2026-06-07, 21:33
Medlem
fjollciggs avatar
Morsan är inte längre i livet. Tyvärr hann jag aldrig säga att jag älskade henne, men jag skrev det flera gånger, både i brev och SMS. Det är jag glad för.

Till farsan skrev jag det senast nu ikväll, precis innan jag läste tråden. Men kommer jag någonsin uttala orden? Tveksamt. Det känns väl bara inte riktigt ”svenskt”?
Citera
2026-06-07, 21:42
Medlem
Europes avatar
Nej, sådant har vi aldrig ägnat oss åt i vår familj, varken mellan mig och mamma, eller oss och mina morföräldrar. Jag har även alltid kallat henne vid namn, i stället för mamma, men under senaste åren har jag i telefon ofta använt olika varianter av ”mamma”. Förvisso på ett mer ironiskt och skämtsamt sätt, men likväl. Redan det är så udda att det brukar roa henne att höra det.
Senast redigerad av Europe 2026-06-07 kl. 21:44.
Citera
2026-06-07, 23:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Morsan är inte längre i livet. Tyvärr hann jag aldrig säga att jag älskade henne, men jag skrev det flera gånger, både i brev och SMS. Det är jag glad för.

Till farsan skrev jag det senast nu ikväll, precis innan jag läste tråden. Men kommer jag någonsin uttala orden? Tveksamt. Det känns väl bara inte riktigt ”svenskt”?

Gör det, vad har du att förlora?
Citera
2026-06-07, 23:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Gör det, vad har du att förlora?

Det är ju det som är så märkligt, att det inte finns nåt att förlora, och ändå känns det bara så fel. Lite tillgjort, på nåt sätt. Beror väl på att vi aldrig sa att vi älskade varandra när jag växte upp. Det räckte med ”god natt” och en kram, och det betydde liksom samma sak.
Citera
2026-06-08, 00:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det är ju det som är så märkligt, att det inte finns nåt att förlora, och ändå känns det bara så fel. Lite tillgjort, på nåt sätt. Beror väl på att vi aldrig sa att vi älskade varandra när jag växte upp. Det räckte med ”god natt” och en kram, och det betydde liksom samma sak.

Jag förstår dig, det kan bli lite knepigt men en kram när du träffar din far nästa gång kanske räcker!
Citera
2026-06-08, 00:12
Medlem
Min mamma sa aldrig något sånt till mig när jag växte upp. Hon brydde sig aldrig om mig särskilt mycket och jag kan inte direkt säga att jag känner såna känslor för henne heller. Har av samma anledning inte klarar av att säga dom orden till dom killar jag älskat heller. Det var ju så nya ord för mig.

Här hemma dock! Har jag aldrig tänkt bli som mina föräldrar. Jag säger till mina barn dagligen att jag älskar dom och dom säger detsamma till mig. Dom ska aldrig en sekund behöva tvivla på att dom är mitt allt i livet!
Citera
2026-06-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fuck... vännen, ingen dom eller nåt - jag känner inte hur du har det med dina föräldrar, men är genuint ledsen att höra hur du känner och samtidigt glad över att du reparerar det dom gjort i sättet du är med dina barn. Starkt.
Ja, det är ju något jag saknar- att ha föräldrar, men jag har lärt mig hantera det. Aldrig att mina barn skulle få min uppväxt. Där är jag glad att jag lyckats.
Citera
2026-06-08, 03:37
Medlem
Citat:
Inspirerad av en gammal tråd om att bli kvitt droger, blödig som jag är, var jag tvungen att sms'a min morsa och berätta att jag älskar henne. Jag är medelålders och hon kommer inte vara här för alltid, och det är klart jag älskar människan som inte bara gav mig liv utan uppfostrade mig i 18 år och stött mig genom vått och torrt hela livet.

Så - jag ville fråga alla här: har ni sagt till er morsa att ni älskar henne på sistonde?

Hon vet säkert, men har ni SAGT det till henne? Hur mycket ni uppskattar henne. Blommor är en sak, presenter en annan, men att säga rakt ut - som en vuxen människa till en annan hur mycket ni älskar dom är värt så mycket mer.
Och ni som tyvärr inte har morsan i livet längre (eller farsan, att säga det till han väger lika tungt) hur skulle ni vilja säga det till henne/honom?

Ni som är föräldrar, hur känner ni inför det faktum att era barn säger rakt ut det ni vet att dom känner inners inne men kanske inte är bekväma att uttala i ord

Och som utmaning: om du inte sagt det, och du känner så som alla barn känner till en förälder: ring eller smsa den föräldern och säg det ni känner just här och nu - vad svarar dom?

Varför skulle jag göra det när kärringen har aktivt saboterat mitt liv och ungarnas samt min sambos? Nej tack. Men en fin tanke.
Citera
2026-06-08, 03:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Säger alltid: Puss o Kram jag älskar dig till min son innan vi lägger på. Han svarar alltid med: Tycker om dig med. Det duger gott för mig, förstår att det kan bli lite knepigt att säga Jag älskar dig till sin mamma när man är en vuxen man.

Och som några andra påpekat, man märker ju i handlingar att man bryr sig om varandra, orden behöver ju inte nödvändigtvis uttalas för att man ska veta.
Citera
2026-06-08, 07:03
Medlem
Citat:
Inspirerad av en gammal tråd om att bli kvitt droger, blödig som jag är, var jag tvungen att sms'a min morsa och berätta att jag älskar henne. Jag är medelålders och hon kommer inte vara här för alltid, och det är klart jag älskar människan som inte bara gav mig liv utan uppfostrade mig i 18 år och stött mig genom vått och torrt hela livet.

Så - jag ville fråga alla här: har ni sagt till er morsa att ni älskar henne på sistonde?

Hon vet säkert, men har ni SAGT det till henne? Hur mycket ni uppskattar henne. Blommor är en sak, presenter en annan, men att säga rakt ut - som en vuxen människa till en annan hur mycket ni älskar dom är värt så mycket mer.
Och ni som tyvärr inte har morsan i livet längre (eller farsan, att säga det till han väger lika tungt) hur skulle ni vilja säga det till henne/honom?

Ni som är föräldrar, hur känner ni inför det faktum att era barn säger rakt ut det ni vet att dom känner inners inne men kanske inte är bekväma att uttala i ord

Och som utmaning: om du inte sagt det, och du känner så som alla barn känner till en förälder: ring eller smsa den föräldern och säg det ni känner just här och nu - vad svarar dom?

Varför skulle jag säga det? För att min farsa och morsa hade sex och fick barn? Man behöver varken älska sina släktingar eller andra! Man blir älskad p.g.a hur du är, inte för vem du är! Det gäller barn f.ö också! Även om där ligger ansvaret mer på föräldrarna.

Däremot ska föräldrar uppfostra sitt barn oavsett vilket uppenbart din mor misslyckats med eftersom du blev en knarkare.
Citera
2026-06-08, 08:09
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag förstår dig, det kan bli lite knepigt men en kram när du träffar din far nästa gång kanske räcker!

Ja, kramar är vi inte blyga för

Men själv då? Du skrev att din mor inte förtjänar det, men fanns det ingen annan i ditt liv? Mor- och farföräldrar? Äldre syskon? Nån?
Citera
2026-06-08, 10:38
Medlem
jag vet inte om jag gör det dock då hon pratar konstant när man är med henne (så man inte kan få en sekunds ro) å sen klagar hon mest på mig

då är jag ändå gift, två barn, 40+, stabilt liv, bra barn, osv osv

boomer-mammor vettu..

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in