2026-06-05, 14:37
  #1
Medlem
Poliser i yttre tjänst har visst sådana nuförtiden. Har man som privatperson rätt att ta del av inspelningarna i något polisiär händelse oavsett om man är inblandad eller ej? vad gäller igentligen?
Citera
2026-06-05, 16:28
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Poliser i yttre tjänst har visst sådana nuförtiden. Har man som privatperson rätt att ta del av inspelningarna i något polisiär händelse oavsett om man är inblandad eller ej? vad gäller igentligen?
drömma går ju kompis....noll chans någonsin vad det än gäller skulle du få ut deras video. det lär nog bara hända när åklagare eller den där gruppen som utreder poliserna när dom exempelvis råkat misshandla nån o själva blivit filmade eller liknande. du ska veta en liten kuriosa : grisarna kan stänga av den om dom vill, så trots det låter bra med kamera o slippa deras övervåld med mer, men dom kan slå av den när dom vill, as you know buddy!


mvh
Citera
2026-06-05, 16:57
  #3
Medlem
dude2ks avatar
Därför det är så viktigt att alltid filma dem på samma sätt.
Citera
2026-06-05, 18:42
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Teoretiskt borde det gå att begära ut efter domslut då det kan vara del av förundersökningen. Men att begära ut det bara för att man känner sig butthurt över att konstapeln var vresig när han plockat dig för fortkörning går nog inte.

Alltså, polisen i USA har använt body cams i många år. Folk verkar tro att kameran är på deras sida och till för att kunna bevisa övervåld och maktmissbruk. Och tja, det finns väl enstaka fall när materialet kan användas för det med.

Men i typ 99,9% av fallen är det tvärtom. Polisen använder det som bevis när någon bråkig jävel vägrar kliva ut ur bilen efter tolv tillsägelser och sen bölar om polisbrutalitet när de blir utdragna ur bilen.

I dessa förekommande fall blir ju filmen bevismaterial. Och torde gå att begära ut. Men random begäran om valfri body cam, troligen inte.
Citera
2026-06-05, 20:26
  #5
Medlem
Tranquility Bass avatar
Borde väl räknas som "offentlig handling"? Efter sedvanlig sekretessbedömning borde man väl få ut dessa precis som andra handlingar?
Citera
2026-06-05, 20:48
  #6
Medlem
Det skulle förmodligen vara under sekretess i de flesta fall på grund av t.ex. förundersökningssekretess eller GDPR.
Citera
2026-06-05, 21:18
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Poliser i yttre tjänst har visst sådana nuförtiden. Har man som privatperson rätt att ta del av inspelningarna i något polisiär händelse oavsett om man är inblandad eller ej? vad gäller igentligen?
Hur funkar det inne på polisstationer inne i små förhörsrum?
Finns där någon form av övervakning?
Citera
2026-06-05, 22:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Hur funkar det inne på polisstationer inne i små förhörsrum?
Finns där någon form av övervakning?

Nej.
De spelar in själva förhöret men bara ljudet och det görs öppet.
Citera
2026-06-06, 00:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Poliser i yttre tjänst har visst sådana nuförtiden. Har man som privatperson rätt att ta del av inspelningarna i något polisiär händelse oavsett om man är inblandad eller ej? vad gäller igentligen?

Filmerna räknas som vilken handling som helst, men det är sannolikt hårdare med sekretessprövningen eftersom det kan tänkas var massa oskyldiga med på filmerna och det är svårare att editera bort vissa saker på film än det är i textform.

Sedan gäller så klar förundersökningssekretess, när en utredning pågår kommer man inte kunna få ut filmer alls.
Citera
2026-06-06, 03:08
  #10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Poliser i yttre tjänst har visst sådana nuförtiden. Har man som privatperson rätt att ta del av inspelningarna i något polisiär händelse oavsett om man är inblandad eller ej? vad gäller igentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
drömma går ju kompis....noll chans någonsin vad det än gäller skulle du få ut deras video. det lär nog bara hända när åklagare eller den där gruppen som utreder poliserna när dom exempelvis råkat misshandla nån o själva blivit filmade eller liknande. du ska veta en liten kuriosa : grisarna kan stänga av den om dom vill, så trots det låter bra med kamera o slippa deras övervåld med mer, men dom kan slå av den när dom vill, as you know buddy!


mvh
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Filmerna räknas som vilken handling som helst, men det är sannolikt hårdare med sekretessprövningen eftersom det kan tänkas var massa oskyldiga med på filmerna och det är svårare att editera bort vissa saker på film än det är i textform.

Sedan gäller så klar förundersökningssekretess, när en utredning pågår kommer man inte kunna få ut filmer alls.
Jag tog en titt på domar från kammarrätten där folk överklagat avslag av utlämning av filmer från polisens kameror, och det blev avslag varje gång. Jag kollade bara kanske ett dussin, så inte direkt någon djupare undersökning, men det ger ändå en fingervisning om att det inte är helt lätt att få rätt mot polisen där.

Det säger ju dock inget om hur lätt det är att faktiskt få ut filmer direkt från polisen: när polisen faktiskt lämnar ut de filmer som begärts så överklagas ju inte beslutet.

Jag hittade ett par domar där polisen lämnat ut delar av vad folk begärt, där dessa sedan överklagat besluten och velat ha ut mer än vad de fick. Exempel är där inte hela videon lämnats ut p.g.a. att enskilda kan lida men om de delarna skulle lämnas ut, eller en person som begärde film vilket nekades med hänvisning till att de istället fick en transkription.

Så även om de inte fick rätt i kammarrätten och fick ut det ytterligare material de begärde, så kan man i alla fall se att polisen inte är helt oäven när det gäller att lämna ut filmer från kameror, även om de verkar vara något restriktiva med det.

Om någon vill se exempel på såna domar där man kan läsa vad som faktiskt lämnats ut (antingen i domen eller i polisens beslut) så kan man kolla t.ex. mål nummer 71-26 eller 7657-25 vid kammarrätten i Stockholm. Båda dessa är ganska färska (från februari), så borde fortfarande vara högst relevanta.




Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Teoretiskt borde det gå att begära ut efter domslut då det kan vara del av förundersökningen. Men att begära ut det bara för att man känner sig butthurt över att konstapeln var vresig när han plockat dig för fortkörning går nog inte.

Alltså, polisen i USA har använt body cams i många år. Folk verkar tro att kameran är på deras sida och till för att kunna bevisa övervåld och maktmissbruk. Och tja, det finns väl enstaka fall när materialet kan användas för det med.

Men i typ 99,9% av fallen är det tvärtom. Polisen använder det som bevis när någon bråkig jävel vägrar kliva ut ur bilen efter tolv tillsägelser och sen bölar om polisbrutalitet när de blir utdragna ur bilen.

I dessa förekommande fall blir ju filmen bevismaterial. Och torde gå att begära ut. Men random begäran om valfri body cam, troligen inte.
Låter som att de uppfyller sitt syfte då. Den som begår brott, vare sig det är en polis eller icke-polis, bör ju straffas.




Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Därför det är så viktigt att alltid filma dem på samma sätt.
Inte en dålig idé.
__________________
Senast redigerad av Kallebrogen 2026-06-06 kl. 03:13.
Citera
2026-06-06, 14:12
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Detta är ju lite side-topic, men berör samma sak:
Det är ju helt fritt att ha en body-cam själv dold i kavajslaget om man oroar sig att råka illa ut, oavsett om det är en vanlig bov eller polis som ofredar en.

Eller är det olagligt?
-SVT/TV4 gör ju det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in