2026-06-05, 07:15
  #37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Den riktigt modige kör kärringhoj, ostabilare och tyngre cyklar får man leta efter.
Citera
2026-06-05, 08:05
  #38
Medlem
Karmans avatar
Man känner ju att om man tar i hårt i en backe eller i trixig terräng tex. så är herrcyklarna mer stabila, allt annat lika. Det är ganska stor skillnad tycker jag. Men om man bara glider runt spelar det ju ingen roll, som någon i tråden sa.
Citera
2026-06-05, 08:20
  #39
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
För äldre cyklar stämmer det till hundra procent, men idag är ju även damcyklarna med sina grova ramar i aluminium väldigt stabila. Kanske inte fullt lika stabila men tillräckligt stabila för att fördelarna med en damcykel ska uppväga nackdelarna med en herrcykel.

För övrigt har ju många herrmodeller i praktiken gått mot dammodeller i fråga om formgivning.


Helt korrekt. De flesta tillverkarna kör numera med sk unisex där övre röret är placerat någonstans mitt emellan jämfört med de gamla klassiska dam och herr cyklarna.
Om man nu inte tvunget skall köpa en cykel hos biltema, Claes i Sjön, eller Jula där de kör med vad som bäst kan kallas för gammal geometri...
Citera
2026-06-05, 08:24
  #40
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Som tjej slog jag mig oxå på en herrcykel. Antar att det var blygdbenet som fick en smäll och det var en såndär jävulsk smärta som gör att man mår illa.
Det torde stämma plus några halvstora nerver som passerar detta område med rätt lite dämpande mjukdelar.
Liknande situation som vid svansbenhet som även den del långcyklister kan få bekymmer med.
Citera
2026-06-05, 08:29
  #41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6089605/

Risken är alltså större att bli skjuten i pungen, än att skada den i en cykelolycka. Trots att det rör sig om USA måste jag nog ändå säga att herrcykelns stång är rätt pungsäker.
Citera
2026-06-05, 09:06
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Risken är alltså större att bli skjuten i pungen, än att skada den i en cykelolycka. Trots att det rör sig om USA måste jag nog ändå säga att herrcykelns stång är rätt pungsäker.

Skratt ja inte har man hört många som slagit sig på herrcykeln. Men de nyare cyklarna som tillverkats senaste ca 15 åren ser väl inte ut riktigt som de äldre
Citera
2026-06-05, 09:38
  #43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo man tog ju helt enkelt och bara sänkte den bärande ramen för att kvinnor med kjol skulle kunna ha en cykel. Så det är ju en försämring rent funktionellt. Mindre stabila.

Dock idag är ju cyklarna gjorda så bra att det inte märks lika mycket.

Än idag kvinnorna som tävlar och kör saker som Vätternrundan gör ju det med cyklar som ser mer ut som herr sådana.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0272/7372/4039/files/AC_Trout_Creek_2048x2048.jpg?v=1622559144

Dock för vardaglig användning har män idag märkt att det är mycket behändigare ofta med en cykel med damram.

Om jag minns rätt så tävlade väl kvinnliga cyklister förr med herrcyklar? Eller minns jag fel?

Håller med alla som säger att stången gjorde att herrcyklarna hade bättre balans. Damcyklarna vobblade mer när man var ung och försökte vara cool och släppa båda händerna.

Damcyklarna däremot hade en stor fördel om man ville cykla i kjol eller som skotte cykla i kilt.


Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Som tjej slog jag mig oxå på en herrcykel. Antar att det var blygdbenet som fick en smäll och det var en såndär jävulsk smärta som gör att man mår illa.

Ja, jävlar. Minns i min ungdom när jag lånade min pappas cykel. Glömde vad jag cyklade på för typ av cykel och hoppade av vid rödljuset rakt på ramen.

Men fy helvete! Som att slå sig i armbågen men tusen gånger värre.
Citera
2026-06-05, 21:14
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om jag minns rätt så tävlade väl kvinnliga cyklister förr med herrcyklar? Eller minns jag fel?

Håller med alla som säger att stången gjorde att herrcyklarna hade bättre balans. Damcyklarna vobblade mer när man var ung och försökte vara cool och släppa båda händerna.

Damcyklarna däremot hade en stor fördel om man ville cykla i kjol eller som skotte cykla i kilt.


Här har du svensk-amerikanska tävlingscyklisten Tillie Anderson aktiv 1893 till 1902. Karriären tog slut då cykeltävlingar för kvinnor förbjöds. Hon var förresten sömmerska och sydde sina egna tävlingsdräkter.

Cykeln på bilderna med henne har förstås sluten ram.

https://www.thebicyclestory.com/tag/womens-bike-racing-history/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tillie_Anderson
Citera
2026-06-07, 05:51
  #45
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Risken är alltså större att bli skjuten i pungen, än att skada den i en cykelolycka. Trots att det rör sig om USA måste jag nog ändå säga att herrcykelns stång är rätt pungsäker.
Visst, 0.23% är lågt men det du påstår innebär att mer än 400 000 amerikaner skulle ha blivit skjutna i pungen.

Att 30% av tävlingscyklister fått problem säger kanske mer än bara de skador 0.23% står för i aktuell rapport.
Citera
2026-06-08, 08:43
  #46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Visst, 0.23% är lågt men det du påstår innebär att mer än 400 000 amerikaner skulle ha blivit skjutna i pungen.

Att 30% av tävlingscyklister fått problem säger kanske mer än bara de skador 0.23% står för i aktuell rapport.

Vaddå jag påstår? Det var ju du som delade rapporten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in