2026-06-06, 11:12
Medlem
pn222jws avatar
Det kan nog dom flesta göra. "Var svenska i tanke, ord och gärning" som Gustav Vasa sa för 500 år sen.
Citera
2026-06-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Min hemstad brukar bjuda på ett ganska omfattande musikprogram på stora torget som nationaldagsfirande. En fin tradition var - åtminstone för några år sedan - att säga välkommen till nya svenska medborgare då. Då brukade olika invandargruppers musik och dans också framföras. Plötsligt bestod firandet inte bara av uttjatad och sockersöt svensk kultur, utan blev en mer spännande och nutida mix. Hoppas de inte slutade med denna mix för att någon störde sig.

Det finns en del invandrare som överdriver sin förtvivlade kamp att hitta en svensk identitet. De går med i Sverigedemokraterna och färgar håret blont. De kallar sina pizzerior "gul och blå" och fyller dem med svenska flaggor. Ludmila Engquist hade gula och blå kontaktlinser när hon tävlade.

Ja, jag förstår vad du vill förmedla. Du gillar invandrare och ser hellre att landet bebos av folk utifrån än av svenskar.
Personligen kan jag tycka att på en nationaldag så skall det handla om ett land och dess kultur. Inte kultur utifrån.
Men jag kan hålla med om att det är väldigt spännande att ta del av den nya kulturen med sprängda portdörrar och förnedringsrån. Man vet liksom aldrig om det är en port nära dig som skall försvinna eller inte.
Plötsligt händer det...
Citera
2026-06-07, 02:36
Medlem
Onanikrems avatar
Visst kan de det, om de känner sig som svenskar. Grilla lite fläskkarré samtidigt som man tar en grill-öl. En skiva knäckebröd med sill, och gräslök på som förrätt, nubbe till.

Ungefär så firade jag i går. Förutom sillen och nubben var det ingen större skillnad mot en vanlig lördagskväll i Juni. För mig är midsommar mycket större helgdag, men det är ju jag det. Brukar åka ut till en festplats då med komplett picknickkorg runt lunchtid då om det är bra väder.
Citera
2026-06-07, 07:41
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Kan invandrare fira nationaldagen?

Tror att folk generellt skiter fullständigt i om det är nationaldag eller inte. Såklart att folk kommer till de evenemangen som anordnas, men det är väl mer för att det händer något, än att de skulle vara där för att fira Sverige.
Citera
2026-07-01, 16:41
Medlem
Femhundranittiosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Och passar på att misshandla norrmän 🥳
En person som misshandlar norrmän på självaste sjuttonde maj låter inte direkt som någon som firar nationaldagen, nej....
Citera
2026-07-01, 16:51
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Om dom jobbar, betalar skatt, pratar svenska, följer svenska lagar och regler så why not? Men det kan inte vara många i så fall. 10-15 stycken.
Citera
2026-08-26, 16:40
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Ja självklart kan även invandrarna högtidlighålla nationaldagen, men bara genom att bränna den svenska flaggan.
Själv brukar jag posta en bild på en brinnande svensk flagga på Facebook den 6 juni.
Och är inte ens invandrare.
Man kan fira på olika sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här