2026-06-05, 12:37
  #61
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Och ändå kommer du aldrig ens i närheten av hennes utbildningar din luffare

Hon är utbildad jurist. Hon tog en kandidatexamen i juridik vid Lunds universitet år 2008.
Efter sina juridikstudier arbetade hon bland annat som praktikant vid Svenskt Näringslivs Brysselkontor och har sedan varit verksam som skribent, opinionsbildare, chefredaktör och politiker.

Hon har även gått Stureakademin, ett ledarskaps- och utbildningsprogram som drivs av den liberala tankesmedjan Timbro.

Sedan 2024 är Alice Teodorescu Måwe ledamot av Europaparlamentet för Kristdemokraterna.

Mmm, alla dessa utbildningar kanske imponerar på icke upplysta. Det KAN ju vara så att hon är kompetent, allt är i sin ordning och hon jobbar för den rätta saken. Det KAN också vara att hon är placerat gods, kanske inte lika uppenbart som Pål Jonssons placering på utbildningar och sedan FM av Ingemar Dörfer/Carl Bildt/Henry Kissinger men likväl placerad. Hon svängde i princip över en natt från att varit rätt vettig till man undrade vad fan hände. JÅ svängde han också även om det verkade ta lite längre tid.



Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Du ska nog ta en kurs i företagsekonomi innan du uttalar dig så tvärsäkert.

Bolaget har haft en omsättning på ca 1 miljon. Bolaget har gjort en vinst på ca 860.000
Bolaget har betalat 180.000 i skatt för den vinsten Bolager gjort.

Det är väldigt långt ifrån ”det är som om någon satt 1 million på hennes bankkonto”

Av den miljonen finns det såldes 680.000
Kvar och den är kvar i bolaget. Den kan investeras eller delas ut till ägarna/ägaren men det har det inte gjort - ännu.

Måwe har inte tjänat en krona. Det finns ingen ”income” för henne i bolaget.

Bolaget är en egen juridisk person och har inte haft några personalkostnader ej heller tagit beslut om utdelning. Bolaget har betalat skatt på den vinst bolaget gjort.

Är hon ensam aktieägare i AB så är pengarna in på AB hennes. Hon kontrollerar rubbet. Att hon har miljoninkomster privat från skattebetalarna gör att hon kan låta pengarna vara kvar i bolaget och växa där. Dem där miljonen var kanske bara den första i lång rad av miljoner. Förövrigt utgår jag från att det sätts in pengar på konton utomlands också som vi inte ser.




Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hon stödjer aktivt det judiska folkmordet på palestinier, så man kan ju gissa varifrån hon får pengar. I utbyte mot att försöka rentvätta folkmordet.

Det är solklart för alla som lyft blicken lite.

Nu verkar man inte kunna backa längre tillbaka än till 2021 men landsförrädaren Fredrik Reinfeldt fick in över 100 miljoner på sitt bolag mellan 2015 och 2020. Nu verkar det ha sjunkit lite men han har ändå fått in nästan 30 miljoner till sedan 2021. 100% korruptions-pengar.
https://www.allabolag.se/foretag/fredrik-reinfeldt-ab/stockholm/f%C3%B6retagsutveckling/2K47D7EI5YEHU



Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Kan någon fylla i för lata mig mig hur det kan vara lagligt för en politiker att få inkomst från okänt håll och att de inte behöver redovisa?

Ska Polisen börja ta hennes bilar och klockor för att de misstänker pengarna kommer från kriminallitet? Hur funkar detta i praktiken att hon inte behöver redovisa detta?
Hur är det med skatt på dessa pengar?

Borde vara förbjudet.




Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har strax över miljonen i årslön, utöver det har jag utdelningar och hyr även ut fastigheter, var väldigt många år sedan jag ens behövde en lön, men lätta pengar och jobbar väldigt lite (i timmar räknat) men får massa utfört dessa timmar.

Så du är en fattiglapp men FB-mått mätt. Om du nu ska ljuga så ljug ordentligt.




Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag flera bolag. Aktiebolag.
Jag behöver inte ta ut någon lön, pengarna stannar i bolaget tills jag behöver pengarna. -Det vet alla som har företag. Så funkar företagande.

+1.
Citera
2026-06-05, 13:39
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Så står det om bolaget i bokslutet:
Bolaget bedriver skribent-, konsult- och föredragsverksamhet inom kommunikation och
omvärldsbevakning samt även äga och förvalta lös och fast egendom.
Bolaget tillhandahåller den prenumerationsbaserade publikationen Klartext.
Efter skatt har bolaget 680 tkr kvar.

Inget märkvärdigt alls.

Absolut, en jävla blogg ingen har hört talas om som drar in en mille om året, det låter ju fullt normalt och inte alls som ett kryphål för mutor och korruption.

Vill du köpa Eiffeltornet förresten? Du kan köpa det av mig, jag äger rättigheterna.
Citera
2026-06-05, 14:08
  #63
Medlem
Citat:
EU-parlamentet 2024, och förutom månadsrvode på ca 11 250 euro har hon ett
rejält tilltaget skattefritt traktamente på 359 euro per arbetsdag


Hahahha för fan tänk att det fortfarande finns losers som jobbar varje dag för en lön lägre än det Skattefria testamentet på 359euro dag (=81000kr per månad om 21 arbetsdagar)

Skattefritt dessutom hahahaha herregud!

Hur orkar ni? Varför fortsätter ni? Haha Helt galet.
Citera
2026-06-05, 14:14
  #64
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Oavsett vad man tycker om Måwe så är din trådstart lika tillvriden som undermålig. Några exempel:

- Du skriver: ” Misstanken ligger nära till hands att Teodorescu Måwe fortfarande jobbar med bolaget utan att ta ut lön.” Det är helt ok att inte ta ut lön ur sitt bolag, så detta är en ickefråga.

- Du skriver: ” Förutom fanatisk Israel-propagandist står det nu klart att hon tjänat 1 miljon kronor per år i smyg.” Nej, bolaget har omsatt en miljon per år. Vinsten är betydligt lägre (det är bara att kolla på t ex Ratsit), och om hon inte tagit ut lön har hon inte tjänat en spänn, Tjäna pengar kan hon göra först om hon någon gång i framtiden luckas sälja bolaget, eller ta ut utdelning. Dessutom har ditt påstående om ”fanatisk israel-propagandist” inte ett dugg att göra med trådens ämne.

- Du får det att framstå som att EU har riktat kritik mot Måwe, men jag hittar inget om det. Släng gärna fram en källa! CEO, som du refererar till, är en fristående organisation som håller koll på lobbyister.

Huvudfrågan är väl ändå om hon har tjänat pengar medan hon är ledamot i Europaparlamentet hon borde deklarera som sidoinkomst. Jag vet inte, men jag föreställer mig att det inte spelar någon roll för reglerna om att deklarera sidoinkomst om hon tar ut förtjänsten i lön eller samlar den i bolaget.
Citera
2026-06-05, 14:32
  #65
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Huvudfrågan är väl ändå om hon har tjänat pengar medan hon är ledamot i Europaparlamentet hon borde deklarera som sidoinkomst. Jag vet inte, men jag föreställer mig att det inte spelar någon roll för reglerna om att deklarera sidoinkomst om hon tar ut förtjänsten i lön eller samlar den i bolaget.

Kanske också hur tillåtet det är att tjäna pengar på sitt politiska arbete. Detta AB handlar ju om att det är pengar hon tjänar på att ställa upp som talare, vara med i TV-soffor etc. Om hon tar betalt för det fortsatt då trots att hon representerar KD och representation ingår i jobbet (som hon får betalt för) ja det är nog inte tillåtet.
Citera
2026-06-05, 15:07
  #66
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Är du dum i hela huvudet eller?

Det är ju liktydigt med att någon satt in en miljon på ett av hennes bankkonton. Att hon ännu inte tagit ut pengarna har ju noll betydelse. Någon har ju satt in dessa pengarna där hon kan ta ut dem. Hon kontrollerar miljonen.
Ja, har man ett aktiebolag så brukar kunder betala aktiebolaget i pengar i utbyte mot varor eller tjänster. Men du kanske inte kände till det?
Citera
2026-06-05, 17:05
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Måwe har inte tjänat en krona. Det finns ingen ”income” för henne i bolaget.

Bolaget är en egen juridisk person och har inte haft några personalkostnader ej heller tagit beslut om utdelning. Bolaget har betalat skatt på den vinst bolaget gjort.


Det har ingen som helst betydelse. Vi har lagar om registrering av Verklig Huvudman av precis denna anledningen.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32015L0849

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017631-om-registrering-av-verkliga_sfs-2017-631/

Därmed inte sagt att hon gjort något skattemässigt olagligt, det är inte det det talas om (förutom av lågbegåvade troll i denna tråden). Enligt EU-parlamentets regler ska hon redovisa andra inkomster över €5000/år. Det gör hon inte. Att gömma sig bakom ett aktiebolag hjälper inte, hon är ensam verklig huvudman i hennes eget företag.
Citera
2026-06-05, 17:07
  #68
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peopleareretarded
Hahahha för fan tänk att det fortfarande finns losers som jobbar varje dag för en lön lägre än det Skattefria testamentet på 359euro dag (=81000kr per månad om 21 arbetsdagar)

Skattefritt dessutom hahahaha herregud!

Hur orkar ni? Varför fortsätter ni? Haha Helt galet.
Det är normalt 15-16 dagar per månad de får ersättning för - inte 21 (21 armbersdagar i månaden är väl för tufft för dem). Men det stämmer att detta traktamente är helt skattefritt.
Citera
2026-06-05, 17:17
  #69
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kanske också hur tillåtet det är att tjäna pengar på sitt politiska arbete. Detta AB handlar ju om att det är pengar hon tjänar på att ställa upp som talare, vara med i TV-soffor etc. Om hon tar betalt för det fortsatt då trots att hon representerar KD och representation ingår i jobbet (som hon får betalt för) ja det är nog inte tillåtet.

Jag uppfattar det som att det är tillåtet att ha dessa inkomster, men de måste redovisas så man vet varifrån de kommer.
Citera
2026-06-05, 17:19
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag flera bolag. Aktiebolag.
Jag behöver inte ta ut någon lön, pengarna stannar i bolaget tills jag behöver pengarna. -Det vet alla som har företag. Så funkar företagande.

Har noll med saken att göra. Vi har lagar om verklig huvudman. Gör du ogentliga saker i dina aktiebolag så kan du fortfarande sättas dit för dem personligt, så klart. I detta fallet har Måwe inte redovisat till EU parlamentet (hennes ”arbetsplats”) att hon har andra inkomster och var de kommer ifrån.
Citera
2026-06-05, 17:44
  #71
Medlem
Helt otroligt.

Hur många kollade länken?

Där finns en bild på blanketten.

Det som efterfrågas i blanketten är vilken inkomst ATM haft från företaget.

Naturligtvis svarar hon på frågan, dvs 0 kronor.

Om det stått i blanketten att hon skulle uppge vilken inkomst eller vinst företaget haft så hade hon ju fyllt i det. Dessutom är det offentliga uppgifter så om någon ville kolla det så är ju det inga problem.

Vi tar det igen. ATM får kritik för att hon fyllt i blanketten rätt.

Nu är ju klägget vänsterlutande, så det gällde väl att snabbt få bort fokus från att V åter drattat på ändan i Hamasträsket.

Gamla pravda-journalister får nog en tår i ögat när dom ser sånt här.
Citera
2026-06-05, 17:51
  #72
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Har noll med saken att göra. Vi har lagar om verklig huvudman. Gör du ogentliga saker i dina aktiebolag så kan du fortfarande sättas dit för dem personligt, så klart. I detta fallet har Måwe inte redovisat till EU parlamentet (hennes ”arbetsplats”) att hon har andra inkomster och var de kommer ifrån.

Jag är inte EP-parlamentariker. Har VPK/Moskva inget bättre för sig att kasta skit på KDS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in