2026-06-04, 00:48
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
De som var mellan 15 och 25 år i början av 70-talet, när den första hårdrocksvågen drog över världen börjar bli äldre nu.

Ketil Thorgersen är musikpedagog på Stockholms universitet, och på plats på Sweden rock festival för att intervjua några av festivalens äldre besökare.

Enligt honom behöver samhället bädda för ett meningsfullt åldrande även för rockälskarna.

Mer rockkonserter på äldreboendena, uppmanar han.

Har Ketil rätt?
Hur ser återväxten ut bland hårdrockare?
Har hårdrocken någon framtid i den yngre generationen?

https://www.sverigesradio.se/artikel/70-talets-hardrockare-aldras-forskaren-mer-rock-pa-aldreboenden
Citera
2026-06-04, 00:55
  #2
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har Ketil rätt?
Hur ser återväxten ut bland hårdrockare?
Bor du under en sten? Black metal och death metal scenen kommer med nya artister konstant.
Jävla mupp!
Citera
2026-06-04, 02:50
  #3
Medlem
Så jävla deppigt att Sverige införde det hjärndöda begreppet ”hårdrock”. Metal är inte rock.
Citera
2026-06-04, 05:17
  #4
Medlem
Såg något inslag på tv om det var från Sweden Rock där jag skymtade en rullator snabbt. Men det kan ju även drabba unga men varför inte? Musiken från ungdomen hänger ofta med genom hela livet.
Citera
2026-06-04, 05:25
  #5
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Det är bara att kolla på spelschemat på Slaktis och man blir ordentligt avundsjuk på metalfansen. Konserter och evenemang titt som tätt.
Citera
2026-06-04, 07:09
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Det är bara att kolla på spelschemat på Slaktis och man blir ordentligt avundsjuk på metalfansen. Konserter och evenemang titt som tätt.
Det är väl för att de är de mest hängivna fansen och att artisterna är genuina och inte en produkt skapat av t ex Max Martin.

Klart metal ska finnas på äldreboenden. Att man tror att 80-åringar bara gillar visor och dansband är sjukt oinlyssnande.
Citera
2026-06-04, 07:30
  #7
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har Ketil rätt?
Hur ser återväxten ut bland hårdrockare?
Har hårdrocken någon framtid i den yngre generationen?

https://www.sverigesradio.se/artikel/70-talets-hardrockare-aldras-forskaren-mer-rock-pa-aldreboenden

Det finns absolut en återväxt, både i publik och band. Däremot förefaller det vara fler 50-åringar än 15-åringar som gillar hårdrock och de band som drar mest publik har flertalet ofta hållt igång i ett par tre decennier.

Så jodå, återväxten finns, men jag hade önskat att den var lite bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är väl för att de är de mest hängivna fansen och att artisterna är genuina och inte en produkt skapat av t ex Max Martin.

Klart metal ska finnas på äldreboenden. Att man tror att 80-åringar bara gillar visor och dansband är sjukt oinlyssnande.

När jag besökte äldre släktingar på ålderdomshemmen på 70- och 80-talet spelade de Kalle Jularbo och Ernst Rolf, idag är det Beatles och Elvis. Så om 10-20 år kommer det nog vara Black Sabbath och Abba.
Citera
2026-06-04, 08:04
  #8
Medlem
kyrkstockens avatar
Vad är medelåldern på swedish rock nu?

Nej återväxten är skral. Det är allt färre band även om det kommer fram nya.

Basen krymper. Det kan bara sluta på ett sätt.


Ålderdomshem kan knappt betala för en ensam trubadur. Att tro att de skall betala för en grupp musiker, dyra instrument och transport är naivt.

Men en trubadur med gitarr som sjunger "winds of change" kan man säkert få.
Citera
2026-06-04, 10:05
  #9
Medlem
Riksreptilens avatar
Bra tycker taxibolagen som var orolig att jazzpubliken från främst 1950-60talet börjat bli lite väl gammal och skruttig.
Citera
2026-06-04, 10:08
  #10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vad är medelåldern på swedish rock nu?

Nej återväxten är skral. Det är allt färre band även om det kommer fram nya.

Basen krymper. Det kan bara sluta på ett sätt.


Ålderdomshem kan knappt betala för en ensam trubadur. Att tro att de skall betala för en grupp musiker, dyra instrument och transport är naivt.

Men en trubadur med gitarr som sjunger "winds of change" kan man säkert få.
På Sweden Rock Festival, som ör en ren nostalgifest, är det klart att både band och publik är äldre.

Men jag ser dagligen 12-15-åringar gå omkring i Iron Maiden-tröjor t ex, så nog finns det en tillväxt.

Precis som alla genrer inom hårdrock så går trenderna i intervaller. För 10-15 år sedan kom sleazevågen tillbaka med Crash Diet och Sister. Nu är ju 70/80-talet tillbaka med Ghost som ett av Sveriges mest säljande band någonsin.

Ser man på USA så turnerar en massa ointressanta band med utsålda ställen, typ Triumph (vem bryr sig liksom? Jo, oerhört många tydligen).

Men nostalgin och trogenheten inom hårdrock gör att vi garanterat kommer ha färdtjänst till Slakthusområdet om 30 år.
Citera
2026-06-05, 03:41
  #11
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Musik: listor, rekommendationer och omröstningar
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in