Citat:
Ursprungligen postat av
Ledsensomfan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/scb-oppositionen-klart-storre-an-tidopartierna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0pAXB/scb-s-stora-valundersokning
Jaha, undrar hur de har gjort undersökningen? Jag har då aldrig fått svara på någon sån här undersökning. Undrar hur många som röstar på SD som faktiskt hade svarat att de röstar på SD om någon frågar dem.. Kan man lita på dessa siffror?
De räknar hela oppositionen, men som de första känner till så vägrar ju C att samarbeta med V. Och sossarna har både V och MP att tjafsa med där V och MP vägrar kärnkraft och minskad invandring medan sossarna är för båda dessa.
Hur skulle en rödgrön regering kunna se ut tror ni? Vad skulle sossarna behöva backa på för att inte behöva lämna ifrån sig makten till Tidöpartierna?
För det första funderar jag över din avslutande fråga. ”Lämna ifrån sig makten”, S har inte makten, eller hur?
Opinionsmätningar är aldrig helt tillförlitliga, det vet vi ju.
Men som du är inne på; man vet inte vad man får om man lägger sin röst på vänstersidan.
S+C, och outtalat stöd från MP och V?
S+C+MP?
Allt beror på valresultatet. Tänk om S+V tillsammans skulle få över 50%…
Tidöblocket säger att man vet vad man får om man röstar med dem. Men så är det ju inte. Det enda man vet är att de vill regera tillsammans. Partierna har ju väldigt olika syn på en del saker. Skolan t ex. L vill helst förstatliga den, M och KD vill privatisera då mycket som möjligt. Och vården; KD vill ha större statligt inflytande, medan M vill privatisera så mycket som möjligt. Och invandrarna: SD vill utvisa alla rakt över, med L vill låta de som bidrar till samhället vara kvar.
Röstar man på Tidö vet man inte vad man får. Röstar man på motsatta sidan vet man heller inte vad man får.
Den stora skillnaden är väl att om Tidö tar hem valet så är regeringsbildningen redan klar, då när som på ministerposterna.
Om den andra sidan vinner så väntar förhandlingar vilka kan dra ut på tiden. Sådant tror jag folk tänker på och det kan vara till fördel för Tidö.