Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Min hemstad brukar bjuda på ett ganska omfattande musikprogram på stora torget som nationaldagsfirande. En fin tradition var - åtminstone för några år sedan - att säga välkommen till nya svenska medborgare då. Då brukade olika invandargruppers musik och dans också framföras. Plötsligt bestod firandet inte bara av uttjatad och sockersöt svensk kultur, utan blev en mer spännande och nutida mix. Hoppas de inte slutade med denna mix för att någon störde sig.
Det finns en del invandrare som överdriver sin förtvivlade kamp att hitta en svensk identitet. De går med i Sverigedemokraterna och färgar håret blont. De kallar sina pizzerior "gul och blå" och fyller dem med svenska flaggor. Ludmila Engquist hade gula och blå kontaktlinser när hon tävlade.
Ja, jag förstår vad du vill förmedla. Du gillar invandrare och ser hellre att landet bebos av folk utifrån än av svenskar.
Personligen kan jag tycka att på en nationaldag så skall det handla om ett land och dess kultur. Inte kultur utifrån.
Men jag kan hålla med om att det är väldigt spännande att ta del av den nya kulturen med sprängda portdörrar och förnedringsrån. Man vet liksom aldrig om det är en port nära dig som skall försvinna eller inte.
Plötsligt händer det...