2026-06-29, 09:02
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag vet inte mycket om Somalierna men deras gubbar ser ut att ha nått peak chill asså. Antar att de har vetorätt i olika klanfrågor och då får man lite "Gudfadern" stil.

Traskar om kring i lösa skjortor, tuggar kanske litet khat, 15-35 barnbarn, färgar skägget lite rött, hänger vid mosken eller dricker te. Det finns nog värre sätt att vara pensionär på.
Härligt inlägg.
Förekommer det kanske liknande fenomen bland finnar eller utvandrade samer?

Jag diggar. Kul nyttigt inslag i stadsbilden. Vi behöver lite laid back attityd dessa tider. Shalom/Salam.
Citera
2026-06-29, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag vet inte mycket om Somalierna men deras gubbar ser ut att ha nått peak chill asså. Antar att de har vetorätt i olika klanfrågor och då får man lite "Gudfadern" stil.

Traskar om kring i lösa skjortor, tuggar kanske litet khat, 15-35 barnbarn, färgar skägget lite rött, hänger vid mosken eller dricker te. Det finns nog värre sätt att vara pensionär på.
Jag har för mig att de faktiskt har rött skägg. Men jag kan ha fel.

Jag tycker svenska "farbröder" också kan uppnå peak chill vid sisådär 35 jordsnurr. Då kan det ske en viss förändring i hur många som faktiskt har möjlighet att chilla kant samtidigt.
Citera
2026-06-29, 23:23
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Härligt inlägg.
Förekommer det kanske liknande fenomen bland finnar eller utvandrade samer?

Jag diggar. Kul nyttigt inslag i stadsbilden. Vi behöver lite laid back attityd dessa tider. Shalom/Salam.
De finns bland alla folk. De har levt livet fullt ut bara för att inse att det handlar om perspektiv och vilket liv man vill leva. Det går inte att predika om stressande status jakt eller ideal för de vet redan vad de vill.

Man ser det i blicken på dem. Oavsett om det är Pekka i sin Sauna, Roger på ett jaktpass, Alfredo som går runt i sin apelsin odling medans han dricker cappuccino eller Sune som reparerar sin 903 valpen.

Vissa föraktar att de väljer bort Svensson-Svensson livet (och andra länders motsvarigheter).
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag har för mig att de faktiskt har rött skägg. Men jag kan ha fel.
Finns säkert de som har de naturligt.

Men att färga med henna är en av flera sk "sunnah" dvs en god sed som deras profet ägnade sig åt. Det anses ge mer liv och tillbaka naturlig färg när det sedan tvättas ur. Jag tror att färga sitt hår med kemiska preparat kan tolkas som att det försvårar deras tvagning (wudu) då det anses skapa ett lager mellan äkta håret och färgen.
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag tycker svenska "farbröder" också kan uppnå peak chill vid sisådär 35 jordsnurr. Då kan det ske en viss förändring i hur många som faktiskt har möjlighet att chilla kant samtidigt.
Absolut, de tackar vanligen nej till övertid och låter saker ta sin tid när de handlar.

Det är människor som går efter egen kompass. Livet i sig har gjort dem tålmodiga, ödmjuka och till viss del glada för det de har. De lever inte för att imponera på någon utom dem själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in