2026-06-08, 02:29
Medlem
För det är it som med han Göran kropp eller vad han heter, nu är det rika människor som ger all packning till sherpas och betalar sin väg upp till toppen. Därför är det ett skämt och knappt en bedrift längre.
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Jag har aldrig förstått den här inställningen. Är det inte som att säga "Att åka till Amerika idag är ett jävla skämt"?

Varför är det ett skämt? Jag tror att det är fin utsikt där uppe.
Citera
2026-06-08, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
Att bestiga mount Everest idag är ett jävla skämt. Det är rika personer som betalar 100tusentald kronor för att stå i en lång kö på berget för att sedan bestiga skiten. Därför många dör, för det är som en lång kö till en nyöppnad butik.
Är it ens en bedrift längre och fler borde dö så att man har respekt för berget. Menar it sherpan, de är män och tuffa jävlar, all respekt till dem, snackar om rika vita kvinnor och män som tror det är en hobby att klättra upp för ett av de dödligaste bergen på jorden, sen har en Sherpa som bär allting till dem.

Den där jävla veganen som sku bevisa att veganer är starka, sen dör hon då hon klättrar. Rätt cynisk rolig ironi i mina ögon, hennes message nådde inte fram haha

Är du rasist?
Citera
2026-06-08, 09:20
Medlem
Tänk att stå där på hillarys step och tålmodigt behöver vänta på en boomer framför 50 personer till som kryper fram. Medan man själv skulle kunna semi-jogga.

Som en vanlig dag för en svensk man. Fast nu är det i dödszonen och inte att man råkat fastna bakom kön till Försäkringskassan när man egentligen bara skulle in på ICA.

Klagar man så fuckar de ur och säger att ålder, kost, genetik osv. Inte spelar någon roll och drar fram något nytt woke-begrepp ur arslet.
Citera
2026-06-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
För det är it som med han Göran kropp eller vad han heter, nu är det rika människor som ger all packning till sherpas och betalar sin väg upp till toppen. Därför är det ett skämt och knappt en bedrift längre.
Det finns fortfarande folk som seglar eller till och med ror över Atlanten. Det gör ju inte flygning till ett skämt. Det är väl upp till var och en vad de har för mål med sina äventyr.

Hade det funnits en lift upp till toppen på Everest hade jag gärna åkt upp.

Men men, vi tycker alla olika.
Citera
2026-06-08, 11:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag känner folk som var i baslägret samtidigt som honom. Och som vet hur både klättring och hans cyklande till Everest gick till. Göran Kropp var en alldeles vanlig falsk svenne med taskigt självförtroende som överdrev allt om sig själv och ljög om sina bedrifter.

Vem minns inte Renatas claim "Jag är första svenska klätterska över 8000m!", efter att ha suttit på Görans axlar på 7998m en liten bit under central summit på Shisha? Eller "städningen" av Everest?

Det är sött att du behöver en förebild. Men skaffa dig en ärlig och riktig människa med ryggrad som förebild. Istället för någon som bara söker uppmärksamhet och ära till vilket pris som helst.
"jag känner folk" buu huu!

Som korkad böghora känner du säkert många men nån förebild är du definitivt inte.
Citera
2026-06-08, 18:24
Avstängd
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Äsch, har sett värre köer på Autobahn.

Köer, schmöer, Sherpa.

Men på autobahn överlever man ändå, 8 000 meters höjd verkar inte vara så nyttigt för kroppen
Citera
2026-06-08, 23:05
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Men på autobahn överlever man ändå, 8 000 meters höjd verkar inte vara så nyttigt för kroppen
Nej, det är lättare överleva en kö på Everest än på Autobahn.
Citera
2026-06-11, 07:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nej, det är lättare överleva en kö på Everest än på Autobahn.
Så länge lågprisfirman man är anställd av bryr sig lite och inte väntar tre dagar att anmäla en försvunnen?

https://www.bbc.com/news/articles/c1ly4p25jyvo

" Hillary Dawa was hired as a camp cook – why then was he leading clients up the 8,849m (29,032ft) mountain? Why was a search launched only three days after he disappeared, and would it have begun sooner if he had been a client and not a guide?

The Sherpa's family has filed a police report accusing HTA of negligence, and Nepal's tourism department is investigating the incident. "

En riktigt lång och givande BBC artikel så läs, gärna på surfplatta till lite te.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in