2026-06-06, 07:50
Avslutad
Läste denna och är lite skeptisk

https://www.svd.se/a/RjmqLr/nationaldagen-2026-detta-missforstar-sd-om-sverige

"Det finns ett ord jag vill göra upp med: invandrare. Det beskriver en handling, inte något man är. Ändå används det som en permanent identitets­stämpel – som dessutom går i arv. ”Andra generationens invandrare” kallas barn som är födda här. Som drömmer på svenska."

De vill ju bara vara Svensk när det kommer till rättigheter, bidrag, sjukvård etc.
Men när det kommer till annat så är de minsann turk, libanes eller nått annat.
Det brukar synas tydligt vid t.ex studenten där Svenska flaggor är i minoritet.

Så min fråga här, vill invandrare bli kallade för Svenskar eller är det mest en förolämpning?
Citera
2026-06-06, 07:58
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Många (men kanske inte alla) unga andra generationens invandrare som rest tillbaka på semester till sina föräldrars kultur och land, känner väl där ett främlingskap. De saknar Sverige, på något subtilt sätt.

Det antyder väl isåfall att de har blivit åtminstone till en del, svenskar? Oklart för mig om det enbart är deras svenska rättigheter de saknar, eller kanske rentav den svenska friheten....

Jag tror det tar mer än en generation att känna sig helt svensk. För det krävs nog ett nära nog totalt avståndstagande från sina förfäders kultur, språk och land. Detta tar tid, och bygger på att man inte växer upp hos föräldrar som själva lever i en parallell kultur här i Sverige.

De bruna människor som i Sverige uppfyller detta, anser jag vara svenskar. Men finns de i praktiken? De som adopterats mycket unga och alltså aldrig upplevt annan kultur eller språk än den svenska uppfyller nog mina krav.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-06-06 kl. 08:00.
Citera
2026-06-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Läste denna och är lite skeptisk

https://www.svd.se/a/RjmqLr/nationaldagen-2026-detta-missforstar-sd-om-sverige

"Det finns ett ord jag vill göra upp med: invandrare. Det beskriver en handling, inte något man är. Ändå används det som en permanent identitets­stämpel – som dessutom går i arv. ”Andra generationens invandrare” kallas barn som är födda här. Som drömmer på svenska."

De vill ju bara vara Svensk när det kommer till rättigheter, bidrag, sjukvård etc.
Men när det kommer till annat så är de minsann turk, libanes eller nått annat.
Det brukar synas tydligt vid t.ex studenten där Svenska flaggor är i minoritet.

Så min fråga här, vill invandrare bli kallade för Svenskar eller är det mest en förolämpning?

Det är en väldigt stor skillnad på olika invandrare.

Vissa av de som är födda och uppvuxna här ser väl sig själva som "en sorts svenskar". Inte etniska svenskar. Men de anser sig höra hemma här lika mycket som alla andra som är födda och uppvuxna här och de ser Sverige som sitt hem.

Medan andra hatar svenskar, kallar oss suedis och svennar; rånar, misshandlar och trakasserar oss. Och har hemlandets flagga uppsatt hemma och åker ofta dit på besök. (Dock har de tappat rötterna även till de bra inslagen i sin egen kultur och är i praktiken rotlösa individer som imiterar gangsters i USA eller terrorister i Mellanöstern för att känna sig "tuffa"...)

De som tillhör den första gruppen har inget emot att kallas svenskar medan den andra gruppen enbart kräver att bli kallade det när de är ute efter förmåner alternativt när de vill provocera.
Citera
2026-06-06, 08:33
Medlem
Det finns dom som kallar sig för Svensk och men dom kan inte tänka sig göra militärtjänst.
Ska man då få kalla sig för Svensk?
Citera
2026-06-06, 08:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Den stora majoriteten invandrare som jag sett lever ännu i etniskt slutna förhållanden. De lever i Sverige och är givetvis därmed också en del av det svenska samhället, men de är långt ifrån en normal del av det gamla svenska folket. Även väletablerade invandrare (tänk utbildad medelklass bosatt i vitt villaområde) tenderar att gifta sig inom sin etniska grupp, umgås inom sin etniska grupp etc.

Vi kan ju som motexempel tänka oss ett gäng britter som flyttar iväg till Spanien. Kommer de generationen någonsin att se sig själva som spanjorer? Eller just som britter bosatta i Spanien.
Citera
2026-06-06, 08:53
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag skulle snarare vända på det när hon säger:
Citat:
Att vara svensk handlar om vad man gör med den tillhörigheten. Skriver man under på grundläggande värden som jämställdhet, yttrandefrihet och medborgerliga plikter och ser sig själv som svensk – då är man svensk.
Svenskar idag är oftast dessa saker och det är ett modernt sätt att vara på. Men det finns svenskar som inte är för jämställdhet, yttrandefrihet och medborgerliga plikter. Svenskar kan vara hemska, snälla, onda, goda osv värdegrunds-nationalismen ger inte en helhetsbild.

Ska man se till historien så skulle en sådan definition innebära att majoriteten av svenskar mellan 1500-talet fram till runt 1950 inte är svenskar.

Om ett annat land har mer jämställdhet, yttrandefrihet och medborgerliga plikter än vad vi har - är de så mer svenska än svenskarna?
Citera
2026-06-06, 09:50
Medlem
karjus avatar
Pratade en gång med en ung kvinna som var hälften irakier, hälften grek, och hon tyckte att hon var svensk. Även snackat med en irakisk snubbe (med lustigt nog blå ögon) som är född i Irak men väldigt försvenskad, kom hit som barn, vill vara svensk, kallar sig gärna för svensk och har även tagit ett västerländskt namn.

Även om jag är rasist och nazist och fascist så kunde jag inte annat än bli sympatiskt inställd till dessa två individer. De ville så gärna vara en del av Herrefolket att mitt de berörde mitt pansarhjärta.

Men sedan har jag också träffat på många invandrare från framförallt Mellanöstern som bara gnällt över Sverige. Maten är skit, vädret är skit, kvinnorna är horor och om de bara vinner på lotteriet så drar de genast härifrån till Mellanöstern och lever livet där.

Och sedan har vi gott om dessa "vi ska ta över"-typer. Vad de anser om Sverige och svenskarna och från vilka delar av världen de kommer ifrån behöver jag väl inte ens redogöra.
Citera
2026-06-06, 10:59
Moderator
Ancistruss avatar
För diskussioner om vem som verkligen är svensk och hur det definieras finns tråden: (FB) Vem är svensk? att posta i. I denna fokuserar vi istället på om (2:a generationens) invandrare vill vara/bli svenskar eller behålla sin/sina föräldrars nationella/etniska/kulturella bakgrund/tillhörighet.

/Mod
Citera
2026-06-06, 11:36
Medlem
psaks avatar
I och med att den offentliga predikan i samhället säger att svenskheten förändras/utvecklas (även om det enligt oss nationalister sker på fel sätt) så kanske viljan att ses som s k svenska ökar. Jämför USA.
Bullerbysvensken från 40-50 år tillbaka känner de nog ingen samhörighet med.

I och för sig finns andra sidan av myntet: förr innan säg 90-talet när mångkulturen var betydligt mindre så var enligt utsago känslan att vilja förminska sin utländskhet starkare och istället försökte många passa in i majoriteten.
Nu är minoriteten på en helt annan (växande) nivå vilket påverkar svenskarna..ja alla vet väl förhoppningsvis vid det här laget.
Citera
2026-06-06, 13:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Det går ju inte att BLI svensk. Allt handlar om assimilation och attityd och mycket också kulturellt ursprung om man ska uppfattas som en svensk. Det är ju oändligt mycket lättare för en dansk, tysk, britt, norrbagge att assimileras än för en japan, arab eller neger. Låt oss ta en arab i andra generationen. Om de fullt ut smälter in i gemenskapen, skrattar åt samma skämt som svenskar, relaterar till svenska filmer, svenska talesätt, plockar upp nyanser i språket eller i vett och etikett så kommer de uppfattas som svenskar. Ingen kommer titta snett på dem eller har synpunkter på dem. Jag träffar några sådana invandrare i min hobby och i min idrottsutövning. De är precis som vem som helst av oss. Hade de istället brutit på svenska och haft annorlunda sätt att se på nyanserna i samhällskittet så hade de inte passat in. Jag tror att det är ett fåtal invandrare av andra och tredje generationen utom-européer som vill välja bort sitt ursprung och ta den svenska kulturen till sin, allra helst som Sverige ser ut idag.

Såg ett klipp på SVT eller TV4 där det var en hel-integrerad somalier som som var kock eller liknande i ett morgonprogra. Han berättade "hur SKÖNT det var att vara i Somalia. Bara somalier, bara människor som ser ut som jag överallt. Riktigt riktigt skönt". Det var alltså ändå en andra generationens invandrare som verkade jobba på SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in