Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Hurra!
Nationaldagen i dag.
Vad tycker ni?
Kan invandrare fira nationaldagen?
Själv ska jag fira den tillsammans med min libanesiska grannfamilj. Familjen hängde upp svenska flaggor i lägenheten redan i går.
Framåt eftermiddagen blir det kaffe och nationaldagstårta nere på gården. Jag skulle inte bli förvånad om också en annan granne dyker upp då; en man från Irak med fru och fem barn.
Hur firar ni?
Min hemstad brukar bjuda på ett ganska omfattande musikprogram på stora torget som nationaldagsfirande. En fin tradition var - åtminstone för några år sedan - att säga välkommen till nya svenska medborgare då. Då brukade olika invandargruppers musik och dans också framföras. Plötsligt bestod firandet inte bara av uttjatad och sockersöt svensk kultur, utan blev en mer spännande och nutida mix. Hoppas de inte slutade med denna mix för att någon störde sig.
Det finns en del invandrare som överdriver sin förtvivlade kamp att hitta en svensk identitet. De går med i Sverigedemokraterna och färgar håret blont. De kallar sina pizzerior "gul och blå" och fyller dem med svenska flaggor. Ludmila Engquist hade gula och blå kontaktlinser när hon tävlade.