2026-06-05, 13:34
  #1
Medlem
Kosminskis avatar
Serieförvärvaren Nordtech köper mjukvarubolag i Norden och kan i korthet beskrivas som en mindre version av Vitec. Andelen återkommande intäkter är hög och koncernens tjugotal dotterbolag har starka marknadspositioner inom sina respektive nischer. Nordtech tar in 400 Mkr och ska nu noteras på Stockholmsbörsen.

https://www.affarsvarlden.se/analys/nordtech-ipo-vard-att-teckna

Är det ett köpvärt case?
Citera
2026-06-05, 14:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Serieförvärvaren Nordtech köper mjukvarubolag i Norden och kan i korthet beskrivas som en mindre version av Vitec. Andelen återkommande intäkter är hög och koncernens tjugotal dotterbolag har starka marknadspositioner inom sina respektive nischer. Nordtech tar in 400 Mkr och ska nu noteras på Stockholmsbörsen.

https://www.affarsvarlden.se/analys/nordtech-ipo-vard-att-teckna

Är det ett köpvärt case?

Affärsvärlden hade en lång analys och kom till slutsats teckna.
Citera
2026-06-05, 15:48
  #3
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Affärsvärlden hade en lång analys och kom till slutsats teckna.

Ja, det blir en teckna/sälj på denna.
Citera
2026-06-09, 02:11
  #4
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Ja, det blir en teckna/sälj på denna.
DI avrådde. För egen del är jag tveksam.
Citera
2026-06-10, 13:47
  #5
Medlem
Kosminskis avatar
Fick bara en bråkdel av antalet jag ansökte om. Sålde av allt direkt. Tjänade några kronor.
Citera
2026-06-10, 21:12
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Fick bara en bråkdel av antalet jag ansökte om. Sålde av allt direkt. Tjänade några kronor.
Hur många depåer tecknade du på och hur många aktier per depå fick du?
Citera
2026-06-10, 22:31
  #7
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur många depåer tecknade du på och hur många aktier per depå fick du?

Sökte på 2 depåer och sökte 200 aktier per depå. Fick 25 aktier på 1 av dom. Sålde allt för 64kr. Introduktionskursen var på 60. Såg att aktien stängde på 61.
Citera
2026-06-10, 22:38
  #8
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Sökte på 2 depåer och sökte 200 aktier per depå. Fick 25 aktier på 1 av dom. Sålde allt för 64kr. Introduktionskursen var på 60. Såg att aktien stängde på 61.

Ganska bortkastat, alltså. Hade det på känn.

Fast iofs, det blev väl en "gratislunch" ändå? Om man inte har för stora krav, åtminstone.
Citera
2026-06-11, 12:04
  #9
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ganska bortkastat, alltså. Hade det på känn.

Fast iofs, det blev väl en "gratislunch" ändå? Om man inte har för stora krav, åtminstone.

Till skillnad från alla andra som hänger här är jag inte multimiljonär som ständigt lyckas pricka marknaden. Har inget emot att tjäna några extra hundralappar när tillfälle ges. Vid noteringar brukar jag kolla vilka som har meddelat teckningsåtaganden. I Nordtechs fall fanns ett antal etablerade fonder som garanter vilket gjorde att det kändes relativt tryggt att teckna.
Citera
2026-06-11, 16:38
  #10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Till skillnad från alla andra som hänger här är jag inte multimiljonär som ständigt lyckas pricka marknaden. Har inget emot att tjäna några extra hundralappar när tillfälle ges. Vid noteringar brukar jag kolla vilka som har meddelat teckningsåtaganden. I Nordtechs fall fanns ett antal etablerade fonder som garanter vilket gjorde att det kändes relativt tryggt att teckna.

Samma här, man skäms nästan över att skriva i ekonomidelen utan att vara FIRE, slå index VARJE DAG och alltid hitta topparna och dalarna.

Jag har anmält mig till en del IPO:er men numera har det blivit så tydligt teckna-sälj-karaktär över det hela att det knappt är lönt, känner jag. Oavsett bolag så blir erbjudandena övertecknade flera gånger om, nu senast Nordtech och Tången, så antingen blir man helt utan eller så får man bara några få.

Om jag ska teckna mig vill jag helst att det ska vara ett bolag jag tror på och vill äga långsiktigt, då kan IPO:n eventuellt ge en bra och billig grundplåt till det fortsatta ägandet.

Öppna konton hos andra banker bara för att ta del av erbjudanden ids jag dock inte göra längre, det blir bara att man flyttar pengar fram och tillbaka och får betala skatt på transaktionerna senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in