2026-06-06, 00:37
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/klara-ar-enda-tjejen-i-studentklassen-manga-tycker-att-det-ar-konstigt

Citat:
Klara Wiklund är ensam tjej i sin klass på Kungsängsgymnasiet i Sala.

Klara säger att många tycker att det är konstigt att hon är ensam tjej. Men det tycker inte Klara som konstaterar att hon gått utbildat sig på ett program som leder till mansdominerade yrken.

I klassen har hon fått en ansvarstagande roll, liksom en mamma.

TS: Vadå "Klassens mamma"?

Hur hade reaktionerna varit om 'den enda killen i klassen' hade kallat sig för: "Klassens pappa"!?

Vad har hon rent specifikt uppfyllt i klassen?
Fått högsta betyg?

Räcker det att vara den enda personen av det kvinnliga könet i skolan eller jobbet så är det martyrskap?
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-06-06 kl. 01:00.
Citera
2026-06-06, 00:55
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Är din mamma en martyr stackas henne!
Citera
2026-06-06, 03:40
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
https://www.sverigesradio.se/artikel/klara-ar-enda-tjejen-i-studentklassen-manga-tycker-att-det-ar-konstigt

TS: Vadå "Klassens mamma"?

Hur hade reaktionerna varit om 'den enda killen i klassen' hade kallat sig för: "Klassens pappa"!?

Vad har hon rent specifikt uppfyllt i klassen?
Fått högsta betyg?

Räcker det att vara den enda personen av det kvinnliga könet i skolan eller jobbet så är det martyrskap?
Är du efterbliven?

Det framkommer ju i inslaget du själv länkar?

Varför länka något, och fråga oss en sak, där svaret tydligt framkommer i länken du länkar?

Och vad bölar du om "martyr" för? Hur fan fick du in "martyr" i den här saken?

Varför är det ens intressant att skapa sånna här skittrådar?

Hon har blivit lite av klassens mamma, och är den som har skött mycket av studentförberedelserna.

"Jag tycker ändå jag är ansvarstagande. Så jag kan ta den. Jag har planerat nästan hela studenten. Det är jag som har tagit hand om pengarna, jag som har planerat, och så. Så att.. dom har hjälpt till såklart. Men jag är väl huvudansvarig, så att säga."
Citera
2026-06-06, 11:09
Medlem
cutepsychos avatar
Efter att som kvinna jobbat i en mansdominerande bransch hela mitt yrkesliv, vet jag att det inte handlar om vilket kön du har. Det handlar om vilken roll du tar. Tar du på dig rollen att fixa allt, passa upp på allt och alla, så skyll dig själv. Då blir du ju i princip deras ”mamma”.

Detta är bara ännu en artikel av alla som vänder och vrider på allt för att få det att se ut som att män är svin.
Citera
2026-06-06, 11:33
Medlem
Men herregud, TS, hon är klassens mamma för att hon är den enda tjejen i klassen och "I klassen har hon fått en ansvarstagande roll, liksom en mamma."

Reaktionerna om en ensam kille i klassen som hade varit ansvarstagande och hjälpsam fick "klassens pappa" så hade det inte blivit starka reaktioner. Det är bara en lite skämtsam titel man får av människor man spenderat 3 år tillsammans med, och det görs med glimten i ögat.

Det blir inget inbördeskrig mellan könen pga detta, jag beklagar.
Citera
2026-06-06, 12:43
Medlem
tnems avatar
Hon verkade ju ta det positivt, då ser jag inga problem.
Men "klassens fixare" kanske hade varit bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in