2026-06-07, 08:52
  #1
Avslutad
Samtycke har en viss klang i dagens samhälle, som kan vara svår att se förbi. Det är här också starkt kopplat till det sexuella, men fenomenet sträcker sig ju egentligen långt förbi det.

Samtycke säger så mycket om våra livs förutsättningar. Jag anser att om att förstår sig på samtycke, då förstår man sig på en stor del av hur det är att leva, och hur det är att leva i just denna tillvaro.

Samtycke är inte bara ett mänskligt påfund. Om man t.ex. studerar djuren och övriga naturen så kan man se hur fenomenet spelar en fundamental roll även där.

Samtycke, och vårat förhållande till samtycke, speglar på många sätt hela grunden för liv, och existens överlag.

Samtidigt så kan man inte riktigt föreställa sig en existens utan en överträdelse av detta kontrakt. Det är inte ett godkännande av denna överträdelse - bara ett konstaterande av dess förutsättningar.

Och samtidigt då, så har en sådan överträdelse sin plats i en tillvaro sprunget ur konceptet samtycke.

Det skulle vara intressant att höra andras tankar om samtycke.

Så hur ser du på det?
Citera
2026-06-07, 09:15
  #2
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Samtycke hör man ju på ordet vad det innebär. Om man förenklar det till två personer eller djur är att båda är med på det. En misshandel kan exempelvis vara samtycke med en våldtäkt aldrig är det men det kanske fanns samtycket ifrån början.

I djurens värld är det mer saker som sker utan samtycke. Att bli uppäten är nog inte så mycket samtycke mellan den som äter och den som blir uppäten.
Citera
2026-06-07, 09:20
  #3
Medlem
Man-At-Armss avatar
Samtycke är väl bra om alla inblandade förstår vad de samtycker till och samtycket är kopplat till något som är lagligt. Det är tämligen menlöst att låta en gravt utvecklingsstörd rita ett streck som underskrift i skriftligt samtycke om vederbörande inte förstår vad samtycket handlar om.
I den tiden vi lever i nu, åtminstone där jag bor, verkar inte skolan och förskolan vara överens om samtycken kopplat till GDPR.

Sammanfattningsvis drunknar vi i samtycken, men vi förstår inte alltid vad som gäller.
Citera
2026-06-07, 09:31
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det skulle vara intressant att höra andras tankar om samtycke.
Så hur ser du på det?
Själva ordet och den moderna juridiska betydelsen av samtycke är relativt ny, men idén att människor behöver någon form av frivilligt medgivande eller acceptans för att leva tillsammans är mycket gammal.
Även slavar hade ju ngn sorrts samtycke inom den egna gruppen även om de inte samtyckte kring sitt eget slaveri
Citera
2026-06-07, 09:42
  #5
Avslutad
Det är väl näst bäst sex
Citera
2026-06-07, 10:16
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl något som bara finns. Att man tycker lika. Detta att det ju kommit upp angående just sex är väl mer att det nu egentligen inte finns om ena parten ska behöva fråga om det...
Citera
2026-06-07, 10:26
  #7
Medlem
cinmiks avatar
En fri värld bygger på samtycke.
Citera
2026-06-07, 10:27
  #8
Medlem
Problemet tycker jag blir när man talar om samtycke mellan individ och "samhälle" (i vid mening). Jag har till exempel aldrig lämnat samtycke att lyda under något lands lagar eller regeringars bestämmelser - de är (ur min synvinkel) budord huggna i sten om vilka jag inte har någon som helst talan. Vi är alla födda in i denna typen av slaveri. Nordkoreanen lyder en suverän diktators nycker, jag förväntas lyda 'Sveuropa'-styret. Mycket olika i detaljerna förstås, men principen är densamma.

Som du säger är det också i någon mån oundvikligt. Även våra avlägsna förfäder, eller den okontaktade indianstammen i Sydamerikas djungel, lever under "majoritetens tyranni". Sedvänjor, tabun, brott och straff är säkerligen lika gamla som människan. Varje nyfödd skolas in i sitt samhälles speciella system. Och det sker (förstås) helt utan samtycke.

Å andra sidan är kanske just samtycke själva civilisationens grundförutsättning: En grupp människor skall leva i varandras närhet och då behöver man kommer överens om vad som gäller. Men alla kommande generationer som skolas in i dessa överenskommelser gör så utan samtycke.
Citera
2026-06-07, 10:28
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl något som bara finns. Att man tycker lika. Detta att det ju kommit upp angående just sex är väl mer att det nu egentligen inte finns om ena parten ska behöva fråga om det...
Varför skulle det inte finnas samtycke för att man hör sig för om människan vill bli mer intim?
Citera
2026-06-07, 10:30
  #10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Varför skulle det inte finnas samtycke för att man hör sig för om människan vill bli mer intim?

Det finns ju! Det är ju att behöva fråga som gör det dumt. Om du ens behöver fråga är det ju kanske att det nu inte finns ett riktigt samtycke.
Citera
2026-06-07, 10:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Samtycke har en viss klang i dagens samhälle, som kan vara svår att se förbi. Det är här också starkt kopplat till det sexuella, men fenomenet sträcker sig ju egentligen långt förbi det.

Samtycke säger så mycket om våra livs förutsättningar. Jag anser att om att förstår sig på samtycke, då förstår man sig på en stor del av hur det är att leva, och hur det är att leva i just denna tillvaro.

Samtycke är inte bara ett mänskligt påfund. Om man t.ex. studerar djuren och övriga naturen så kan man se hur fenomenet spelar en fundamental roll även där.

Samtycke, och vårat förhållande till samtycke, speglar på många sätt hela grunden för liv, och existens överlag.

Samtidigt så kan man inte riktigt föreställa sig en existens utan en överträdelse av detta kontrakt. Det är inte ett godkännande av denna överträdelse - bara ett konstaterande av dess förutsättningar.

Och samtidigt då, så har en sådan överträdelse sin plats i en tillvaro sprunget ur konceptet samtycke.

Det skulle vara intressant att höra andras tankar om samtycke.

Så hur ser du på det?
Om man ska dra det till sin spets, finns det egentligen samtycke för att någon ens ska kunna stöta på någon annan? Det är väl nästa steg i stigmatisering av mänskligt beteende. Till slut finns det inga människor kvar på vår jord om det fortsätter så. Kanske är det så här domedagen ser ut.
Citera
2026-06-07, 10:41
  #12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Om man ska dra det till sin spets, finns det egentligen samtycke för att någon ens ska kunna stöta på någon annan? Det är väl nästa steg i stigmatisering av mänskligt beteende. Till slut finns det inga människor kvar på vår jord om det fortsätter så. Kanske är det så här domedagen ser ut.
Om du med stöta på menar ragga så handlar det mest om smidighet och sociala koder.

Att stöta på någon får inte upplevas som ett ofredande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in