2026-06-04, 14:58
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Polisen i region Mitt varnar för att bygdegårdar och vandrarhem hyrs på falska grunder av personer med koppling till våldsbejakande extremism. Nu uppmanar polisen dig som uthyrare att kontrollera bokaren noggrant.

Enligt polisen används lokalerna bland annat som plattformar för radikalisering och nyrekrytering av ungdomar. I Västmanland har en bygdegård nyligen hyrts ut till en bokare med en sådan koppling.

Anders Kellerth, operativ koordinator vid polisen, säger att man ska lita på sin magkänsla och berättar vad man bör kontrollera innan man hyr ut.

Era tankar kring detta?

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-varnar-bygdegardar-hyrs-av-extremister

https://www.dn.se/sverige/nazister-hyr-bygdegardar-latsas-ha-dopkalas/

https://marcusoscarsson.se/skarp-varning-utfardas-i-sverige-hall-ogonen-oppna/

https://omni.se/bygdegardar-tror-att-de-ska-anordna-dop-sen-dyker-hogerextrema-grupper-upp/a/V64MgW
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-04 kl. 15:02.
Citera
2026-06-04, 17:15
  #2
Medlem
engammalfisks avatar
Det finns proton mail & tor browser & vpn & säkert mer digitala saker om man ska terror nätverka.

De kanske tycker det är praktiskt att para terror snack med brunch, 2 flugor i en smäll.
Citera
2026-06-04, 18:46
  #3
Avstängd
Att hyra lokaler på det sättet har dom gjort sen 80-talet. Det kan vara att dom har nån nazitrubbadur som vill spela sina senaste låtar live eller att dom vill ha en liten grillfest eller nåt.

Det är inget att oroa sig för, det är lite som när lajvare eller furries träffas.
Citera
2026-06-04, 19:29
  #4
Medlem
Varför ska inte nationalister få göra det? Vad är problemet?
Citera
2026-06-04, 20:18
  #5
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Varför ska inte nationalister få göra det? Vad är problemet?

Folkets Hus är ju S, och där får bara S-trogna hyra in sig.
Så vad är konstigt med att folk med andra åsikter än S o V hyr lokaler?
Citera
2026-06-05, 00:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Folkets Hus är ju S, och där får bara S-trogna hyra in sig.
Så vad är konstigt med att folk med andra åsikter än S o V hyr lokaler?

S äger inte bygdegårdar. Det är du som pratar om Folkets Hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in