Den radikala och elakartade feminismen tog fart på allvar vid millenieskiftet, men det fanns varningssignaler långt innan. Det skrevs arga och upprörda krönikor av unga feminister i mainstrem media redan 1986. Då kom filmen Top Gun ut. De bästa stridspiloterna, 100 % män, som dessutom var i god fysisk form och såg bra ut. Då kände sig feministerna hotade. En skribent skrev i media: "Män framställs inte bara som smarta numera, utan även som snygga..." Feminsterna kände sig manade att gå i polemik mot filmens budskap då man upplevde att det hotade det feminsitiska narrativet.
Topic: det feministiska narrativet hävdar jämställdhet, men det går i grund och botten ut på kvinnlig exceptionalism. Kvinnor kan föda barn och därför är de moraliskt överlägsna, och bättre än män i alla avseenden. Kvinnor ska därför vara beundrade och få respekt, men inte behöva prestera något av värde.
Den radikala och elakartade feminismen tog fart på allvar vid millenieskiftet, men det fanns varningssignaler långt innan. Det skrevs arga och upprörda krönikor av unga feminister i mainstrem media redan 1986. Då kom filmen Top Gun ut. De bästa stridspiloterna, 100 % män, som dessutom var i god fysisk form och såg bra ut. Då kände sig feministerna hotatde. En skribent skrev i media: "Män framställs inte bara som smarta numera, utan även som snygga..." Feminsterna kände sig manade att gå i polemik mot filmens budskap då man upplevde att det hotade det feminsitiska narrativet.
Topic: det feministiska narrativet hävdar jämställdhet, men det går i grund och botten ut på kvinnlig exceptionalism. Kvinnor kan föda barn och därför är de moraliskt överlägsna, och bättre än män i alla avseenden. Kvinnor ska därför vara beundrade och få respekt, men inte behöva prestera något av värde.
Jag minns att alla snubbar ville bli piloter efter dom sett Top Gun. Sen fick dom glasögon. (själv har jag inte ens fått ålderssyn än - måste bero på nån enstaka bra gen i mig)
Det skrevs arga och upprörda krönikor av unga feminister i mainstrem media redan 1986.
Nu minns jag tyvärr inte namnet på kvinnan men hon tillhör den äldre generationen feminister men hon beskrev att det var på 80-talet i USA främst som feminismen började spåra ur på allvar. Eftersom resten av västvärlden alltid ska apa efter USA så kom denna utveckling som vanligt lite senare här.
Topic: det feministiska narrativet hävdar jämställdhet, men det går i grund och botten ut på kvinnlig exceptionalism.
Det var som sagt inte alltid så. I grunden är jämställdhet positivt för det moderna samhället, imo - i samb med att kvinnor fick rösträtt här i landet så fick även vi män av fattighjon den rättigheten (något som märkligt nog glöms bort ibland).
Jag antar att det ska vara nån form av frågeställning hade du tänkt dig (är kvinnor bättre på att starta trådar btw?)
Hursom - det feministiska narrativet är nåt du hittat på själv för att du känner dig liten och övergiven och har skapat en värld av enkla motsättningar. En part mot en annan - ofta med illvilliga motivationer. Nåt som avslöjar mer om dig och din världsbild och hur du känner inför andra.
För resten av oss, är det en fråga om att kvinnor vill vara med män, men känner inte för att existera som en biroll i männens värld. Förminskade till en halvperson utan agens och egen vilja.
Det kan också vara rent legala saker som rösträtt man vill ha. Eller rätten att besluta över sin egen kropp. Eller rätten att inte bli våldtagen.
Jag tror ditt problem är att du känner dig utpekad, att det är nån form av anklagelse mot dig.
Jag antar att det ska vara nån form av frågeställning hade du tänkt dig (är kvinnor bättre på att starta trådar btw?)
Hursom - det feministiska narrativet är nåt du hittat på själv för att du känner dig liten och övergiven och har skapat en värld av enkla motsättningar. En part mot en annan - ofta med illvilliga motivationer. Nåt som avslöjar mer om dig och din världsbild och hur du känner inför andra.
För resten av oss, är det en fråga om att kvinnor vill vara med män, men känner inte för att existera som en biroll i männens värld. Förminskade till en halvperson utan agens och egen vilja.
Det kan också vara rent legala saker som rösträtt man vill ha. Eller rätten att besluta över sin egen kropp. Eller rätten att inte bli våldtagen.
Jag tror ditt problem är att du känner dig utpekad, att det är nån form av anklagelse mot dig.
Väx upp, skaffa hår på kuken. Bli en man.
Det radikalfeministiska narrativet är något som genomsyrar hela den svenska statsapparaten på ett totalitärt sätt.
Jag tror du kan ha förväxlat fakta här, och fått detaljer ur sitt sammanhang. Kontroversen om Top Gun handlade om att de som faktiskt presterade mätbart bäst i övningar och simuleringar var kvinnor. Många av instruktörerna på Top Gun academy var kvinnor. Det var en hel del kvinnliga försvarsanställda som tyckte att om man nu ska göra en film om Top Gun så borde man väl ha fokuserat på eliten. Nämligen de kvinnliga piloterna.
Istället fick vi nu mestadels se vältränade inoljade män som inte återspeglade verkligheten på Top Gun. Det är väl inte konstigare än att folk reagerar på att alla tyskar i filmer om WW2 har döskallar på hjälmarna. Eller att poliser beter sig helt fel i filmer.
Kontroversen exploderade 1991 när första Gulfkriget inleddes. På den tiden var kvinnor fortfarande förbjudna att sättas in i rena stridszoner. Eftersom eliten på Top Gun var kvinnor blev de självklart rätt sura på det absurda i att de inte tilläts att delta i strid. Istället skickade man hellre rätt oerfarna grabbar som brudarna flög åttor runt.
Piloten (en kvinna, ja) Tammie Jo Shults blev någon slags galjonfigur för kontroversen. Hon var liksom vassast av alla på Top Gun. Än hela bandet med snubbar hon tränade. Men hon fick enligt lag alltså inte delta i strid.
Så det känns lite som du fått vissa detaljer tagna ur sitt sammanhang. Det hände absolut att kvinnor inom amerikanska försvaret hade synpunkter på att i filmen Top Gun och dess betydelse för stridsflyg så valde man att "Män framställs inte bara som smarta numera, utan även som snygga...". Jag är rätt säker på att de där tre punkterna betyder att det kom en förklaring efter som du kan ha missat.
Sen kan man argumentera att filmen Top Gun inte handlade så mycket om själva skolan och utbildningen. Utan snarare om manlig vänskap och konkurrensen bland unga män. Men nu döpte man ju filmen till just Top Gun och inte "Flygbasen". Det blir ju lite som att döpa en film till Eiffeltornet som till synes utspelas i Burj Khalifa.
Jag tror du kan ha förväxlat fakta här, och fått detaljer ur sitt sammanhang. Kontroversen om Top Gun handlade om att de som faktiskt presterade mätbart bäst i övningar och simuleringar var kvinnor.
Det där är en flagrant lögn, och jag vill ha granskningsbar källa.
Detta är bland det värsta ideologiska trams jag sett på länge. Jag bad om vetenskapliga studier - inte ideologiskt präglat trams.
All vetenskap är där. Du bad om verifierbara länkar. Varsågod och stick hål på vetenskapen och Top Guns historia. Jag tror inte riktigt "Aah men trams?" här duger. Du är läkare. Du fattar vetenskap.
All vetenskap är där. Du bad om verifierbara länkar. Varsågod och stick hål på vetenskapen och Top Guns historia. Jag tror inte riktigt "Aah men trams?" här duger. Du är läkare. Du fattar vetenskap.
Det fanns ingen vetenskap i dina länkar. Det borde du själv begripa. Har inte uppfattat dig som korkad.
Det fanns ingen vetenskap i dina länker. Det borde du själv begripa. Har inte uppfattat dig som korkad.
Men du, kom igen. Jag försöker inte starta något käbbel här. Jag tyckte bara rätt ska vara rätt. Att du inte gillar den faktiska faktan är en sak. Du ber mig om länkar samtidigt som din källa är youtube. Jag menar, kan vi inte diskutera det här som vuxna människor?
Och jo. Jag tror nog jag är lite mer korkad än du. Det innebär inte att faktan här är fel.
Men du, kom igen. Jag försöker inte starta något käbbel här. Jag tyckte bara rätt ska vara rätt. Att du inte gillar den faktiska faktan är en sak. Du ber mig om länkar samtidigt som din källa är youtube. Jag menar, kan vi inte diskutera det här som vuxna människor?
Och jo. Jag tror nog jag är lite mer korkad än du. Det innebär inte att faktan här är fel.
Ja, du är mer korkad än vad jag är. Tyvärr ser jag inte heller att ditt inlägg tillför TS något av värde. Jag talar om feministiskt narrativ. Du talar om bajs och ingenting av värde. BTW - feministiskt narrativ har heller inget värde.