2026-06-03, 14:06
  #1
Medlem
Jag har alltid haft Swedbank. Inte egentligen något att anmärka eller klaga på, men under våren 2026 och även nu i perioder så har det varit struligt. Sena utbetalningar, driftfel etc. Och jag har därför börjat se över alternativ att byta till någonting annat - men vad?

Vilken bank har du och varför? Är en vanlig privatperson, har inga låner eller avancerade önskemål.
Citera
2026-06-03, 14:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag har alltid haft Swedbank. Inte egentligen något att anmärka eller klaga på, men under våren 2026 och även nu i perioder så har det varit struligt. Sena utbetalningar, driftfel etc. Och jag har därför börjat se över alternativ att byta till någonting annat - men vad?

Vilken bank har du och varför? Är en vanlig privatperson, har inga låner eller avancerade önskemål.

Det kan ju va läge att skaffa en till bank och inte överge din bank helt och hållet?

Har du 2-3olika alternativ när du ska köpa något, betala räkningar osv så finns det ju fler möjligheter att det inte krånglar.

Själv använder jag 2 olika banker frekvent, men har kontot i flera banker.
Så jag har dubbla möjligheter till Inlogg, Swish, VISA & Mastercard, samt olika konton med kreditkort.

Jag anser själv att de ökade kostnaderna för detta gott och väl täcks av att jag sällan blir fastlåst när jag ska göra något.

Det jobbiga idag är när en butik får teknikstrul, samtidigt som de vägrar ta kontanter eller Swish.
Jag har lite svårt att se varför man skulle låsa in sig i ETT system 2026.
Citera
2026-06-03, 14:35
  #3
Medlem
Handesbanken, som vanligt. Varför? För att jag alltid haft det och aldrig varit några problem.
Citera
2026-06-03, 14:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Handesbanken, som vanligt. Varför? För att jag alltid haft det och aldrig varit några problem.

Ja, det är väl dom eller Nordea. Aldrig ens resonerat över det men ser på undersökningar att Swedbank har väldigt låg kundnöjdhet.
Citera
2026-06-03, 14:57
  #5
Medlem
2560ps avatar
När jag la om mina bolån senast var SEB billigast så jag valde dem. Det är iofs evigheter sedan, men under tiden jag haft dem har det aldrig varit några problem. Väldigt tillgängliga när jag behövt kontakta dem.
Citera
2026-06-03, 14:58
  #6
Medlem
Personligen har jag en internetbank - Skandiabanken. Inga fysiska kontor. Är mycket nöjd med dem.
Citera
2026-06-03, 15:18
  #7
Bannlyst
Danske Bank är bäst på allt. Låga räntor på lån, investering kostar nästan ingenting. Du är kung som kund.
Citera
2026-06-03, 15:47
  #8
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Danske Bank är bäst på allt. Låga räntor på lån, investering kostar nästan ingenting. Du är kung som kund.
Danskes fysiska kontor på lilla Ingmar Bergmans gata bredvid Teatergrillen och Riche var ökänt på Ö-malm för sin samtidigt överlägsna attityd och inkompetens.

Vi trodde kunderna överdrev men fick smaka vansinnet på eget läder (...ouch..!)

On topic: SHB som vi ännu säger lr Handelshanken fungerar till vardags men skinnar en i avgifter och du skall ha tur få en engagerad person som kontakt.

Nordea, är ännu uppblåsta sossar, 40 år senare. Generationsväxlet hjälper inte. Sossekulturen sitter i väggarna. Vi ser ännu forna namnet PK-banken materialisera sig.

AvanZa: Mindre smarta än sitt egen-hypade rykte. Stor-papa Sven Hagstrmer & växlande VD sänder dig födelsedagsgrattis per epost som aldrig vågar partaja Wolf of Wall St.

Kul liten nisch-spelare: Northm1LL bank. Lirar över förväntan. Folk garvar åt Purple-plastet med 105:- laddat som gåva men de kan mer än så.
Citera
2026-06-03, 15:57
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Jag har alltid haft Swedbank. Inte egentligen något att anmärka eller klaga på, men under våren 2026 och även nu i perioder så har det varit struligt. Sena utbetalningar, driftfel etc. Och jag har därför börjat se över alternativ att byta till någonting annat - men vad?

Vilken bank har du och varför? Är en vanlig privatperson, har inga låner eller avancerade önskemål.

Det mesta i Swedbank men även i Lån- och sparbank samt JAK (Jord arbete kapital)
Citera
2026-06-03, 16:29
  #10
Avstängd
Nordea ger inget förtroende. Svåra att få tag i när man väl behöver hjälp och tar inte brott på allvar.
Länsförsäkringar var bra förr. Vet inte hur det ser ut idag.
Citera
2026-06-03, 16:30
  #11
Medlem
Cindells avatar
Jag ändrade från Swedbank till Handelsbanken för säkert 30 år sedan. Så mycket enklare att ha att göra med. Speciellt när det gäller huslån och liknande.
Citera
2026-06-03, 16:34
  #12
Medlem
har haft handelsbanken i över 30 år aldrig problem, har nästan alla räkningar på auto giro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in