2026-06-04, 23:09
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Med Fifa:s tillämpning av ett så kallat dynamiskt biljettsystem, där priserna styrs av efterfrågan, kostar det uppemot 9000 kronor att se Argentina spela i VM.

Matías Celestino är precis som många andra argentinare kritisk till Fifa, som enligt honom stänger ute de verkliga fotbollssupportrarna: "De vill göra VM till en rikemansshow, men fotboll, det är folkets sport”, säger han.

Trots att Matías skuldsatt sig för att köpa flygresor och hotell till sig och sin fru och son har han inte ens några match-biljetter.

Era tankar kring detta och de dynamiska biljettpriserna som tillämpas under detta VM?

https://www.sverigesradio.se/artikel/argentinafans-rasar-mot-fifa-efter-dyra-vm-biljetter
Citera
2026-06-04, 23:45
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta och de dynamiska biljettpriserna som tillämpas under detta VM?

https://www.sverigesradio.se/artikel/argentinafans-rasar-mot-fifa-efter-dyra-vm-biljetter

Kallas passion!!!


Att brinna för nått man tror på och älskar.

Tycker Messi och de andra superstjärnorna i Argentina ska bidra med pengar till de som skuldsatt sig. Messi själv kunde ju donerat 50 miljoner kr. Är ju ingenting för honom. Han har väl flera tusen miljoner, som konstant bara växer.

Men dessa primadonnor kmr inte ens donera sina matchtröjor, tyvärr.
Citera
2026-06-05, 00:14
  #3
Medlem
Jag bryr mig inte om priset på biljetterna, för jag tänker titta på Sveriges matcher från VM 94' istället.
Citera
2026-06-05, 00:22
  #4
Avstängd
9000kr? har du räknat fel eller
låter billigt

"Trots att Matías skuldsatt sig för att köpa flygresor och hotell till sig och sin fru och son har han inte ens några match-biljetter."

smart snubbe

det var säkert väldigt billiga biljetter i Qatar 2022
__________________
Senast redigerad av Quandmeme 2026-06-05 kl. 00:36.
Citera
2026-06-05, 11:37
  #5
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
9000kr? har du räknat fel eller
låter billigt

"Trots att Matías skuldsatt sig för att köpa flygresor och hotell till sig och sin fru och son har han inte ens några match-biljetter."

smart snubbe

det var säkert väldigt billiga biljetter i Qatar 2022

Betydligt dyrare nu i alla fall:

https://www.nytimes.com/athletic/7314930/2026/06/02/world-cup-2026-cost-calculator-dollars/

Citat:
For instance, FIFA’s Category 1 prices in the 2026 group stage, excluding openers, range from $450 to $990. In 2022, the same tickets cost $220. Category 1 tickets for the 2026 quarterfinals cost at least $1,360 — up from $425 at the last World Cup.

In the past, tickets that cost around $1,000 were reserved for the World Cup final or for the best seats at the semifinals in 2022. Now, if you want a decent seat, it costs that much to watch the United States play Turkey in the group stage.

https://www.businessinsider.com/fifa-world-cup-ticket-price-travel-cost-2026-6

Citat:
In all, following Argentina to the final would cost around $31,000.

That's particularly striking when considering that Argentina's GDP per capita is roughly $14,300.

Argentinas fans är vidunderligt hängivna:

https://www.nytimes.com/2026/05/06/world/americas/2026-world-cup-ticket-prices-argentina.html

Citat:
For many Argentines, financing tournament trips has rarely been straightforward. Argentina’s volatile economy, with low wages and skyrocketing inflation, often forces people to work two or even three jobs to make ends meet. The average monthly income for registered workers is about $1,200, and nearly half of the work force operates informally, often earning less.

But experts say it is precisely because of Argentina’s history of political and economic instability that world-class soccer serves as a key linchpin to their national pride.

“We are a poor country, we are a failed country, but we are the best fans,” said Pablo Alabarces, a sociologist and author of several books on soccer.

Some fans start saving at the end of one World Cup for the next one, while others commit funds they don’t have.
__________________
Senast redigerad av Ezzelino 2026-06-05 kl. 11:48.
Citera
2026-06-05, 14:10
  #6
Medlem
Man kan ju alltid följa matcherna på TV. När Argentina hade hemma-VM 1978 under militärdiktaturen, hur många ditresta fotbollsfans var det då?
Citera
2026-06-05, 14:14
  #7
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Man kan ju alltid följa matcherna på TV. När Argentina hade hemma-VM 1978 under militärdiktaturen, hur många ditresta fotbollsfans var det då?
Man får ett hum om det i VM-krönikan från 1978 på SVT Play. Bosse Hansson är förundrad över dansande poliser i en militärdiktatur. Verkar ha varit en riktig folkfest faktiskt.
Citera
2026-06-05, 16:30
  #8
Medlem
Kastbars avatar
Visst är priserna svidande höga men i Argentina är fotboll ju en "religion" i sig självt! Så de är väldigt passionerade, precis som en annan skribent i tråden uttryckte det.
Citera
2026-06-05, 16:34
  #9
Medlem
Duvlorts avatar
Så j-vla dåligt skött av FIFA. Man kör med dynamisk prissättning och när folk råkade få biljetter gratis, då annullerade man biljetterna. Men när biljetterna råkar bli för dyra då gör man inget.

Hur kan man ro hem med att vara så korrupta som FIFA är egentligen? 😡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in