2026-06-06, 07:11
Medlem
RFTs avatar
Hurra!
Nationaldagen i dag.

Vad tycker ni?
Kan invandrare fira nationaldagen?
Själv ska jag fira den tillsammans med min libanesiska grannfamilj. Familjen hängde upp svenska flaggor i lägenheten redan i går.
Framåt eftermiddagen blir det kaffe och nationaldagstårta nere på gården. Jag skulle inte bli förvånad om också en annan granne dyker upp då; en man från Irak med fru och fem barn.

Hur firar ni?
Citera
2026-06-06, 07:15
Avslutad
I min kommun har det varit en stor grej att på Nationaldagen ger man uppehållstillstånd till "nya svenskar".

Då de firar väl det i någon mening men tillhör inte vanligheten
Citera
2026-06-06, 07:18
Medlem
Har du varit på ett nationaldagsfirande? Folk med annat ursprung än Sverige firar mest. Svenskar är ganska dåliga på att fira generellt. Kan dock variera med alkoholintag.
Citera
2026-06-06, 07:24
Medlem
Sveriges riktiga nationaldagsfirande sker på midsommar.

Den politiska uppfunna nationaldagen 6 juni kan politikerna fira tillsammans med de som skall byta ut oss svenskar.

Invandrare firar varje dag i Sverige.
Varje dag är det tårta o gratis pengar o fika hela dagen medan du sitter på ditt kontor o slavar. Allt detta för att de nya skall kunna äta ännu mer gratistårta o ta hit resten av släkten.

Så fira du TS med dina Irakiska grannar.
Citera
2026-06-06, 07:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sveriges riktiga nationaldagsfirande sker på midsommar.

Apropå midsommar. Min irakiske granne och hans familj firade förra året. Hans barn hade tydligen sjungit ”Små grodorna” och ”Jungfru skär…” i skolan. Mamman var med dem och dansade.
Senast redigerad av RFT 2026-06-06 kl. 07:49.
Citera
2026-06-06, 08:22
Medlem
Femhundranittiosjus avatar
Jag tycker man ska fira oavsett vem man är! Det skapar mer gemenskap, kolla på Norge, är ju fan pakistanier som firar Norge mer än sitt egna land
Citera
2026-06-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Apropå midsommar. Min irakiske granne och hans familj firade förra året. Hans barn hade tydligen sjungit ”Små grodorna” och ”Jungfru skär…” i skolan. Mamman var med dem och dansade.

Ja, som jag skrev i det inlägget du svarade på, invandrare firar varje dag.
Det skulle jag också göra om jag inte behövde arbeta och allt var gratis.

Skolan är stängd på midsommarafton.
Citera
2026-06-06, 09:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2026-06-06, 09:34
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Självklart!
Deras egna... som de vevar sina kurdflaggor och dylikt under stundenten.
Citera
2026-06-06, 10:03
Medlem
karjus avatar
Och passar på att misshandla norrmän 🥳

Citat:
Ursprungligen postat av Femhundranittiosju
Jag tycker man ska fira oavsett vem man är! Det skapar mer gemenskap, kolla på Norge, är ju fan pakistanier som firar Norge mer än sitt egna land
Citera
2026-06-06, 10:20
Medlem
Citat:
Hurra!
Nationaldagen i dag.

Vad tycker ni?
Själv ska jag fira den tillsammans med min libanesiska grannfamilj. Familjen hängde upp svenska flaggor i lägenheten redan i går.
Framåt eftermiddagen blir det kaffe och nationaldagstårta nere på gården. Jag skulle inte bli förvånad om också en annan granne dyker upp då; en man från Irak med fru och fem barn.

Hur firar ni?

Min hemstad brukar bjuda på ett ganska omfattande musikprogram på stora torget som nationaldagsfirande. En fin tradition var - åtminstone för några år sedan - att säga välkommen till nya svenska medborgare då. Då brukade olika invandargruppers musik och dans också framföras. Plötsligt bestod firandet inte bara av uttjatad och sockersöt svensk kultur, utan blev en mer spännande och nutida mix. Hoppas de inte slutade med denna mix för att någon störde sig.

Det finns en del invandrare som överdriver sin förtvivlade kamp att hitta en svensk identitet. De går med i Sverigedemokraterna och färgar håret blont. De kallar sina pizzerior "gul och blå" och fyller dem med svenska flaggor. Ludmila Engquist hade gula och blå kontaktlinser när hon tävlade.
Citera
2026-06-06, 10:56
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Hurra!
Nationaldagen i dag.

Vad tycker ni?

Hur firar ni?

Klart att invandrare kan fira svenska nationaldagen, jag tycker det är superbra att de vill vara en del av svenska traditioner!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in