Vad jag har hittat var det 2008 som tingspredikan upphörde;
Rättsåret inleds med en tingspredikan
Publicerat: tisdag 8 januari 2008 kl 07:47 , Nyheter P4 Norrbotten
Domkyrkan i Luleå.
Det nya rättsåret i Norrbotten inleds med en tingspredikan. Bland annat nämndemän, advokater och domstolarnas anställda samlas i kyrkan för att välsigna det nya året.
- Det formella namnet är rättegångsgudstjänst, men har alltid kallats tingspredikan, och är en mycket gammal tradition berättar Hans Brusewitz, kyrkovärd och tidigare lagman vid Luleå tingsrätt.
https://archive.is/20130418085617/http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artikel.asp#selection-785.1-843.194
Då kyrkan skiljts från staten har det ifrågasatts om rättegångsgudstjänsterna ska finnas kvar. Svea hovrätt ställde 2008 in sin rättegångsgudstjänst efter beslut av hovrättspresident Johan Hirschfeldt på uppmaning av föreningen Humanisterna
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4tteg%C3%A5ngsgudstj%C3%A4nst
Finns "tingspredikan" kvar någonstans i Sverige 2026, eller är Hischfelds beslut i Svea Hovrätt praxis i övriga landet?