Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo man tog ju helt enkelt och bara sänkte den bärande ramen för att kvinnor med kjol skulle kunna ha en cykel. Så det är ju en försämring rent funktionellt. Mindre stabila.
Dock idag är ju cyklarna gjorda så bra att det inte märks lika mycket.
Än idag kvinnorna som tävlar och kör saker som Vätternrundan gör ju det med cyklar som ser mer ut som herr sådana.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0272/7372/4039/files/AC_Trout_Creek_2048x2048.jpg?v=1622559144
Dock för vardaglig användning har män idag märkt att det är mycket behändigare ofta med en cykel med damram.
Om jag minns rätt så tävlade väl kvinnliga cyklister förr med herrcyklar? Eller minns jag fel?
Håller med alla som säger att stången gjorde att herrcyklarna hade bättre balans. Damcyklarna vobblade mer när man var ung och försökte vara cool och släppa båda händerna.
Damcyklarna däremot hade en stor fördel om man ville cykla i kjol eller som skotte cykla i kilt.
Citat:
Ursprungligen postat av
VolleybollMolly66
Som tjej slog jag mig oxå på en herrcykel. Antar att det var blygdbenet som fick en smäll och det var en såndär jävulsk smärta som gör att man mår illa.
Ja, jävlar. Minns i min ungdom när jag lånade min pappas cykel. Glömde vad jag cyklade på för typ av cykel och hoppade av vid rödljuset rakt på ramen.
Men fy helvete! Som att slå sig i armbågen men tusen gånger värre.