2026-06-05, 08:43
  #1
Medlem
Pentagon förväntas lägga ner planerna på att skicka Tomahawk-missiler till Tyskland, delvis på grund av att tjänstemän är oroliga för att Ryssland ska uppfatta det som en eskalering – en överraskande helomvändning i förhållande till ett länge planerat avtal med en av USA:s största allierade.

Amerikanska tjänstemän fruktar att Moskva kommer att vidta motåtgärder om Trump-administrationen fullföljer sina planer på att placera ut precisionsmissiler mitt på kontinenten, enligt två europeiska tjänstemän och en amerikansk tjänsteman. Men ett beslut att inte leverera missilerna skulle innebära att ett avtal som ingicks under Biden-administrationen dras tillbaka och lämna Berlin utan det försvar som tyska ledare säger sig vara i desperat behov av.

https://www.politico.com/news/2026/06/04/us-germany-tomahawks-missiles-cancel-00950284
Citera
2026-06-05, 09:03
  #2
Medlem
bema56s avatar
Dags för Europa att ta fram egna vapen för att slippa vara beroende av amerikanska. Uppenbart går det inte längre att lita på USA då de hela tiden pissar på sina allierade.
Citera
2026-06-05, 09:21
  #3
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Dags för Europa att ta fram egna vapen för att slippa vara beroende av amerikanska. Uppenbart går det inte längre att lita på USA då de hela tiden pissar på sina allierade.

Man är ju förvånad att det inte redan gjorts.

Kanske har Europa och USA haft avtal om att USA ensamma skulle leverera sådant, i utbyte mot att USA tar stort ansvar för Europas försvar. Något USA numera inte längre gör.

Så USA har länge tjänat gigantiska belopp på att lova försvara sin vän Europa, men nu är det dags att europeiska bolag tjänar dessa pengar istället.
Citera
2026-06-05, 09:38
  #4
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Man är ju förvånad att det inte redan gjorts.

Kanske har Europa och USA haft avtal om att USA ensamma skulle leverera sådant, i utbyte mot att USA tar stort ansvar för Europas försvar. Något USA numera inte längre gör.

Så USA har länge tjänat gigantiska belopp på att lova försvara sin vän Europa, men nu är det dags att europeiska bolag tjänar dessa pengar istället.

Frankrike har en kryssningsrobot med motsvarande prestanda.
Citera
2026-06-05, 09:43
  #5
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Frankrike har en kryssningsrobot med motsvarande prestanda.

Är det SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) du tänker på ?
Citera
2026-06-05, 09:50
  #6
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Man är ju förvånad att det inte redan gjorts.

Kanske har Europa och USA haft avtal om att USA ensamma skulle leverera sådant, i utbyte mot att USA tar stort ansvar för Europas försvar. Något USA numera inte längre gör.

Så USA har länge tjänat gigantiska belopp på att lova försvara sin vän Europa, men nu är det dags att europeiska bolag tjänar dessa pengar istället.
Är väl inget land som betalat det avtalade beloppen till USA, samtidigt skenar USA skuldberg. Så om de inte betalar varför leverera?
Citera
2026-06-05, 09:55
  #7
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Är det SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) du tänker på ?

SCALP-EG som avfyras från luften ska inte blandas ihop med SCALP Naval som han syftar på.

Den har kortare räckvidd och mindre stridsspets än Tomahawk men har i övrigt liknande egenskaper.
Citera
2026-06-05, 10:07
  #8
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
SCALP-EG som avfyras från luften ska inte blandas ihop med SCALP Naval som han syftar på.

Den har kortare räckvidd och mindre stridsspets än Tomahawk men har i övrigt liknande egenskaper.

Missile de Croisière Naval (MdCN).

Räckvidden anges till 1400 km.

Egentligen så kan den väl modifieras för att gå längre än så. Det är väl bara att förlänga den så att man får plats med mer bränsle.

Grekland har beställt.
Citera
2026-06-05, 10:42
  #9
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Dags för Europa att ta fram egna vapen för att slippa vara beroende av amerikanska. Uppenbart går det inte längre att lita på USA då de hela tiden pissar på sina allierade.

Europa har egna vapen, Taurus och Scalp bland annat.
Merz har lovat att skicka Taurus om han vinner valet han vann.

Det finns givetvis en orsak till att dessa missiler inte skickas till Ukraina
Citera
2026-06-05, 11:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Missile de Croisière Naval (MdCN).

Räckvidden anges till 1400 km.

Egentligen så kan den väl modifieras för att gå längre än så. Det är väl bara att förlänga den så att man får plats med mer bränsle.

Grekland har beställt.
Det er ganske stor forskjell på en TLAM, og MdCN som brukes fra skip eller ubåt.
Citera
2026-06-05, 12:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är väl inget land som betalat det avtalade beloppen till USA, samtidigt skenar USA skuldberg. Så om de inte betalar varför leverera?

Vad är det här för dumheter? Om man beställer ett vapen är det klart man betalar. Syftar du på hur stor del av sin BNP som man borde satsa på försvaret, enligt Nato-överenskommelsen? Det är något helt annat.
Citera
2026-06-05, 12:34
  #12
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Vad är det här för dumheter? Om man beställer ett vapen är det klart man betalar. Syftar du på hur stor del av sin BNP som man borde satsa på försvaret, enligt Nato-överenskommelsen? Det är något helt annat.

Ukraina betalar ju inte? Inte alls så självklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in