I en artikel i Privata Affärer går de igenom med företrädare för fordonsindustrin elbilens vara eller inte vara. Artikeln ger en lätt slagsida åt elbilen, då man försöker hålla i liv att den ÄR framtiden oavsett om det inte finns någon självständig batteritillverkning inom EU eller konkurrenskraftiga elbilar till RIMLIGT pris. Man undviker HELT att tala om att Kina producerar undermåliga bilar med kraftiga subsidier, minimal lagstiftning som förorenar miljön kraftigt och frågar inte hur detta ska göras i Europa!
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bilar/da-tjanar-du-rejalt-pa-att-kliva-pa-elbilstaget/
Många var biltillverkarna som sade att de skulle HELT upphöra med fossila fordon 2030, bl.a. Volvo, Chrysler, Fiat, Citroen, Opel och Peugeot medan Mercedes siktade på 2033 och Jaguar 2026.
1. Dock, efterfrågan har inte varit god varvid ovanstående fordonstillverkare avser fortsätta med fossila fordon efter 2030. Mercedes siktar på 50% 2030 medan Stellantis senarelägger satsningen och fortsätter med fossila fordon även efter 2035.
2. Till syvene och sist medger de att prisbilden på elbilar är vid köp betydligt högre än för fossila fordon, däremot undviker de helt att påtala underhåll och reparationskostnader där Tesla har varit skräckexempel.
3. Fordonsföreträdarna försöker skylla på brist på laddinfrastruktur, men att kostnaden per kör mil är lägre, vad de dock undviker att nämna är att fossila bränslen har satts under hård beskattning och nästa år blir kostnaderna än högre, m.a.o. man finansierar dyra bilar som är undermåliga, med dåligt andrahandsvärde och reglerar sönder värdet och kostnaden för de fossila fordonen för att försöka förmå elbilarna att framstå som "aptitliga". Elbilar slipper fordonsskatt och är därför ett skattefrälse.
Den relevanta frågan är därför, kan EU producera batterier med egen teknik som de själva äger och utvecklar OCH till rimliga kostnader där bilen inte kostar 500 000 - 750 000 kr utan att fossila fordon blir sönderskattade för att stödja subsidier till elbilar vars ägare ofta har pengar att köpa skiten ändå?
Kina håller på att anlägga både batterifabriker och fordonstillverkning i bl.a. Turkiet, Ungern och Marocko som alla har avtal med EU om att låta de kinesiska fordonen bli igenomsläppta utan tullar. EU kommer inte att klara de kinesiska villkoren och måste antingen släppa marknaden fri och låta fossila fordon säljas utan straffskatter och klimatregleringar eller helt lämna walkover till kineserna.
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bilar/da-tjanar-du-rejalt-pa-att-kliva-pa-elbilstaget/
Många var biltillverkarna som sade att de skulle HELT upphöra med fossila fordon 2030, bl.a. Volvo, Chrysler, Fiat, Citroen, Opel och Peugeot medan Mercedes siktade på 2033 och Jaguar 2026.
1. Dock, efterfrågan har inte varit god varvid ovanstående fordonstillverkare avser fortsätta med fossila fordon efter 2030. Mercedes siktar på 50% 2030 medan Stellantis senarelägger satsningen och fortsätter med fossila fordon även efter 2035.
2. Till syvene och sist medger de att prisbilden på elbilar är vid köp betydligt högre än för fossila fordon, däremot undviker de helt att påtala underhåll och reparationskostnader där Tesla har varit skräckexempel.
3. Fordonsföreträdarna försöker skylla på brist på laddinfrastruktur, men att kostnaden per kör mil är lägre, vad de dock undviker att nämna är att fossila bränslen har satts under hård beskattning och nästa år blir kostnaderna än högre, m.a.o. man finansierar dyra bilar som är undermåliga, med dåligt andrahandsvärde och reglerar sönder värdet och kostnaden för de fossila fordonen för att försöka förmå elbilarna att framstå som "aptitliga". Elbilar slipper fordonsskatt och är därför ett skattefrälse.
Den relevanta frågan är därför, kan EU producera batterier med egen teknik som de själva äger och utvecklar OCH till rimliga kostnader där bilen inte kostar 500 000 - 750 000 kr utan att fossila fordon blir sönderskattade för att stödja subsidier till elbilar vars ägare ofta har pengar att köpa skiten ändå?
Kina håller på att anlägga både batterifabriker och fordonstillverkning i bl.a. Turkiet, Ungern och Marocko som alla har avtal med EU om att låta de kinesiska fordonen bli igenomsläppta utan tullar. EU kommer inte att klara de kinesiska villkoren och måste antingen släppa marknaden fri och låta fossila fordon säljas utan straffskatter och klimatregleringar eller helt lämna walkover till kineserna.
