Två gässlingar har slagits ihjäl vid Ramnasjön i Borås – nu utreder polisen djurplågeri, skriver Borås Tidning.
– Det som inträffat är både sorgligt och upprörande. Att utsätta oskyldiga djur för lidande på det här sättet är förkastligt och fullständigt oacceptabelt, säger Ilija Rajkovic, förundersökningsledare vid polisens ungdomsgrupp i Borås till tidningen.
De två fågelungarna hittades under tisdagseftermiddagen, den ena död och den andra så pass skadad att den behövde avlivas.
Polisen har uppgifter på att ett gäng ungdomar har sprungit efter fåglarna för att sen slå dem med en grövre käpp. Nu söker polisen vittnen till händelsen för att ta utredningen vidare
Någon som vet mer om dessa ungdomar? Är det yngre tonåren eller övre? Är det kriminella element?
Det där känner jag igen från kulturberikarna som våldgästar vårt land. Det var några ungar som jagade och slog med käppar efter min katt. Katten smet in genom altanen och jag fick fatt i killarna. Som tur så fick de inte in något slag och jag läxade upp dem. Det verkar som mitt snack med dem gick in för nu så säger de att man inte får slå djur var gång jag möter dem. Uppenbarligen har man andra traditioner i mörkare land.
Enligt polisen syns tydliga tecken på våld, samtidigt som vittnen uppger att ett ungdomsgäng ska ha jagat fågelungarna med ett tillhygge.
Förundersökningsledaren Ilija Rajkovic säger att djurplågeri kan kopplas till gränsöverskridande beteende.
Det är för j-gt när man jagar och sparkar små djur. Glömmer aldrig klippet med en flinande mörkhyad yngling som använde en katt som fotboll så den for in i en husvägg.
Tack och lov har mina katter blivit omhuldade av de utländska barn och ungdomar de mött.
Det finns empatistörda psykopater bland svenska barn också men den överväldigande majoriteten av svenskarna är djurvänner, gillar och respekterar naturen. Oddset på att gänget som gjorde detta inte åker skidor är knappt pengarna tillbaka.
Det går även att argumentera för att de djurfabriker vi har är en form av djurplågeri men det djurplågeriet är ''accepterat'' för det fyller någon form av funktion. Men ibland känns det ändå lite konstigt att vi hakar upp oss så mycket på detta men blundar för andra saker såsom den behandling djur får innan och under slakt.