2026-06-06, 22:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tar fram en burk ur kylskåpet och sätter mig med middan och drickan är härligt kall, 5 minuter senare är drickan pissljummen så såg det ut många dagar förra sommaren, inte så trevligt när man kom hem törstig och hungrig så vad finns det för alternativ.

usb-kylare, vad jag hört kyler dessa rätt dåligt men jag är inte intresserad av att kyla ned en burk, bara hålla en redan kyld burk kall, man får inte många watt ur en usb-port så vette fan om dessa ens kan hålla en burk kall speciellt när temperaturen går upp mot 30 grader.

Finns lösningar man ställer in i frysen, kan vara glas eller "isbitar" av plast/metall funkar men kräver förberedelser så det är inte intressant

En tredje variant är isolering, kan vara dyra 400kr behållare som fungerar som en termos till billigare av tyg ex: https://www.aliexpress.com/item/4001031541674.html

----------------------

Finns det nån usbkylare idag som är kraftfull nog att hålla en redan kyld burk kall?

hur bra är sån där krage i neopren?

finns det några andra varianter för att hålla en slim can kall?
/A.A
Citera
2026-06-06, 22:26
Medlem
EnCartes avatar
Finns ishinkar för vin Billiga, du behöver bara is. USB kylare är bara overkill. Byta nåt dåligt och dyrt mot något billigt och bra.
Citera
2026-06-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tar fram en burk ur kylskåpet och sätter mig med middan och drickan är härligt kall, 5 minuter senare är drickan pissljummen så såg det ut många dagar förra sommaren, inte så trevligt när man kom hem törstig och hungrig så vad finns det för alternativ.

usb-kylare, vad jag hört kyler dessa rätt dåligt men jag är inte intresserad av att kyla ned en burk, bara hålla en redan kyld burk kall, man får inte många watt ur en usb-port så vette fan om dessa ens kan hålla en burk kall speciellt när temperaturen går upp mot 30 grader.

Finns lösningar man ställer in i frysen, kan vara glas eller "isbitar" av plast/metall funkar men kräver förberedelser så det är inte intressant

En tredje variant är isolering, kan vara dyra 400kr behållare som fungerar som en termos till billigare av tyg ex: https://www.aliexpress.com/item/4001031541674.html

----------------------

Finns det nån usbkylare idag som är kraftfull nog att hålla en redan kyld burk kall?

hur bra är sån där krage i neopren?

finns det några andra varianter för att hålla en slim can kall?
/A.A
En sak du skulle kunna prova är gammal hederlig is. Finns att köpa färdig is i påse i frysdisken så slipper man preppa.
Citera
2026-06-06, 22:28
Medlem
WetCigarettes avatar
5 minuter? Så snabbt? Har aldrig upplevt det här problemet. Men en idé kan väl vara att hälla drickan i ett glas och ha is i glaset. Gillar du inte is så kan en annan idé vara att hälla upp halva burken i ett glas, lämna burken i kylskåpet, och hämta den igen när glaset är uppdrucket.
Citera
2026-06-06, 22:56
Medlem
Att vira in en flaska/burk i en blöt handduk och skicka in i frysen gör ju underverk på tempen på drycken.

Går det att göra en variant på detta? Även om burk/handduk är ute i varma luften så gissar jag utan att veta ett skvatt, att det kanske funkar likadant?
Citera
2026-06-06, 23:12
Medlem
En liten kylväska och en kylklamp? Brukar ha med mig ibland ut på picknick.
Citera
2026-06-06, 23:20
Medlem
Fantens avatar
Jag har såna där 'isbitar' i plast med vätska i, i en skål i frysen. Vet inte riktigt om jag tycker att ställa in skål med bitarna och sen ta fram lagom många vid behov och sen skölja av dom och lägga in dom igen är så jävla jobbigt. Tycker i alla fall att det är värt besväret. Är man riktigt lat kan man lägga dom i en sån där nätpåse och köra dom i diskmaskinen.
Citera
2026-06-06, 23:37
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Är det inte bättre med en vanlig ishink?
Citera
2026-06-06, 23:37
Medlem
Jag brukar hälla upp läsk och öl i glas och har aldrig riktigt upplevt detta. Nog för att drycken exponeras för mer luft i ett glas men aluminium har ju väldigt bra värmeledningsförmåga så i och med att du tar i burken eller att burken i sig exponeras för luft så kanske burken värms upp snabbare och överför värmen till drycken mer effektivt? Jag har aldrig riktigt tänkt på det här.
Citera
2026-06-06, 23:48
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Kanske en kylbricka vore något för dig?
Finns med klampar och i block som man kör in i frysen.

Visst behöver du förberedelser, men om du har med klampar kan du ju bara byta ut dem? Tänker att hotel och restauranger har dessa för mjölk, och de skulle ju inte köra dessa för mjölk osv om det inte fungerade?

Annars får du nog dricka fortare.
Citera
2026-06-07, 01:12
Medlem
slagskotts avatar
drick fortare ?
jag slukar en halvliter på få sekunder
Citera
2026-06-07, 02:20
Medlem
Har ni läst hela tråden?

Hen skriver slim can