2026-06-06, 01:14
Medlem
Mad monks avatar
Undviker ögonkontakt det kan vara farligt.
Citera
2026-06-06, 02:33
Medlem
Med avsky, men jag hoppas de känner sig lyckliga på väg ner från balkongerna sen
Citera
2026-06-06, 02:41
Medlem
Så länge den är moderiktig är det helt okej!
Citera
2026-06-06, 02:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Har aldrig träffat en svensk kvinna som bär en hijab!
Citera
2026-06-06, 03:56
Medlem
Vad jag menade med inlägget, var att de 2 killarna i startinlägget var onaturligt fjäskande för kvinnorna i Hijab. Därför tyckte jag det var intressant få en bild av hur ni skulle agera, om det vore nån skillnad för er i en interaktion i bemötande kvinna med eller utan hijab.. Kan väl erkänna att jag inte är för den religionen, vilket förmodligen skulle färga mig i en störrr interaktion. Skulle absolut kunna vara vänlig men hålla distansen. Aldrig som dessa killar uppträda onaturligt inställsam. För mig är det väl nåt med att religöst betydande kläder, har du i en religös byggnad. Endast undantagsvis ute i samhället. Kanske hade jag tyckt annorlunda om det gick runt nunnor och präster, judar med små mössor/kalotter kanske det heter, ute i samhället.

När jag tänker efter så kan det finnas en förklaring till fjäskande för kvinnor i hijab. Det har nog inte undgått nån att det varit anmälningar och ibland skadestånd mot att de inte får ha hijab och ännu mer täckande klädsel i arbetssituationer och ute i samhället. Vilket ger lite frikort. Det var väl liknande situation med homosexuella för ett antal år sen. Människor kan agera fjäskande som motpol mot detta. Att visa att man inte har nåt problem med detta eller kanske åh, det är så synd om er. Vilket naturligtvis kan utnyttjas av de som uppmärksammas som diskriminerande i samhället. Om utvecklingen blir liknande för hur homosexuella efter några år fått ta plats på olika sätt (pridefestival,Edvin Törnblom, dragshowläsning för barn på bibliotek osv), då har vi snart meteorologer i hijab på tv, uppläsare i hijab, hijabfestivaler, sy din egen hijab osv. Hitills är det väl bara i matprogram det fått ta plats.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-06 kl. 04:30.
Citera
2026-06-06, 05:04
Medlem
Pungsvings avatar
Inget man behöver kommentera. De får stryk där hemma.
Citera
2026-06-06, 06:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har aldrig träffat en svensk kvinna som bär en hijab!

Det finns svenska kvinnor som konverterat till skräpreligionen och sinnessjukdomen islam och de bär hijab.
Citera
2026-06-06, 06:44
Medlem
Finns inga svenska kvinnor som bär hijab.

Är du blond, blåögd, född i Svea rike och du väljer att klä dig i hijab så är du ej längre svensk.
Citera
2026-06-06, 06:46
Medlem
Vänligt såklart. Jag är vänlig mot alla andra kvinnor. De ger mig sällan orsak till annat bemötande.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-06-06 kl. 07:32.
Citera
2026-06-06, 07:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Anledningen till att jag frågar är denna: Hade 2 situationer förra veckan som fick mig att tänka efter.

Situation1: i mitt område är det extremt ovanligt med kvinnor som täcker sig enligt muslimsk sedvänja. Gick till min lokala livsmedelsbutik. Reagerade på att före mig gick en ung kvinna i muslimsk typ dräkt och Hijab. Snygg och stod och speglade sitt utseende i butiksfönster. Vad jag reagerade på egentligen mest. Vid kassan i butiken så satt killen som sällan är serviceminded, sällan hälsar, å denna gång smörade han som 17 för tjejen. Aldrig sett honom prata mer, de 5 år jag gått där.
Situation2: Handlade korv på Biltema. En yngre svensk anställd kille smörskämtade som 17- eller fjäskade likt killen i affären, dels med en yngre kvinna i personalen i Hijab, dels med en äldre kvinna i Hijab som var i korvavdelningen. Fanns flera andra i personalen runtom men dem ignorerade han.
Vad han inte såg men som jag såg, det var att när den äldre kvinnan vände bort blicken och höll på med nåt i serveringen, så förändrades hennes ansiktsuttryck på ett extremt misshagligt sätt. Typ: idiot..vi tar snart över, eller jag håller bara en god min men du är en otrogen.
Hursomhelst, hur skulle ni svenskar bemöta en kvinna i Hijab? Jag skulle nog, vara uppmärksam och hålla koll på bevis att hon inte är väldigt religös och ser ner på mig. Jag skulle definitivt ha lite mer koll och vara mer kritisk än mot en tjej utan Hijab. Definitivt inte lagt mig platt som dessa 2 killar.

Vet inte om det en finns någon sådan person där jag bor.

Men eftersom att jag är vuxen och lägger stor vikt i alla personer rätt till individuell frihet så gör jag mitt bästa för att behandla ALLA med samma respekt.
Citera
2026-06-06, 08:05
Medlem
cacas avatar
Skiter väl i vad en kvinna är klädd i eller inte om det av egen vilja valt att se ut på visst sätt.
Är det däremot påtvingat, ja då föraktar jag de som påtvingat personen se/agera/vara på visst viss och oftast finns religösa skäl och traditioner i bakgrunden.
Citera
2026-06-06, 08:10
Medlem
Valdagens avatar
ett suck ... eller är det påsk redan

https://www.facebook.com/OintressantaS/photos/kom-nu-ihåg-påskkärringen-stefans-bevingade-ord-från-häromdagen-det-blir-fler-på/165135711610522/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in