2026-06-07, 12:36
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Diskmaskin ska in till hösten men det saknas möjlighet att sätta in den i skåp pga att dimensionerna inte funkar. Hyresvärd har nekat så vågar inte såga och göra om.

Hur är bänkdiskmaskiner nuförtiden? Något att ha? Tips på modell efterfrågas!

Pris är ingen faktor i det hela.
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-07 kl. 12:39.
Citera
2026-06-07, 12:45
  #2
Medlem
Min maskin har funkat i flera år utan bekymmer. Märket är Electrolux. Modellen kan jag ej få fram men antar att eftersom den har flera år på nacken ej skulle vara aktuell ändå.
Citera
2026-06-07, 15:45
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hur har du tänkt koppla in vatten I maskinen?
Citera
2026-06-07, 16:13
  #4
Medlem
FallerIfallerAs avatar
De är stora och klumpiga, tar mycket plats!
Citera
2026-06-07, 19:04
  #5
Medlem
killawifes avatar
Jag har haft bänkdiskmaskin i många, många år. De fungerar utmärkt. Det finns massor av olika, det finns de som är bra, de som är dåliga, de som är tysta och de som väsnas. Det finns såna som drar mycket och de som drar lite el. Så man kan välja med plånboken. Läs tester och välj den som passar bäst.
Ang. inkoppling så kör jag med en koppling på kranen men det är bättre med fast inkoppling. Ett tips för detta är att det faktiskt finns kranar som har en extern inkoppling OVANFÖR diskbänken. Skaffa en sån och byt ut den gamla.

Jag har även haft vanlig diskmaskin av normalmodell. Det är bättre på alla sätt.
Citera
2026-06-08, 14:21
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Hur har du tänkt koppla in vatten I maskinen?

Det får väl bli från blandaren, iom att ts inte vill modifiera nåt.
Citera
2026-06-08, 16:45
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det får väl bli från blandaren, iom att ts inte vill modifiera nåt.

Jo, jag förstod nästan det. Man bör i så fall ge akt på att engreppsblandare inte tål det i längden.
Citera
2026-06-08, 16:59
  #8
Medlem
Finns en bänkdiskmaskin som heter Bob.
Den fyller man på med vatten så behövs ingen anslutning från kranen.

Inte testat så vet inget om den. Men ser lite rolig ut.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/bob-den-kompakta-minidiskmaskinen-gron/792858
Citera
2026-06-08, 19:20
  #9
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jo, jag förstod nästan det. Man bör i så fall ge akt på att engreppsblandare inte tål det i längden.

De tål det, det är ingen fara. Hyresvärdar vill dock inte att man gör denna koppling pga. vattenskador men det beror på att folk använder fel kopplingar och skador faktiskt uppstår pga detta. Det är inte blandarna som går sönder.
Citera
2026-06-11, 20:56
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De tål det, det är ingen fara. Hyresvärdar vill dock inte att man gör denna koppling pga. vattenskador men det beror på att folk använder fel kopplingar och skador faktiskt uppstår pga detta. Det är inte blandarna som går sönder.

Håller inte med här.
Visst visa äldre blandares "pipar" tålde stå under konstant vatten tryck men dom nya gör inte detta, har själv sett dåliga kranar där pipen hoppat av dom är ju bara nerpressade med en klen oring i ett spår.
Sedan finns det säker modeller märken som ev skulle klara trycket men idiotisk chansa.

Sedan borde det vara allmänt känt att sådana vattenskador kan bli enormt dyra att ersätta för hyresgästen speciellt om hen inte har hemförsäkring
Citera
2026-06-11, 21:52
  #11
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller inte med här.
Visst visa äldre blandares "pipar" tålde stå under konstant vatten tryck men dom nya gör inte detta, har själv sett dåliga kranar där pipen hoppat av dom är ju bara nerpressade med en klen oring i ett spår.
Sedan finns det säker modeller märken som ev skulle klara trycket men idiotisk chansa.

Sedan borde det vara allmänt känt att sådana vattenskador kan bli enormt dyra att ersätta för hyresgästen speciellt om hen inte har hemförsäkring

Som sagt, jag har haft bänkdiskmaskin i 33 år nu. Har alltid kopplat på pipen. Har ALDRIG råkat ut för att någon kran har "hoppat av" då det är inte något som händer. I princip skiljer inte själva funktionen där maskinen stänger av och på vattnet sig nämnbart från att du personligen stänger av och på vattnet på kranen. Och som jag nämnde beror ofta vattenskador från bänkdiskmaskiner på att man använder sig av bristfälliga inkopplingar typ trädgårdsslangs-kopplingar och liknande. Jag har själv sett folk som använder sig av detta. Eller som en bänkdiskmaskin som jag var och kollade på en gång dör man hade missat att nämna att gängorna till avloppsslangen var helt sönderdragna så den hade de fäst med silikon. Jag köpte inte den maskinen.
Citera
2026-06-12, 09:19
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller inte med här.
Visst visa äldre blandares "pipar" tålde stå under konstant vatten tryck men dom nya gör inte detta, har själv sett dåliga kranar där pipen hoppat av dom är ju bara nerpressade med en klen oring i ett spår.
Sedan finns det säker modeller märken som ev skulle klara trycket men idiotisk chansa.

Sedan borde det vara allmänt känt att sådana vattenskador kan bli enormt dyra att ersätta för hyresgästen speciellt om hen inte har hemförsäkring

Det enda som händer då är väl att kranen spolar vatten i vasken, det blir väl inga skador av det? Sen kör man naturligtvis inte maskinen när man inte är hemma, men det behöver väl väl knappast påpekas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in