2026-06-07, 12:20
  #1
Medlem
Detta är ett subtilt sätt som SvT använder för att påverka opinionen. När dom ska intervjua en random
person från gatan så blir det alltid en välutbildad färgad person, en kvinnlig läkare i slöja från Afganistan,
eller en civilingenjör från Syrien som går på Handels.

Ska SvT få fortsätta med detta ? Det är ju ett tydligt sätt att vara partisk och försöka påverka.

På samma sätt som att dom alltid rapporterar att Israel dödar barn, bombar sjukhus och använder vit fosfor.

Hur får vi stopp på SvTs påverkansförsök ?
Citera
2026-06-07, 12:26
  #2
Medlem
Det görs för att sockra och släta över folkutbytet.
Citera
2026-06-07, 12:28
  #3
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Detta är ett subtilt sätt som SvT använder för att påverka opinionen. När dom ska intervjua en random
person från gatan så blir det alltid en välutbildad färgad person, en kvinnlig läkare i slöja från Afganistan,
eller en civilingenjör från Syrien som går på Handels.

Ska SvT få fortsätta med detta ? Det är ju ett tydligt sätt att vara partisk och försöka påverka.

På samma sätt som att dom alltid rapporterar att Israel dödar barn, bombar sjukhus och använder vit fosfor.

Hur får vi stopp på SvTs påverkansförsök ?

SVT kommer hålla på sådär tills det läggs ned. Företaget fyller inte längre någon funktion och borde ersättas en organisation som fyller grunduppdraget inom civilförsvaret. Det kommer för alltid vara partiska då det är en organisation fylld med partiska människor, det är inte svårare än så.
Citera
2026-06-07, 12:36
  #4
Medlem
HBTKuks avatar
Alternativet kanske vore att intervjua idioter som dig, ts? Du verkar inte ha mycket av intellektuell tyngd att komma med.
Citera
2026-06-07, 12:42
  #5
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Alternativet kanske vore att intervjua idioter som dig, ts? Du verkar inte ha mycket av intellektuell tyngd att komma med.

Journalisterna är politiska aktivister, som aktivt arbetar för att tittarna ska marineras, i korrekt ideologi. Därför släpper man inte heller fram kritiska röster. Debattörer tas in efter partibok. “Mannen på gatan” är en noga utvald individ, med åsikter och bakgrund som går hand i hand med konsensus.
Citera
2026-06-07, 13:07
  #6
Medlem
"Mannen på gatan-fenomenet".
Som det kallas med alla politiskt aktiva som de råkar snubbla över och intervjua ute i landet.
Det är agendasättande journalistik de sysslar med och gäller säkerligen även i de fall som nämns i TS.
Citera
2026-06-07, 13:16
  #7
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Journalister för SVT/SR är instruerade att visa på mångfald och helst intervjua folk med annan etnisk härkomst än etnisk svensk. Det har så varit i vad jag vet, mer än 30 års tid.
Citera
2026-06-07, 13:23
  #8
Medlem
Epimaness avatar
Undrar hur lång tid ursållningen tar tills de får någon som ger dem önskat narrativ.

De lär ju sålla ut svenska män men även utländska män med talibanskägg och så för de kommer ju säga olämpligheter rätt ut. Så... Det borde ta sin lilla tid om de inte fuskar med en vänsterpartist som planterat får ge sken av att vara den vanlige mannen på gatan.
Citera
2026-06-07, 13:27
  #9
Medlem
SVT_TV4 har en mycket stor skuld till det som pågått och pågår sedan 2015 avseende folkutbytet,
Citera
2026-06-07, 13:44
  #10
Medlem
Vi har samma fenomen via olika reklam på tv, oftast ett mix par, en är blatte o en är vit, vi ser fler o fler nationaliteter bland reporter osv,detta har blivit en regel snarare än undantag.

På detta sätt vill man öka på integreringen i landet.
Citera
2026-06-07, 14:11
  #11
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Detta är ett subtilt sätt som SvT använder för att påverka opinionen. När dom ska intervjua en random
person från gatan så blir det alltid en välutbildad färgad person, en kvinnlig läkare i slöja från Afganistan,
eller en civilingenjör från Syrien som går på Handels.

Ska SvT få fortsätta med detta ? Det är ju ett tydligt sätt att vara partisk och försöka påverka.

På samma sätt som att dom alltid rapporterar att Israel dödar barn, bombar sjukhus och använder vit fosfor.

Hur får vi stopp på SvTs påverkansförsök ?
De flesta invandrare är trevliga så det är väl inget uppseendeväckande i sig.
Däremot är det uppseendeväckande att det du benämner n-r finns i både Afghanistan och Syrien...
Citera
2026-06-07, 14:15
  #12
Medlem
Jordgubbes avatar
Hela konceptet att genast intevjua folk på trottoaren är idiotiskt, oavsett. "Ny upptäckt i Östersjön kan förändra synen på vikingarnas handel", "Forskare: Svensk skog binder mer koldioxid än tidigare beräknat", "Världens största flytande solpark invigd utanför Japans kust", "Arkeologer hittar medeltida skatt under parkeringsbygge", "Räntan i Norge sänks tre promille" - och så genast ut och intervjua fem pers på stan som inte har en aning om vad saken handlar om. Detta istället för att ge en analys i studion, som i andra länders nyhetsförmedling. Jag hoppas man här kör konceptet i botten, genom att tex intervjua svagbegåvade och senildementa, tills uppläggets idioti enerverat en kritisk massa. Är det nåt de lärt sig just på jornalistutbildningen, i brist på egen analysförmåga eller för att programtiden är för lång och måste fyllas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in