Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Gårdagens bilar var dumma maskiner som rattades av en människa.
Moderna bilar är ständigt uppkopplade datorer på hjul.
Finns ingen anledning för samhället att använda gårdagens teknik att övervaka dagens bilister.
Vi borde införa:
1. Alla som ska köra en bil måsta logga in med bankid eller dyligt för att den ska starta.
2. Bilens position och fart övervakas i realtid av polisens datorer.
3. Trafikföreelse som för hög fart, inte stanna vid stopp, köra mot rött, loggas automatiskt.
4. Alla fartkameror och övervaktning med poliser kan tas bort. Resurser kan användas bättre.
Synpunkter?
Tack, den bästa trådstart som jag hittills har läst på Flashback, under mina 20 år här.
Du har helt rätt. Men sen finns ju EKMR som kan ställa till det med rättighet till privatliv o.s.v. så bilens poisition kan inte övervakas i realtid, men loggningen kan ju ske lokalt i bilen, så att en trafikförseelse skickas iväg endast när en trafikförseelse sker. Det skulle vara fullt möjligt utan att bryta mot EKMR.
Ett problem som jag kan se, är att den organiserade kriminaliteten snabbt skulle erbjuda tjänsten att via programvara göra en override av systemet.
Det kommer alltid finnas folk som inte förstår att fartgränsen inte är satt för att relevant myndighet tror att folk är efterblivna och inte kan köra bil.
Det som ligger mer nära din vilja, och som det inte lär dröja lång tid tills det blir en verklighet, är att det blir olagligt att köra manuellt. Att manuell körning inte finns som möjlighet, ingen ratt och så vidare. Waymos självkörande taxibilar hade redan 2019 en sammanlagd körvana motsvarande 20 miljoner miles. Det är långt mer än en yrkesförare. De kör bättre än de flesta människor. Om alla kör självkörande bilar och dessa kommunicerar med varandra, då kommer nollvisionen att uppnås. Inga olyckor, inga mer bilköer och så vidare.
Waymos självkörande taxibilar kommer till Europa i år. Jag ser fram emot en framtid när taxiresornas priser har pressats så att man i princip betalar elkostnaden plus ett litet påslåg för varje resa, så att det blir mer ekonomiskt att ta en taxi än att äga bilen. Att SL har sina egna taxibilar istället för att man ska behöva åka buss med andra.