Citat:
Om man till exempel tittar på köttätare – som lejon, tigrar, björnar, geparder, jaguarer, vargar och örnar – är skillnaden i styrka mellan hanar och honor inte signifikant.
Även bland insekter, som bönsyrsan, är honan starkare än hanen – och går till och med så långt att den slukar honom.
Människor skiljer sig dock från andra djur. Honor är mindre till växten än hanar, och ur ett fysiskt perspektiv verkar de underlägsna och föga imponerande. Jag såg just filmen *Mean Girls*, och det fanns en scen där huvudpersonerna och deras grupp klädde ut sig till jultomtar och dansade. Ärligt talat tänkte jag att om jag skulle utnyttja mina latenta instinkter som mixed martial artist och ge de där kvinnorna en rejäl spark, skulle deras ben förmodligen bara gå av. Deras axlar var också ganska smala, vilket fick dem att se – överlag – extremt underlägsna ut.
Det känns precis som Neo i *The Matrix* efter att ha tagit det röda pillret. Jag känner som om jag har vaknat till all sanning och verklighet. Förr i tiden, när jag såg vackra kvinnor, lade jag inte märke till deras fysiska brister; men efter att ha jämfört och analyserat människor mot djur slår det mig att mänskliga kvinnor är fysiskt ganska underlägsna. Hur kommer det sig att – till skillnad från andra arter – mänskliga kvinnor utvecklats till att vara så underlägsna?
Även bland insekter, som bönsyrsan, är honan starkare än hanen – och går till och med så långt att den slukar honom.
Människor skiljer sig dock från andra djur. Honor är mindre till växten än hanar, och ur ett fysiskt perspektiv verkar de underlägsna och föga imponerande. Jag såg just filmen *Mean Girls*, och det fanns en scen där huvudpersonerna och deras grupp klädde ut sig till jultomtar och dansade. Ärligt talat tänkte jag att om jag skulle utnyttja mina latenta instinkter som mixed martial artist och ge de där kvinnorna en rejäl spark, skulle deras ben förmodligen bara gå av. Deras axlar var också ganska smala, vilket fick dem att se – överlag – extremt underlägsna ut.
Det känns precis som Neo i *The Matrix* efter att ha tagit det röda pillret. Jag känner som om jag har vaknat till all sanning och verklighet. Förr i tiden, när jag såg vackra kvinnor, lade jag inte märke till deras fysiska brister; men efter att ha jämfört och analyserat människor mot djur slår det mig att mänskliga kvinnor är fysiskt ganska underlägsna. Hur kommer det sig att – till skillnad från andra arter – mänskliga kvinnor utvecklats till att vara så underlägsna?
En avgörande faktor gällande storleksskillnader mellan hona och hane inom samma art är typ av reproduktivt system. I arter med haremsstruktur eller intensiv direkt konkurrens mellan hanar är dessa ofta betydligt större än honor och inom socialt monogama arter är skillnad i storlek och utseende mellan könen ofta ganska obetydlig.
Människan placerar sig gällande grad av skillnad i storlek mellan könen någonstans i mitten av detta kontinuum, vilket skvallrar om en reproduktiv ordning med drag av båda systemen under artens utvecklingshistoria.
Större hanar än honor är ett typiskt däggdjursdrag. Om man betraktar hela djurriket, så är det vanligaste att honor är större än hanar. Av skälet att en annan kraft som påverkar graden av skillnad i storlek mellan könen är selektion för fertilitet (eller fekunditet med en mer träffande term), vilken ofta gynnar stora honor.
Båda typer av selektion, för stora hanar respektive honor, drar dessa storleksmässigt bort från det för arten ekologiskt optimala. Men reproduktiv framgång övertrumfar till en viss gräns överlevnad.