2026-06-05, 20:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Norge älskar sin vikingahistoria. Tjänar mycket på den också. De gjorde ju tex TV-serien Vikings och den kom mest att ha med Norge. För Norge betalade TV-produktionen. Så inte oväntat att de fortsatt kör med det.

I Sverige ska det ju mest skämmas över folkets historia och svenska vikingar...
Citera
2026-06-05, 20:13
Medlem
scraftys avatar
Alla som slutar läsa Daily Fail gör sig själva en stor tjänst.
Citera
2026-06-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hela jag skakar av obehag. Hur är detta ens möjligt år 2026?

Historiska händelser har uppenbarligen förbigåtts och förbisetts. Det är så förintelser skapas.

Bör laget stängas av? Skickas hem av norska UD?
Vad är det som är nazistiskt enligt dig?
Citera
2026-06-05, 21:55
Medlem
FNLSs avatar
Hoppas du överlever. Styrkekram
Citat:

Historiska händelser har uppenbarligen förbigåtts och förbisetts. Det är så förintelser skapas.

Citera
2026-06-06, 11:53
Medlem
67arigGubbes avatar
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/e7d8pl/norge-kritiseras-infor-vm-tog-bilder-som-vikingar

Svensk artikel.

Sjuk vår värld har blivit
Citera
2026-06-06, 11:58
Avslutad
Citat:

Är du mongoloid? Vad är nazism med att klä sig som viking. Är kanske serien Vikings nazistisk.
Tror dock du trollar men vänstervridna hjon finns numer överallt.
Citera
2026-06-06, 12:57
Medlem
Ja, tramsigt. Inget att gå i taket för, de gör inget ont om de har lust att posera som vikings.

Sen finns väl ett korn av sanning i det att en del nazistiska grupperingar gärna använder (vissa) runor och symboler för asa-gudar. Det är faktiskt ett problem, tycker jag, som gärna skulle hedra vår äldre historia utan att behöva ses som nazist. Liknande som att man inte kan använda regnbågefärger som dekoration längre utan att uppfattas som hbtlksyhibig.

På det sättet gör ju detta icke-nazistiska norska lag en extra god sak. De frikopplar vår historia från nazirörelser.
Citera
2026-06-06, 13:12
Medlem
Jag tycker det är en rolig bild. Jag tror att photoshooten var ett bra sätt att samla laget, bra teambuildning.

jag önskar Norge all lycka till i VM och hoppas att vi får se fler liknande fotografier från andra lag. Mbappoleon var rolig. Några från Sydamerika kanske klär ut sig till inka indianer? Sverige kanske oxå kan klä ut sig till vikingar?

Jag kom att tänka på följande klipp där en vit amerikan utklädd till mexikan frågar om hans utstyrsel är kränkande. När han frågar unga amerikaner på campus säger alla ja. När han frågar mexikanare så säger alla nej, dom tycker det bara är roligt. Jag hoppas att människor kan bli lite mer laidback kring sånthär.

Klippet: https://youtu.be/IT2UH74ksJ4
Citera
2026-06-06, 21:15
Medlem
jugbandbluess avatar
haaland kan klä sig i vikingakläder hur mycket han vill men utseendemässigt hör han hemma i cro magnon-tid
Citera
2026-06-07, 14:56
Medlem
Imnshos avatar
Vi är lika skyldiga till en dödsnazistisk reklam.

https://www.youtube.com/watch?v=lHk3mznv_n8

Här visar vi med våld att vi vill underkuva andra nationer i Europa, när vi klär ut oss till romerska legionärer och terrorbombar andra människor. Fy!
Citera
2026-06-08, 16:19
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko 2026
/Moderator
Citera
2026-06-10, 06:38
Medlem
Martin Ødegaard var klippet inn. Landslaget sto på en strand på Fornebu, mens fjellene i bakgrunnen er fra Gudvangen på Vestlandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in