2026-06-05, 13:58
Medlem
goseigens avatar
Tror det blir jäkligt tufft. De tre andra lagen gick bra i kvalet. Tunisien släppte inte in ett mål, men tittar man på deras grupp hade nog Sverige också vunnit den. Namibia kom tvåa, och de andra lagen var ännu sämre. Japan och Nederländerna vann sina grupper.

Ljuspunkten om man tittar på den historiken är att Polen spelade 1-1, två gånger mot Nederländerna, i NLs grupp, och vi slog ju Polen. Så omöjligt skall det inte vara.
Citera
2026-06-05, 13:59
Medlem
Nedransländerna gör Clean sweep.
Citera
2026-06-05, 14:05
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Japan har dock utvecklats enormt. Medans Sverige backat. Tror Japan vinner 3-1.
Snackade med en japansk gymnasist som vanligtvis spelar fotboll i Spanien om vad han tror om Japans VM. Han sa att Japan var bra mot offensiva lag där man kan överraska med snabba spelvändningar. Mot defensiva lag som ställer upp en mur bakåt hade inte japanerna mycket att hämta, enligt honom.

Det är sista gruppspelsmatchen så antagligen gäller den som allra mest för båda lagen. Sverige kan mycket väl ha både fyra eller noll poäng med sig in i den. Japan bör ha åtminstone tre men knappast noll. Kanske kan det vara tal om att spela taktiskt för att undvika lag X i sextondelen osv. Hur som helst blir det förhoppningsvis en bra match. Åtta på morgonen här så perfekt tid.
Citera
2026-06-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Snackade med en japansk gymnasist som vanligtvis spelar fotboll i Spanien om vad han tror om Japans VM. Han sa att Japan var bra mot offensiva lag där man kan överraska med snabba spelvändningar. Mot defensiva lag som ställer upp en mur bakåt hade inte japanerna mycket att hämta, enligt honom.

Det är sista gruppspelsmatchen så antagligen gäller den som allra mest för båda lagen. Sverige kan mycket väl ha både fyra eller noll poäng med sig in i den. Japan bör ha åtminstone tre men knappast noll. Kanske kan det vara tal om att spela taktiskt för att undvika lag X i sextondelen osv. Hur som helst blir det förhoppningsvis en bra match. Åtta på morgonen här så perfekt tid.
Absolut. Det kan sluta hur som helst i VM helt ärligt. Men så här på rak arm kan jag inte se hur ett uselt Sverige kan rå på ett Japan som rår på de bästa lagen i världen.
Citera
2026-06-05, 16:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Den japanska truppen tycks ha en snittlängd på 181 cm, och då är mittbackarna lite längre än så. Sannolika startspelarna som mittlås, Ito och Itakura, är båda 188 cm. Sverige ligger på 186 cm i snitt - endast Norge och Bosnien har ett högre längdsnitt, 187 cm.

https://mikami3345.cloudfree.jp/WorldCup2026/WorldCupNations/English-ver/WorldCupNations-En.html

Jag är väl medveten om Japans resultat under senare år, och hur de även i VM-sammanhang levererat imponerande resultat (vinster mot Tyskland och Spanien i VM 2022). Såg dem träningsspela mot Island och vinna med matchens enda mål nyligen. En respektingivande motståndare, men inte omöjlig om Sverige stadgar till den defensiva strukturen markant. En spelare som Gyökeres kan ge Sverige en möjlighet att rentav vinna matchen. De tre matcher som spelats lagen emellan har samtliga slutat oavgjort.
Citera
2026-06-05, 21:30
Medlem
ZlatanManias avatar
Lite reflektioner från Greklandsmatchen igår och to state the obvious så är det länge sedan man såg en enskild spelare va så dålig som Daniel Svensson varit dessa träningsmatcher och det ska va absolut uteslutet att spela honom som mittback och och Starfelt, Lindelöf och Lagerbielke bör såklart va i mitten i fembackslinjen, så långt är säkert alla eniga.

Vi rycker upp oss rejält i andra och jäklar vad kul det var å se Taha Ali och hans kvalité man mot man och så tydligt hur han kunde luckra upp försvar, kvitteringen får Elanga ta på sig som försöker dribbla med så kort tid kvar å det leder till Greklands anfall.

Innermittfältet anser jag Karlstöm va given men sen är det lite osäkert mellan Ayari eller Bergvall.. Lutar väl lite mer åt förstnämnda. Målvaktspositionen kan vi lika gärna köra ole dole doff om vem som står mot Tunisien.

Likt Norge är vår öppningsmatch mer eller mindre avgörande för hela turneringen så känn ingen press!
Men fan vad kul att vi snart är igång
Citera
2026-06-05, 21:40
Medlem
Vi tar i bästa fall 4 pinnar i gruppen, det kan räcka till tredjeplatsen.

Tror vi i bästa fall slår Tunisien, kryssar mot Nederländerna och torskar mot Japan.

Tunisien: första matchen är alltid jobbig och dom känns inte super tunga framåt, men verkar vara duktiga på försvarsspelet. Vinner med uddamålet.

Nederländerna: jag tror dom blir en av besvikelserna i VM. Jag tror det faktum att dom är välkända gör att svenskarna kommer ha lite för stor respekt. Jag förväntar mig att få stryk men ett kryss är inte omöjligt

Japan: väldigt underskattade. Fått med sig bra resultat, är organiserade och hårt arbetande och framförallt har dom tuskigt snabba omställningsspelare som kommer sluta oss i stycken. Här tror jag att vi - i motsats till Nederländerna - kommer gå in med en känsla av att vi kan vinna mot Japan, och den känslan kommer vara förödande. Vi blir nollade och Japan gör minst två mål.
Citera
2026-06-05, 21:44
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Japan är underskattat att gilla.
Citera
2026-06-07, 01:18
Medlem
Tavastehuss avatar
Belgien slog Tunisien med 5-0 i vänskapsmatchen inför VM igår. Tunisien drog på sig ett rött kort. Betyder det att Gharbi missar matchen mot Sverige?

Många anser väl nu att allt annat än vinst mot detta Tunisien vore en missräkning.
Citera
2026-06-07, 08:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Belgien slog Tunisien med 5-0 i vänskapsmatchen inför VM igår. Tunisien drog på sig ett rött kort. Betyder det att Gharbi missar matchen mot Sverige?

Många anser väl nu att allt annat än vinst mot detta Tunisien vore en missräkning.
Liksom med Leaos utvisning går beror det på om FIFA anser att förseelsen var grov. Generellt leder det inte till avstängning i VM men det är alltså inte omöjligt.

Man ska ta dessa matcher med en nypa salt. Att Holland förlorar hemma mot Algeriet och att Tunisien blir slaktade av Belgien behöver inte betyda nånting nu när allvaret drar igång. Det är bra för dom och för oss.
Citera
2026-06-07, 08:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarraWarra
3-0 Sverige-Tunisien
1-1 Nederländerna-Sverige
0-1 Japan-Sverige
Tro mig

Tror mer att jpn gör 3 mål. Sverige 0.
Citera
2026-06-07, 13:26
Medlem
goseigens avatar
Japanerna är lätta att tycka om - fan vad de krigar - och nog tycker jag det verkar som att de spelar på ett ärligare sätt än vissa andra länder.

Om längd - japanerna har växt något väldeliga sedan 1950, men de är fortfarande ca. 10 cm kortare än svenskar och holländare. Längdökningen har planat ut, vilket tyder på att deras genom inte vill ha mycket längre människor. I ett land med över 100 miljoner människor kommer man förstås ändå att hitta många som är långa.

Tunisierna är inte mycket längre än japanerna i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in