2026-06-12, 14:04
  #13
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det enda som händer då är väl att kranen spolar vatten i vasken, det blir väl inga skador av det? Sen kör man naturligtvis inte maskinen när man inte är hemma, men det behöver väl väl knappast påpekas.

Släpper kranen i fästet nere vid blandaren (det rörliga som gör den går vrida, den svaga punkten) kommer vatten spruta rakt upp i en l kraftig båge som hamna överallt runt diskbänken , golv, köksinredning etc
Det är ett väldigt tryck på vatten i våra kommunala nät underskatta inte detta, har sett många vattenskador genom åren några orsakade av just ovan.
Citera
2026-06-12, 14:08
  #14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Släpper kranen i fästet nere vid blandaren (det rörliga som gör den går vrida, den svaga punkten) kommer vatten spruta rakt upp i en l kraftig båge som hamna överallt runt diskbänken , golv, köksinredning etc
Det är ett väldigt tryck på vatten i våra kommunala nät underskatta inte detta, har sett många vattenskador genom åren några orsakade av just ovan.

Ah, då missförstod jag dig, ber om ursäkt. Trodde du menade "pipen" där man ansluter maskinens inloppsslang alltså där vattnet kommer ut när man vrider på kranen.

Ja, det scenariot vill man ju helst undvika! Finns det ballofixer på rören "standard" i lägenheter? Minns inte hur det såg ut. Annars är det ju en aning svettigt innan någon fått stängt av vattnet.
Citera
2026-06-12, 16:34
  #15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ah, då missförstod jag dig, ber om ursäkt. Trodde du menade "pipen" där man ansluter maskinens inloppsslang alltså där vattnet kommer ut när man vrider på kranen.

Ja, det scenariot vill man ju helst undvika! Finns det ballofixer på rören "standard" i lägenheter? Minns inte hur det såg ut. Annars är det ju en aning svettigt innan någon fått stängt av vattnet.

Sätts in vid stamrenoveringar oftast sedan ca 25 år tillbaka men eftersom dom aldrig eller sällan "motioneras " så kan dom vara omöjliga att stänga oftast går plast vredet av om dom är helt fast kärvade och man försöker stänga.
Då måste avstängningsventilerna i källaren användas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in