2026-06-03, 00:23
  #1
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Sverige byggdes av industripolitik som beställdes av staten. När vi gick med i EU tack vare bildt så kunde vi inte investera i vårnindustri längre med statliga garantier. Så ingen ville investera långsiktigt. Istället fick vi spotify som är registrerat i luxemburg och kontor i new york. Ett fantastiskt bolag som inte producerar ett skit. All vår industri går åt helvette förutom vissa nishch industrier tack vare forskning. Var allting bildts fel? Snart kommer vi troligen inte producera ett skit i det här landet utom trästockar och stål.
Citera
2026-06-03, 01:52
  #2
Bannlyst
Ja men han är inte ensam. David Schwarz la grunden för det Sverige vi har i dag.
Citera
2026-06-03, 04:40
  #3
Medlem
Nja fiins nog inte ett simpelt svar eller person
men vi kan konstatera att regelverket om hur mycket en bank fick låna ut . utav det som fanns inlånad
som tex folks pensions spar orsakade 90 tals krisen
som fick följd att många bolag blev såld till utländska ägare .
Banken fick helt enklet rätt att belåna (Pantsätta ) innestående medel -
vilket resulterade i 90 tals krisen
Bank-, finans- och fastighetskrisen i Sverige 1990–1994 var en kris på 1990-talet som till viss del berodde på avskaffade kreditmarknadsregler för bostadsmarknaden, men främst statens kontroll av valutan. Krisen berörde fastighets- och finansmarknaden samt banksektorn.


Så carl bild ärvde en tickande ekonomisk bomb . han skapade den inte .[/u]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_i_Sverige_1990%E2%80%931994
__________________
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-06-03 kl. 05:14.
Citera
2026-06-03, 06:02
  #4
Medlem
Förfallet började med Palme.
Citera
2026-06-03, 06:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Sverige byggdes av industripolitik som beställdes av staten. När vi gick med i EU tack vare bildt så kunde vi inte investera i vårnindustri längre med statliga garantier. Så ingen ville investera långsiktigt. Istället fick vi spotify som är registrerat i luxemburg och kontor i new york. Ett fantastiskt bolag som inte producerar ett skit. All vår industri går åt helvette förutom vissa nishch industrier tack vare forskning. Var allting bildts fel? Snart kommer vi troligen inte producera ett skit i det här landet utom trästockar och stål.
1. EU öppnade upp för export, MEN skapade istället gränslös öppenhet från söder till norr varvid vi fick in halva MENA i kombination med vårt offentliga system.
2. Svensk export byggde förenklat på en fungerande bra skola, billig energi, långsiktighet d.v.s. minimalt kvartalstänk inom el, vatten och transport samt samarbete mellan näringsliv och stat. Jaja, jag är medveten om att S överreglerade till döds, men det har ersatts med EU-regleringar istället.
3. Med en "globaliserad" ekonomi och fria handelsavtal så fick vi just det du beskriver. Utan tullar och utan ett fokus på europeiska arbetare så har vi fått ett fåtal högutbildade som arbetar som jurister eller kapitalallokerare som inte producerar ett skit. M är nöjda och skiter i om svenska arbetare arbetar för de skaffar hellre MENA:iter under Reinfeldt och indier under Kristersson.

4. Mp har haft ett dödsgrepp om energin, felaktig allokering av kapital för döda energislag som vind som är dyr och som vi själva inte producerar och som har förstört elnätet och stegrat eltarifferna. Utan billig energi blir det väldigt svårt att producera. Enklare då att flytta ett nytt stålverk till Texas med minimal lagstiftning och god tillgång till naturgas eller kol.
Citera
2026-06-03, 06:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Sverige byggdes av industripolitik som beställdes av staten. När vi gick med i EU tack vare bildt så kunde vi inte investera i vårnindustri längre med statliga garantier. Så ingen ville investera långsiktigt. Istället fick vi spotify som är registrerat i luxemburg och kontor i new york. Ett fantastiskt bolag som inte producerar ett skit. All vår industri går åt helvette förutom vissa nishch industrier tack vare forskning. Var allting bildts fel? Snart kommer vi troligen inte producera ett skit i det här landet utom trästockar och stål.


Ja, naturligtvis skall Sverige leva på tekoindustri och varvsnäring, där svenska staten är den enda kunden. Produktion kan planeras i s.k. 5-års planer
Citera
2026-06-03, 07:49
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Det var väl ändå Ingvar Carlsson som vände på galoschen och anslöt till EU?

Det var Kjell-Olof fält som släppte lös ekonomin och gjorde att företag fritt kunde flytta kapital dit det gav högst avkastning.

Nu är detta meningslöst att påpeka då människor väljer verklighet som de passar dom. Ingen av Ukraina-runkarna minns tex. att USAs försvarsdepartement drev biolabs i Ukraina.

Folk kan nu i valtider skriva långa inlägg om hur socialdemokraterna "brinner" för skolan. Ja, samma parti som införde att lärare inte längre skulle behöva kunna sina ämnen (palme), tog bort stöd till skolbyggnader (carlsson) och kommunaliserade skolan (persson).


Ämnet är snarare psykologi än ekonomi. Man försöker övertyga sig själva att den egna rösten har betydelse.
Citera
2026-06-03, 08:38
  #8
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Sverige byggdes av industripolitik som beställdes av staten. När vi gick med i EU tack vare bildt så kunde vi inte investera i vårnindustri längre med statliga garantier. Så ingen ville investera långsiktigt. Istället fick vi spotify som är registrerat i luxemburg och kontor i new york. Ett fantastiskt bolag som inte producerar ett skit. All vår industri går åt helvette förutom vissa nishch industrier tack vare forskning. Var allting bildts fel? Snart kommer vi troligen inte producera ett skit i det här landet utom trästockar och stål.
Löntagarfonder, ondskans redskap. Företagen flydde landet Sverige.

Sedan ändrades Sveriges ekonomiska politik från sysselsättningsmålet till inflationsmålet mitten 80. Sedan kom finanskrachen. Så det finns lite bakgrund till regeringen Bildt.
Citera
2026-06-03, 08:42
  #9
Medlem
Svavelbryggas avatar
Han var med och administrerade förfallet, men huvudskälet att allt blivit sämre för löntagare sen 90talet är att Sovjetunionen kollapsade och kapitalet blev samtidigt höga på sin egen produkt och slutade känna behov att visa på att de var bättre.
Citera
2026-06-03, 15:18
  #10
Medlem
Den borgerliga regeringen under ledning av statsminister Carl Bildt (M) upphävde det så kallade Luciabeslutet kort efter att de tillträdde hösten 1991. Beslutet, som ursprungligen fattades av den socialdemokratiska regeringen 1989, begränsade asylrätten kraftigt.
Luciabeslutet i korthet:Ursprunget: Det infördes av Ingvar Carlssons (S) regering den 13 december 1989 efter ett stort flyktingmottagande.
Det innebar att endast FN-flyktingar och personer med särskilt starka skyddsbehov beviljades asyl.
När Carl Bildt tog över makten som statsminister i oktober 1991 upphävdes Luciabeslutet. Därmed återgick Sverige till en mer tillåtande och generös asylpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in