2026-06-07, 22:02
  #1
Medlem
Vet inte om det går att göra något åt detta. Men jag har grannar under mig som röker på balkongen.
Och denna rök går rak upp i mina friskluftsintag som sitter under mina fönster.
Så jag känner direkt lukt i vardagsrummet så fort de röker.

Naturligtvis har det väl rätt att nyttja sin balkong, men jag skulle ju hellre se att de rökte i badrummet med tanke på att röken då går ut genom ventilationen i stället.

Alla lägenheterna har undertryck inne, och utsug i kök, badrum och förråd.
Så lukt utifrån går då naturligt in genom ventiler och in genom öppna fönster och färdas mot kök och badrum där det går ut.

Enligt forskning så finns det inga säkra nivåer av passiv rökning, utan alla som utsätts för cigarettrök
drabbas i någon grad.

Är BR om det spelar någon roll. Har ni några erfarenheter att dela med er av?
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2026-06-07 kl. 22:04.
Citera
2026-06-07, 22:07
  #2
Avstängd
om man har bra relationer till sina grannar kanske man vågar hoppas på att nå nån slags kompromiss.

å andra sidan är ju rökare per definition själviska idioter, vilket försvårar det hela.
Citera
2026-06-07, 23:09
  #3
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Vet inte om det går att göra något åt detta. Men jag har grannar under mig som röker på balkongen.
Och denna rök går rak upp i mina friskluftsintag som sitter under mina fönster.
Så jag känner direkt lukt i vardagsrummet så fort de röker.

Naturligtvis har det väl rätt att nyttja sin balkong, men jag skulle ju hellre se att de rökte i badrummet med tanke på att röken då går ut genom ventilationen i stället.

Alla lägenheterna har undertryck inne, och utsug i kök, badrum och förråd.
Så lukt utifrån går då naturligt in genom ventiler och in genom öppna fönster och färdas mot kök och badrum där det går ut.

Enligt forskning så finns det inga säkra nivåer av passiv rökning, utan alla som utsätts för cigarettrök
drabbas i någon grad.

Är BR om det spelar någon roll. Har ni några erfarenheter att dela med er av?

Ta ett snack med dina grannar och säg ungefär som du uttrycker dig här så tror jag de kan förstå!
Citera
2026-06-07, 23:41
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Vet inte om det går att göra något åt detta. Men jag har grannar under mig som röker på balkongen.
Och denna rök går rak upp i mina friskluftsintag som sitter under mina fönster.
Så jag känner direkt lukt i vardagsrummet så fort de röker.

Naturligtvis har det väl rätt att nyttja sin balkong, men jag skulle ju hellre se att de rökte i badrummet med tanke på att röken då går ut genom ventilationen i stället.

Alla lägenheterna har undertryck inne, och utsug i kök, badrum och förråd.
Så lukt utifrån går då naturligt in genom ventiler och in genom öppna fönster och färdas mot kök och badrum där det går ut.

Enligt forskning så finns det inga säkra nivåer av passiv rökning, utan alla som utsätts för cigarettrök
drabbas i någon grad.

Är BR om det spelar någon roll. Har ni några erfarenheter att dela med er av?
Det är ett satyg och var därför jag flyttade

Allt luktade rök inne även jag, att kunna hänga tvätt eller vara på balkongen var bara att glömma

Grannar som inte vill ha rök inne hos sig men alla andra ska ha det skulle betala 50% högre hyra men sist jag hörde något hade dom röstat fram rökförbud på balkonger i det området och då blev det även förbud att grilla så det förstörde för allihop i den bostads föreningen

Nu för tiden ser man nästan ingen som rökar så problemet med egoisterna är garanterat mindre nu för tiden

Jag har själv varit rökare en gång i tiden, när röklukt kommer utifrån och in till någon luktar det som att elda papp inte lika dan lukt som när någon rökar i samma rum man är i och varför det är så kan jag inte förklara men det luktar helvete när det drar in.
Citera
2026-06-08, 00:09
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Synd att det juridiskt är svårt att komma åt, så att den goda vilja behövs från dem eller hyresvärd/styrelse. Har du fler friskluftsintag, så att du kan täppa till de där och ta in via andra av dina fönster?

https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2024/rokning-och-storningar-i-bostadsrattsforeningar/
Citera
2026-06-08, 01:35
  #6
Medlem
Rökare är ju ett eget släkte. Jag söker själv boende i rökfria områden, men finns inte många i min stad.

De vill inte röka ner sin bostad, men har inga problem att förpesta luften för andra. Fin logik.
Citera
2026-06-08, 02:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Vet inte om det går att göra något åt detta. Men jag har grannar under mig som röker på balkongen.
Och denna rök går rak upp i mina friskluftsintag som sitter under mina fönster.
Så jag känner direkt lukt i vardagsrummet så fort de röker.

Naturligtvis har det väl rätt att nyttja sin balkong, men jag skulle ju hellre se att de rökte i badrummet med tanke på att röken då går ut genom ventilationen i stället.

Alla lägenheterna har undertryck inne, och utsug i kök, badrum och förråd.
Så lukt utifrån går då naturligt in genom ventiler och in genom öppna fönster och färdas mot kök och badrum där det går ut.

Enligt forskning så finns det inga säkra nivåer av passiv rökning, utan alla som utsätts för cigarettrök
drabbas i någon grad.

Är BR om det spelar någon roll. Har ni några erfarenheter att dela med er av?
Det är för jäkla äckligt och sjukt det är lagligt. Försök prata med din brf
Citera
2026-06-08, 02:22
  #8
Medlem
Jag har inga problem med rökare som fd rökare själv men något jag verkligen inte gillar är när det luktar cigarettrök inomhus.
Citera
2026-06-08, 04:45
  #9
Medlem
Pripps0.0s avatar
När jag flyttade hit där jag bor nu hade två av mina grannar gjort en kompromiss till den enes fördel.
Varje gång han skulle röka så smsade han henne så att hon kunde stänga balkongdörren, eller så gick han ut på gården och rökte. Du kan ju höra om dina rökande grannar går med på något sånt.
Citera
2026-06-08, 06:03
  #10
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
I min brf så är det inte tillåtet att grilla på balkongen/uteplatsen. Förstår inte varför det inte är samma sak med rökning. Helt sjukt egentligen att man, år 2026, fortfarande inte kan välja om man vill ha rökfritt i sitt eget hem!
Citera
2026-06-08, 06:36
  #11
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig.Rudolf
I min brf så är det inte tillåtet att grilla på balkongen/uteplatsen. Förstår inte varför det inte är samma sak med rökning. Helt sjukt egentligen att man, år 2026, fortfarande inte kan välja om man vill ha rökfritt i sitt eget hem!
Finns väl rökfria lägenheter/hus redan?
Citera
2026-06-08, 06:49
  #12
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Finns väl rökfria lägenheter/hus redan?

Vad jag förstår så finns det s.k. ”allergihus”, men hur vanliga är dessa egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in