2026-06-05, 21:07
  #1
Medlem
Ajogens avatar
Polisen: ”Vi lägger ned F-kassans anmälningar”

Efter TV4:s artiklar om kritiken mot Försäkringskassans hårda återkrav, kontaktas vi av en visselblåsare inom polisen som arbetat länge med bedrägeriärenden.

– Vi lägger ned många av Försäkringskassans ärenden, eftersom de inte håller bevismässigt. Politikerna pratar gärna om att yrkeskriminella dränerar bidragssystemen på pengar. Det är oftast inte det vi ser. Vi ser vanliga medborgare som blivit sjuka, är utbrända och av olika skäl gör fel. Det här är ett systemfel, säger visselblåsaren som har stor erfarenhet av bedrägeriutredningar.


När jag först läste rubriken gick det lite spin i huvudet om att "nu fan är de lata snutjävlarna och fipplar igen". Men blev något positivt överraskad över att polisen inte väljer kriminalisera att vara handikappad och sjuk.

Tv-4 har gjort väldigt, väldigt många artiklar de senaste veckorna om korståget F-kassan har gett in sig på för att hitta bidragsfuskare. (som ni hittar bara ni scrollar under artikeln) Rapporteringen visar att det mest drabbar utsatta människor med väldigt vanskeliga motiveringar och folk tvingas betala tillbaka arvoden på hundratusentals kronor.

Är det av systemfel som det blivit så här eller är det själva syftet med de nya policyn som tillsatts?
Gör polisen fel när de lägger ned fall som de beskriver som godtyckliga, fel som görs för att man är människa och dessutom sjuk? Inte för att man är bidragstjuv.
Har det kommit något positivt ur det här med? Sätts det ändå dit en betydande mängde bedragare och är det ok att offra de arma människor som hamnar i korselden i jakten på bidragsfuskare?
__________________
Senast redigerad av Ajogen 2026-06-05 kl. 21:23.
Citera
2026-06-05, 21:53
  #2
Medlem
Klandalfs avatar
Systemfel att polisen inte utreder brott, punkt. Sen om det rör dumskallar som begår slentrianbrott för att de är för svagbegåvade för att följa regler eller avsiktliga åldringsbedrägerier som ligger under 10,000 är irrelevant. Det urholkar tron på rättsstaten för folket som gör rätt för sig.
Citera
2026-06-05, 23:18
  #3
Medlem
"Visselblåsaren" är givetvis ett rent påhitt för att dölja den uppenbart politiskt motiverade lögnen att det är sjuka och utbrända som såkallat fuskar med bidragen, är så löjligt att man kan spy.

Till er som tror att det här handlar om att Polisen vill vara lite sjysta mot utsatta och inte utreda dem för brott vet ingenting om hur polisen arbetar eller vilken attityd de har. Det här är ett skamlöst grepp att rikta bort fokusen från invällare så någon liten råtta till människa ifrån Palestina-vänstern ska kunna slänga det i ansiktet på dig.

Ungefär som när man försökte sälja in att det var svenskar i absolut störst utsträckning som sög sig mätta på bidrag och inte diverse muslimer. Hur blåsta vill ni bli egentligen? Räcker det med att säga visselblåsare för att ni ska gå igång på alla cylindrar och tro att detta är någon slags hemlig sanning?

Det tror jag idioten som kommit på det här trodde.

TV4... kommer ni ihåg när de sålde in att Rickard Andersson skrek att han skulle döda alla muslimer när han egentligen skrek "Jag kan inte jobba" och polisutredningen visade att det inte var etniskt eller politiskt motiverat?

"Ni ska bort ifrån Europa" tror fortfarande pöbeln att han skrek än idag pga den här politiskt motiverade lögnen.

Just det ja, det TV4.



Citat:
Politikerna pratar gärna om att yrkeskriminella dränerar bidragssystemen på pengar. Det är oftast inte det vi ser.

Är det därför de suger välfärden torr på miljarder varje år eftersom staten alltid betalar och är det perfekta offret? Genom alla möjliga jävla upplägg du kan tänka dig. Lögn och båg är vad det är och ingenting annat. Men det är säkert schizofrena och utbrända som gör en liten ojsan varje gång de ska fylla i papperna som är förklaringen till det hela.
__________________
Senast redigerad av Kayana 2026-06-05 kl. 23:35.
Citera
2026-06-05, 23:25
  #4
Medlem
Vet de vad terroristbrott är kontra utmattning?
Sorry men hänger aldrig med här.
Citera
2026-06-05, 23:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
"Visselblåsaren" är givetvis ett rent påhitt för att dölja den uppenbart politiskt motiverade lögnen att det är sjuka och utbrända som såkallat fuskar med bidragen, är så löjligt att man kan spy.

Till er som tror att det här handlar om att Polisen vill vara lite sjysta mot utsatta och inte utreda dem för brott vet ingenting om hur polisen arbetar eller vilken attityd de har. Det här är ett skamlöst grepp att rikta bort fokusen från invällare så någon liten råtta till människa ifrån Palestina-vänstern ska kunna slänga det i ansiktet på dig.

Ungefär som när man försökte sälja in att det var svenskar i absolut störst utsträckning som sög sig mätta på bidrag och inte diverse muslimer. Hur blåsta vill ni bli egentligen? Räcker det med att säga visselblåsare för att ni ska gå igång på alla cylindrar och tro att detta är någon slags hemlig sanning?

Det tror jag idioten som kommit på det här trodde.

TV4... kommer ni ihåg när de sålde in att Rickard Andersson skrek att han skulle döda alla muslimer när han egentligen skrek "Jag kan inte jobba" och polisutredningen visade att det inte var etniskt motiverat?

"Ni ska bort ifrån Europa" tror fortfarande pöbeln att han skrek än idag pga den här politiskt motiverade lögnen.

Just det ja, det TV4.

I USA är det dyrt med sjukvården.
Jag tror att de är förvirrade av vad någon ens var ute efter.
De eller ?
Citera
2026-06-05, 23:39
  #6
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Polisen: ”Vi lägger ned F-kassans anmälningar”

Efter TV4:s artiklar om kritiken mot Försäkringskassans hårda återkrav, kontaktas vi av en visselblåsare inom polisen som arbetat länge med bedrägeriärenden.

– Vi lägger ned många av Försäkringskassans ärenden, eftersom de inte håller bevismässigt. Politikerna pratar gärna om att yrkeskriminella dränerar bidragssystemen på pengar. Det är oftast inte det vi ser. Vi ser vanliga medborgare som blivit sjuka, är utbrända och av olika skäl gör fel. Det här är ett systemfel, säger visselblåsaren som har stor erfarenhet av bedrägeriutredningar.


När jag först läste rubriken gick det lite spin i huvudet om att "nu fan är de lata snutjävlarna och fipplar igen". Men blev något positivt överraskad över att polisen inte väljer kriminalisera att vara handikappad och sjuk.

Tv-4 har gjort väldigt, väldigt många artiklar de senaste veckorna om korståget F-kassan har gett in sig på för att hitta bidragsfuskare. (som ni hittar bara ni scrollar under artikeln) Rapporteringen visar att det mest drabbar utsatta människor med väldigt vanskeliga motiveringar och folk tvingas betala tillbaka arvoden på hundratusentals kronor.

Är det av systemfel som det blivit så här eller är det själva syftet med de nya policyn som tillsatts?
Gör polisen fel när de lägger ned fall som de beskriver som godtyckliga, fel som görs för att man är människa och dessutom sjuk? Inte för att man är bidragstjuv.
Har det kommit något positivt ur det här med? Sätts det ändå dit en betydande mängde bedragare och är det ok att offra de arma människor som hamnar i korselden i jakten på bidragsfuskare?

Försäkringskassan är generellt inkompetenta och överarbetade byråkrater som drabbar blint - både fuskare och inte fuskare. Det hela är ganska slumpmässigt och jag är glad att Polisen tycker att de har viktigare saker att gå på än undermåliga utredningar från F-kassan. Jag har sett folk i min närhet som gått under pga F-kassans okunnighet och godtycklighet. De borde förstå gränserna för sin (in)kompetens och handla i enlighet med det i stället för att springa som nyttiga idioter.
Citera
2026-06-06, 22:43
  #7
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
"Visselblåsaren" är givetvis ett rent påhitt för att dölja den uppenbart politiskt motiverade lögnen att det är sjuka och utbrända som såkallat fuskar med bidragen, är så löjligt att man kan spy.

Till er som tror att det här handlar om att Polisen vill vara lite sjysta mot utsatta och inte utreda dem för brott vet ingenting om hur polisen arbetar eller vilken attityd de har. Det här är ett skamlöst grepp att rikta bort fokusen från invällare så någon liten råtta till människa ifrån Palestina-vänstern ska kunna slänga det i ansiktet på dig.

Ungefär som när man försökte sälja in att det var svenskar i absolut störst utsträckning som sög sig mätta på bidrag och inte diverse muslimer. Hur blåsta vill ni bli egentligen? Räcker det med att säga visselblåsare för att ni ska gå igång på alla cylindrar och tro att detta är någon slags hemlig sanning?

Det tror jag idioten som kommit på det här trodde.

TV4... kommer ni ihåg när de sålde in att Rickard Andersson skrek att han skulle döda alla muslimer när han egentligen skrek "Jag kan inte jobba" och polisutredningen visade att det inte var etniskt eller politiskt motiverat?

"Ni ska bort ifrån Europa" tror fortfarande pöbeln att han skrek än idag pga den här politiskt motiverade lögnen.

Just det ja, det TV4.





Är det därför de suger välfärden torr på miljarder varje år eftersom staten alltid betalar och är det perfekta offret? Genom alla möjliga jävla upplägg du kan tänka dig. Lögn och båg är vad det är och ingenting annat. Men det är säkert schizofrena och utbrända som gör en liten ojsan varje gång de ska fylla i papperna som är förklaringen till det hela.
Jag förstår inte vad du menar. Vad har Palestina demonstranterna med det här att göra?
Citera
2026-06-06, 23:10
  #8
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Försäkringskassan är generellt inkompetenta och överarbetade byråkrater som drabbar blint - både fuskare och inte fuskare. Det hela är ganska slumpmässigt och jag är glad att Polisen tycker att de har viktigare saker att gå på än undermåliga utredningar från F-kassan. Jag har sett folk i min närhet som gått under pga F-kassans okunnighet och godtycklighet. De borde förstå gränserna för sin (in)kompetens och handla i enlighet med det i stället för att springa som nyttiga idioter.
F-kassan, eller det skyddsnätet det utgör en del av, har märkbart blivit markant försämrat och det kostar nog samhället mer i efterhand än vad man sparrade in.
Citera
2026-06-07, 11:21
  #9
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
F-kassan, eller det skyddsnätet det utgör en del av, har märkbart blivit markant försämrat och det kostar nog samhället mer i efterhand än vad man sparrade in.
Ja - det är dålig ekonomi: Det blir dyrare både för samhälle, arbetsgivare och individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in