2026-06-04, 22:10
  #1
Medlem
Om man skulle sätta en vanlig trädgårdsslang i botten - blir det någon kräm i den eller duger det bara till att fylla vattenkannor?
Citera
2026-06-04, 22:25
  #2
Medlem
karjus avatar
Kräm? Menar du elektricitet?
Citera
2026-06-04, 22:26
  #3
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Har ett pat tunnor på tomten, brukar räcka till att högtyckstvätta altan med.
Citera
2026-06-04, 22:33
  #4
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om man skulle sätta en vanlig trädgårdsslang i botten - blir det någon kräm i den eller duger det bara till att fylla vattenkannor?
Hej Alexosigge,
När jag studerade för 100 år sedan räknade vi 0,1 bars tryck per meter vattenpelare. Såg på nätet nu att en högtryckstvätt kan leverera mellan 100 till 180 bar beroende på varumärke och vattenmängd. Så jag skulle säga att du fyller en vattenkanna med din tunna under den tid som du hinner dra flera bloss på en cigg under tiden.
Citera
2026-06-04, 22:37
  #5
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om man skulle sätta en vanlig trädgårdsslang i botten - blir det någon kräm i den eller duger det bara till att fylla vattenkannor?
Om du hissar upp tunnan 100 meter upp så får du betydligt bättre kräm i slangen nere vid marken.
Citera
2026-06-04, 22:38
  #6
Medlem
Något högre tryck än när du pissar.
Citera
2026-06-04, 22:40
  #7
Medlem
Vitiss avatar
Jag försökte koppla en diskmaskin till en vattentunna (DM stod då 1 meter under tunnan).
Funkade inte; för litet tryck.
Citera
2026-06-04, 23:01
  #8
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Nej det blir ingen vidare kräm. Jag har kopplat på slang på min men det är värdelöst. Blir nog att köpa en pump. Det finns för några hundringar på Jula.
Citera
2026-06-05, 07:36
  #9
Medlem
I botten på en full vattentunna som är 1 m hög är trycket 0.1 bar. Det kan jämföras med trycket i vattenledningen i en normal bostad som är 2-5 bar.

Med 0.1 bar övertryck kan man som mest komma upp i en flödeshastighet på 4.5 m/s. Om du skulle tappa av genom 1/2 tums slang så blir det ungefär 0.6 l/s om jag räknar rätt.
Citera
2026-06-05, 16:05
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om man skulle sätta en vanlig trädgårdsslang i botten - blir det någon kräm i den eller duger det bara till att fylla vattenkannor?

Något förenklat:

Om du är rejält kissnödig så har du högre tryck i din egen slang än vad du får i trädgårdsslangen.
Citera
2026-06-05, 16:34
  #11
Medlem
Ju högre upp tunnan får du ett högre tryck i ledningen längst ner.
10 mvp =bar
Mvp =meter vattenpelare
Så om du kan få en betydande höjd förändring så skulle det helt logiskt bra tryck
Kul fråga mer vettiga problem tack
Citera
2026-06-05, 17:45
  #12
Avstängd
sätt en dränkpump på änden av slangen du stoppar ner, ska du bara avattna blommorna så räcker det. finns billiga 12volts på biltema. ska du ha lite mer tryck så skaffa en 24v dieselpump till farmartank o testa!




mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in