Jag har haft Facebook i drygt ett år. Jag skapade kontot med ett falskt namn, typ Johan Andersson. Innan dess har jag aldrig haft ett Facebook-konto.
Häromdagen blev jag väldigt förvånad när det dök upp en annons för T-shirts och liknande där man har sitt eget namn tryckt. Det visade sig att den tröja som jag såg först hade mitt riktiga efternamn! Mitt riktiga efternamn är inte något jättevanligt namn så det var knappast någon slump att det dök upp på detta sätt.
På något sätt ser annonsören/Facebook mitt riktiga namn. Någon som vet hur det går till?
Jag har inga andra sociala medier förutom Linkedin, men där loggar jag in med mitt Googlekonto.
Annonser kopplas till det som har sparats i din dator
När du beställer på nätet så sparas namnet i din webbläsarens autofyll-inställningar
Det har inte något med Facebook att göra
Det är inte Facebook som skapat annonsen och innehållet i annonsen har inget att göra med Facebook. Annonsören har förmodligen fått dina uppgifter från helt andra webbsidor och tjänster där du använt ditt namn.
Det kan även vara något som blir avläst direkt från browsern om du t.ex. är inloggad i Chrome med ett Google-konto som har ditt riktiga namn. Även Windows delar med sig av dina uppgifter om du är inloggad.
Din information finns i princip överallt och hela nätet är fullt av botar som samlar in den informationen och appar som sammanställer den för reklam och liknande syften.