Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
är du god eller ond, eller varken eller.
I relation till mitt föregående inlägg likställer jag inte identitet med sådana egenskaper.
Däremot har jag, i fråga om handling, märkt att jag tenderar att välja att agera gott, i den bemärkelsen att behandla andra människor på ett sätt som historiskt och kulturellt har betraktats som gott.
Detta val grundar sig dock inte i en föreställning om någon inneboende objektiv godhet, utan snarare i insikten att ett sådant handlande, i den mån jag både förstår och förmår det, tenderar att skapa fördelar för såväl mig själv som andra.
I sin enklaste form kan detta beskrivas som ett effektiviserande av orsak och verkan: vissa handlingar leder oftare till konsekvenser som är gynnsamma för både individen och kollektivet.
Samtidigt har jag också observerat att ett gott agerande, om det inte balanseras med klokhet och urskiljningsförmåga, kan medföra ofördelaktiga konsekvenser. Att agera i enlighet med det som historiskt och kulturellt betraktas som gott kan, om det saknar balans, leda till naivitet, där man riskerar att bli utnyttjad, vilseledd eller manipulerad, inte bara av andra människor utan även av sin egen vilja att göra gott.
Därför förespråkar jag en balans mellan tänkande och medkänsla, mellan förmågan att förstå konsekvenser och viljan att handla med omtanke.
Om man blir alltför intellektuell riskerar man att inte längre lyssna till sitt hjärta, och om man blir alltför styrd av sitt hjärta riskerar man att inte längre lyssna till sitt tänkande.