2026-06-06, 15:25
Medlem
Jag skulle vilja veta från någon med insyn hur svenska polisens tjänstevapen är hölstrade, d.v.s hur de är anordnade för att förhindra obehöriga åtkomst. Är det så enkelt som att pistolen sitter i hölstret med ett knapplås som går upp om man drar upp vapnet ur hölstret? Hur försäkrar sig den svenska polisen att obehöriga, psykiskt sjuka inte kan roffa åt sig deras tjänstevapen för att skada sig själva? Är det en del i polisutbildningen att utveckla en förhöjd spatial förmåga och således "läsa av" människor och eventuella hotbilder?

Anledningen till att jag frågar är för att vi har väldigt strikta vapenlagar i Sverige, men trådens frågeställning känns som ett kryphål som kan missbrukas av personer med onda avsikter.
Citera
2026-06-06, 15:29
Medlem
Enligt ai:

ALS-låset (Automatic Locking System): Ett internt mekaniskt lås som automatiskt hakar i vapnets avtryckarskydd direkt när du trycker ner pistolen i hölstret. När du ska dra vapnet trycker du enkelt ner en spak med tummen.

SLS-låset (Self Locking System): En roterande bygel som fälls över pistolens bakre del. Denna bygel måste tryckas nedåt och framåt samtidigt för att fällas upp.Tillsammans kallas detta för ett "Level III-hölster" (nivå 3). Det innebär att vapnet hålls fast med friktion plus två aktiva och separata låsmekanismer. Det är i princip omöjligt för en obehörig person att rycka loss vapnet bakifrån.
Citera
2026-06-06, 15:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Enligt ai:

ALS-låset (Automatic Locking System): Ett internt mekaniskt lås som automatiskt hakar i vapnets avtryckarskydd direkt när du trycker ner pistolen i hölstret. När du ska dra vapnet trycker du enkelt ner en spak med tummen.

SLS-låset (Self Locking System): En roterande bygel som fälls över pistolens bakre del. Denna bygel måste tryckas nedåt och framåt samtidigt för att fällas upp.Tillsammans kallas detta för ett "Level III-hölster" (nivå 3). Det innebär att vapnet hålls fast med friktion plus två aktiva och separata låsmekanismer. Det är i princip omöjligt för en obehörig person att rycka loss vapnet bakifrån.

Känns tryggt då detta annars hade varit en risk och jag är glad att polisen löst detta så pass bra.
Har också funderat men aldrig haft planer på att göra det som TS funderar över, hur enkelt det faktiskt skulle vara att plocka en pistol från en polis men som du skriver så är det mer eller mindre omöjligt.
Citera
2026-06-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Känns tryggt då detta annars hade varit en risk och jag är glad att polisen löst detta så pass bra.
Har också funderat men aldrig haft planer på att göra det som TS funderar över, hur enkelt det faktiskt skulle vara att plocka en pistol från en polis men som du skriver så är det mer eller mindre omöjligt.

Sen är väl själva vapnet säkrat också så det blir en väldans massa moment för någon som t ex brottas med polisen och försöker få loss deras vapen till att det faktiskt skulle kunna avlossas mot dom eller någon annan.
Citera
2026-06-06, 16:02
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Stod bakom en polis när vi köade för mat. Och fanskapet hade inte satt pistolen rätt. Kliade rejält i fingrarna på mig då och undrar hur lång tid det hade tagit innan han märkte att vapnet var borta...

Enklare att ta vapen från kvinnliga poliser dock
Citera
2026-06-06, 16:38
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Enligt ai:

Det är fullt möjligt men räkna med att själv bli skjuten. Nåt klarare nödvärnsläge är svårt att hitta.
Citera
2026-06-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det är fullt möjligt men räkna med att själv bli skjuten. Nåt klarare nödvärnsläge är svårt att hitta.

Inte säker på att en domstol skulle se det så
Citera
2026-06-06, 16:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Sen är väl själva vapnet säkrat också så det blir en väldans massa moment för någon som t ex brottas med polisen och försöker få loss deras vapen till att det faktiskt skulle kunna avlossas mot dom eller någon annan.

Jo, man bör ha blykoll på vad som ska göras med vapnet efter att man stulit det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Stod bakom en polis när vi köade för mat. Och fanskapet hade inte satt pistolen rätt. Kliade rejält i fingrarna på mig då och undrar hur lång tid det hade tagit innan han märkte att vapnet var borta...

Enklare att ta vapen från kvinnliga poliser dock

Kanske har man en viss fördel men för mig som är värdelös på att slåss så tror jag att även den kvinnliga polisen skulle löst problemet.
Tror inte heller att man klarat av att ta vapnet utan att de märkt det.
Citera
Igår, 09:50
Medlem
Citat:

Varken polisens Sig Sauer P226 (gamla) eller Glock 45 (nya) har någon manuell säkring. Däremot bär polisen vanligtvis sina vapen utan en kula i loppet, så om en buse får tag i vapnet kan det inte användas förrän man har gjort mantelrörelse, vilket ju gör hela processen avsevärt långsammare.
Citera
Igår, 20:32
Medlem
HRTs avatar
TS första fråga på forumet hur polisens vapen sitter fast i hölstret. Är det bara jag som ser en kriminell liten jävel som vill rycka en pistol från en polis?
Spräng dig själv med en thermos!
Citera
Igår, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
TS första fråga på forumet hur polisens vapen sitter fast i hölstret. Är det bara jag som ser en kriminell liten jävel som vill rycka en pistol från en polis?
Spräng dig själv med en thermos!

Nä, det finns inga onda avsikter från mitt håll, men jag borde ha frågat AI istället för att starta en tråd på Flashback. Mod får gärna ta bort tråden om man får önska det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in