2026-06-07, 21:16
  #61
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Tänker du på en kulle bakom huset då?
Eller tror du seriöst att man kan åka pulka nedför mount everest?

Vi har skickat folk till månen, någon badass snubbe från Red Bull klarar utav det.
Citera
2026-06-07, 21:31
  #62
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tråkigt försök att förneka en svensk bedrift. Antar att du inte är svensk.

Jo, han bar allt till baslägret själv. I 2 veckor gick han med 73 kg packning. Det värsta han nånsin gjort säger han.

Tåget till din hemstad Moskva är det bara du som har tagit.

Göran Kropp: The Most Hardcore Everest Story You've Never Heard

Jag känner folk som var i baslägret samtidigt som honom. Och som vet hur både klättring och hans cyklande till Everest gick till. Göran Kropp var en alldeles vanlig falsk svenne med taskigt självförtroende som överdrev allt om sig själv och ljög om sina bedrifter.

Vem minns inte Renatas claim "Jag är första svenska klätterska över 8000m!", efter att ha suttit på Görans axlar på 7998m en liten bit under central summit på Shisha? Eller "städningen" av Everest?

Det är sött att du behöver en förebild. Men skaffa dig en ärlig och riktig människa med ryggrad som förebild. Istället för någon som bara söker uppmärksamhet och ära till vilket pris som helst.
Citera
2026-06-07, 21:55
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Har du någon länk till oss som inte läser CNN, BBC eller Aftonhoran?
Men herregud jag hatar folk som säger googla när man ställer en fråga lika mycket som jag hatar CNN , BBC och aftonbladet men GOOGLA SJÄLV DÅ FÖR FAN DIN DUMMA JÄVEL
Citera
2026-06-07, 21:57
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inget vatten, ingen mat, inga syrgastuber.

Mirakel kan inträffa, eller vad säger ni?


https://www.cnn.com/2026/06/05/travel/everest-rescue-hillary-dawa-sherpa-intl-hnk

https://www.bbc.com/news/articles/cn9p91295q8o

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/gkLX2k/var-sparlost-borta-pa-mount-everest-hittades-vid-liv

https://www.bbc.com/news/articles/cvgz2yjl4y3o
Helt otroligt!! 6 dygn i dödszonen. Kroppen bryts konstant ner. Kroppen orkar inte ens läka sår på kroppen sa dom i en dokumentär..
Citera
2026-06-07, 22:26
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
Att bestiga mount Everest idag är ett jävla skämt.
Jag har aldrig förstått den här inställningen. Är det inte som att säga "Att åka till Amerika idag är ett jävla skämt"?

Varför är det ett skämt? Jag tror att det är fin utsikt där uppe.
Citera
2026-06-07, 22:37
  #66
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Helt otroligt!! 6 dygn i dödszonen. Kroppen bryts konstant ner. Kroppen orkar inte ens läka sår på kroppen sa dom i en dokumentär..

Dödszonen börjar på 8000. Baslägret ligger på 5300m. Han sågs senast på 7500m innan han försvann i 6 dagar och kom ner till baslägret. Han var alltså inte i dödszonen under dessa dagar.
__________________
Senast redigerad av HomoDeus 2026-06-07 kl. 22:39.
Citera
2026-06-07, 22:42
  #67
Medlem
HomoDeuss avatar
Det känns som att storyn är del i reklamstunt för att dra mer besökare till området.
Citera
2026-06-07, 22:45
  #68
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Borde bli maratonlöpare, kan man överleva på nästan 8000 meters höjd i 6 dar så har man nog blodvärden som får de mest dopade att bli gröna av avund!

Det är en Sherpa storyn handlar om. De har andra fysiologiska förutsättningar än oss låglandsdjur.
Citera
2026-06-07, 23:23
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inget vatten, ingen mat, inga syrgastuber.

Mirakel kan inträffa, eller vad säger ni?


https://www.cnn.com/2026/06/05/travel/everest-rescue-hillary-dawa-sherpa-intl-hnk

https://www.bbc.com/news/articles/cn9p91295q8o

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/gkLX2k/var-sparlost-borta-pa-mount-everest-hittades-vid-liv

https://www.bbc.com/news/articles/cvgz2yjl4y3o
Sherpas är riktiga hårdingar. Helt otroligt att han klarade sig ned.
Citera
2026-06-08, 00:50
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tråkigt försök att förneka en svensk bedrift. Antar att du inte är svensk.

Jo, han bar allt till baslägret själv. I 2 veckor gick han med 73 kg packning. Det värsta han nånsin gjort säger han.

Tåget till din hemstad Moskva är det bara du som har tagit.

Göran Kropp: The Most Hardcore Everest Story You've Never Heard


Cool som fan, tack för länken. Lite stolt över att vara svensk kan man ändå vara med sådana gubbar i ledet.
Citera
2026-06-08, 00:54
  #71
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
veganen som sku bevisa att veganer är starka, sen dör hon då hon klättrar. Rätt cynisk rolig ironi i mina ögon, hennes message nådde inte fram haha

Officiell statistik säger att 340 personer har dött när de klättrade på mount everest. 339 av dom var köttätare, man skulle med din statistik kunna säga att det verkar vara farligare om men äter kött och
försöker sig på ett topp-besök!

I övrigt har du rätt, det kostar över hundra tusen kronor att ta sig dit.
Sherpan i detta fall måste väl ha varit medhjälpare till någon? Vet man vem?
Citera
2026-06-08, 02:26
  #72
Medlem
Poängen är att hon gjorde det till värsta grejjen och skulle bevisa något som ingen bett om. Sen failade hon stenhårt och dog på berget
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Officiell statistik säger att 340 personer har dött när de klättrade på mount everest. 339 av dom var köttätare, man skulle med din statistik kunna säga att det verkar vara farligare om men äter kött och
försöker sig på ett topp-besök!

I övrigt har du rätt, det kostar över hundra tusen kronor att ta sig dit.
Sherpan i detta fall måste väl ha varit medhjälpare till någon? Vet man vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in