2026-06-05, 13:38
  #1
Medlem
Kosminskis avatar
Tången är en förvärvsdriven industrikoncern som förvärvar och utvecklar väl positionerade små och medelstora företag i utvalda industriella nischer. Tångens långsiktiga mål är att skapa hållbart värde genom att kombinera disciplinerad kapitalallokering med operativ utveckling, samtidigt som företagskulturen och kundnärheten i portföljbolagen bevaras.

Tången verkar inom tre affärsområden: (i) Regulatorisk kompetens, (ii) Service och (iii) Industriteknik. Koncernen fokuserar på verksamheter med starka marknadspositioner i attraktiva nischer, återkommande eller motståndskraftiga efterfrågemönster och tydliga möjligheter till lönsam tillväxt. Koncernen riktar sig främst mot fragmenterade marknader i Norden, där aktivt och långsiktigt ägande kan stödja fortsatt professionalisering, operativa förbättringar och selektiva tilläggsförvärv.

https://www.affarsvarlden.se/kommentar/tangen-sa-varderas-borsens-nya-serieforvarvare

Ännu en compounder till Stockholmsbörsen. Hur många finns det nu?
Är det något värt att investera i?
Citera
2026-06-11, 23:34
  #2
Medlem
Ansökte om tilldelning på samtliga konton åtminstone.
Citera
2026-06-12, 00:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Tången är en förvärvsdriven industrikoncern som förvärvar och utvecklar väl positionerade små och medelstora företag i utvalda industriella nischer. Tångens långsiktiga mål är att skapa hållbart värde genom att kombinera disciplinerad kapitalallokering med operativ utveckling, samtidigt som företagskulturen och kundnärheten i portföljbolagen bevaras.

Tången verkar inom tre affärsområden: (i) Regulatorisk kompetens, (ii) Service och (iii) Industriteknik. Koncernen fokuserar på verksamheter med starka marknadspositioner i attraktiva nischer, återkommande eller motståndskraftiga efterfrågemönster och tydliga möjligheter till lönsam tillväxt. Koncernen riktar sig främst mot fragmenterade marknader i Norden, där aktivt och långsiktigt ägande kan stödja fortsatt professionalisering, operativa förbättringar och selektiva tilläggsförvärv.

https://www.affarsvarlden.se/kommentar/tangen-sa-varderas-borsens-nya-serieforvarvare

Ännu en compounder till Stockholmsbörsen. Hur många finns det nu?
Är det något värt att investera i?
Det tror vi nog. Både AF.och DI är tex väldigt positivt inställda för de verkar göra saker bra.
Citera
2026-06-12, 00:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Ansökte om tilldelning på samtliga konton åtminstone.
Jag ansökte och hoppas på tilldelning men i morgon får vi se.
Citera
2026-06-12, 00:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag ansökte och hoppas på tilldelning men i morgon får vi se.
Känns som det blir tufft att få tilldelning 😆 men hoppas för oss alla som ansökte i tid.


"Tången Industrikapital övertecknat flera gånger inför notering
Serieförvärvaren Tången Industrikapital meddelar att erbjudandet inför noteringen på Nasdaq Stockholm har övertecknats flera gånger.

Enligt bolaget var intresset starkt från såväl svenska och internationella institutionella investerare som allmänheten i Sverige och Finland. Genom erbjudandet väntas Tången få omkring 4 000 nya aktieägare.

Som tidigare meddelat är det slutliga priset i erbjudandet på 67 kronor per aktie, vilket värderar Tången till cirka 3,8 miljarder kronor."

Handeln med bolagets B-aktier på Stockholmsbörsen drar igång imorgon, fredagen den 12 juni.
Citera
2026-06-12, 10:57
  #6
Medlem
Kosminskis avatar
Ansökte om 600 aktier på 4 depåer. Fick ingenting! Det var ju ett jävla aber. Aktien var upp 20% i öppningen. Det hade varit trevligt med kosing till en fredagspilsner.
Citera
2026-06-12, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Railmaster
Känns som det blir tufft att få tilldelning 😆 men hoppas för oss alla som ansökte i tid.


"Tången Industrikapital övertecknat flera gånger inför notering
Serieförvärvaren Tången Industrikapital meddelar att erbjudandet inför noteringen på Nasdaq Stockholm har övertecknats flera gånger.

Enligt bolaget var intresset starkt från såväl svenska och internationella institutionella investerare som allmänheten i Sverige och Finland. Genom erbjudandet väntas Tången få omkring 4 000 nya aktieägare.

Som tidigare meddelat är det slutliga priset i erbjudandet på 67 kronor per aktie, vilket värderar Tången till cirka 3,8 miljarder kronor."

Handeln med bolagets B-aktier på Stockholmsbörsen drar igång imorgon, fredagen den 12 juni.
Fick inga men bolaget verkar vara väldigt dyrt om man ser på den nuvarande värderingen och att de är ett helt obeprövat bolag på börsen. Men det kan ju bli intressant om PE kommer ned till mer rimliga nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in