2026-06-07, 10:19
Medlem
Gubbens avatar
Ja det är jobbigt, svenskar vill bara pruta utomlands eller undantaget bilaffärer här hemma.
Men i stort sett hela Asien har ju överprisade varor där man förväntas pruta rejält vid varje köp.
Citera
2026-06-07, 12:17
Medlem
shinystars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Det ingår i deras kultur att pruta. Pröva själv någon gång. Jag brukade göra det när jag för länge sedan köpte byxor från torghandlarna. Det funkade i nio falla av tio. Byxorna kostade kanske 250 kronor, jag sa 150 kr. Till slut så köpte jag byxorna för 200 kr. Istället för att bli irriterad och höja priset så kan du börja med högre pris än vad du tänkt dig. Efter prutningen får du den summan som du ville. Både du och köparen kan känna er nöjda. Och är köparen en som inte prutar, så kan du själv säga att hen ska få varan lite billigare, då du gillar sådana som inte prutar.

Tack för den utförliga förklaringen om vad prutning är för något och hur det fungerar. Hade ingen aaning!.

Det är inte prutningen jag stör mig på, feel free!, det är frasen "sista pris", som är helt fel. Hur säger man ens det?
Citera
2026-06-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinystar
Det är inte prutningen jag stör mig på, feel free!, det är frasen "sista pris", som är helt fel. Hur säger man ens det?
Ingen svensk skulle använda den frasen. Det låter som en direktöversättning av den turkiska frasen "en iyi fiyat" som används för att pruta.
Citera
2026-06-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinystar
Tack för den utförliga förklaringen om vad prutning är för något och hur det fungerar. Hade ingen aaning!.

Varsågod. Jag är glad att kunna lära dig vad prutning är. I och för sig trodde jag faktiskt alla redan visste det och ville bara ge ett exempel på hur man ska göra med utländska "affärsmän". Dessutom så blir då alla nöjda och du uppfattas trevlig istället för en som vill djävlas.

Frasen "sista pris" kommer jag inte ihåg att jag skulle hört, men jag brukar inte heller sälja något. I alla fall så tycker jag inte att det låter helt fel eller oförskämt eller något, så själv skulle jag bara svara med priset som jag kan acceptera. För det är ju inte förbjudet att pruta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in