2026-06-02, 22:58
  #1
Medlem
Zcapegoats avatar
Det small till rejält på en fyrverkerifabrik på Malta igår (måndag). Som tur är verkar ingen ha dött och enbart 2 skadats. Vad kan ha hänt här då? Antar att vi får vänta ett tag på svar, men spekulera kan vi alltid göra sålänge.

Citat:
A first blast occurred at about 6:35 am and was followed by a second powerful one, according to witnesses who spoke to the papers.

Two men who suffered minor injuries had been working in nearby fields when the explosions happened, police said on social media.
Källa: https://www.euronews.com/my-europe/2026/06/01/at-least-two-injured-in-explosion-at-fireworks-factory-in-northern-malta-police-say

Fillm på explosionen från lite olika vinklar:
https://www.theguardian.com/world/video/2026/jun/01/explosion-malta-fireworks-factory-plumes-smoke-video
Citera
2026-06-02, 23:16
  #2
Medlem
Fantens avatar
Jesus H. Daddyloving Christ vilken smäll. Jag säger så klart det uppenbara, men vad fan kan man säga?
Gaza? Släng dig i väggen.
Citera
2026-06-03, 01:30
  #3
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jesus H. Daddyloving Christ vilken smäll. Jag säger så klart det uppenbara, men vad fan kan man säga?
Gaza? Släng dig i väggen.
Verkligen. Inte i närheten av explosionen i Beirut naturligtvis, men ändå en jäkla smäll.

Gick in och kollade på Google Maps och fabriken ser inte ut att ligga i närheten av en massa bostäder:
https://imgur.com/a/R3bgWcR

Enligt Euronews-artikeln i min trådstart ska det inte ha varit några arbetare i fabriken när det small heller (för tidigt på morgonen kanske, så folk inte hunnit börja sina arbetsdagar). Tänk om det snällt bara någon timme senare. Hade kunnat sluta riktigt illa.
Citera
2026-06-03, 02:04
  #4
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Verkligen. Inte i närheten av explosionen i Beirut naturligtvis, men ändå en jäkla smäll.

Gick in och kollade på Google Maps och fabriken ser inte ut att ligga i närheten av en massa bostäder:
https://imgur.com/a/R3bgWcR

Enligt Euronews-artikeln i min trådstart ska det inte ha varit några arbetare i fabriken när det small heller (för tidigt på morgonen kanske, så folk inte hunnit börja sina arbetsdagar). Tänk om det snällt bara någon timme senare. Hade kunnat sluta riktigt illa.
En massa var väl att ta i, men det var ju inte direkt ett öde industriområde.
Citera
2026-06-03, 09:59
  #5
Medlem
Råkade se ett klipp på Youtube igår men skrollade förbi eftersom jag trodde det var ai.
Citera
2026-06-03, 10:06
  #6
Medlem
Fantens avatar
Det är givetvis en tragisk olycka, men jag kan inte ha varit ensam om att se just en fyrverkerifabrik explodera? Det är ju en cartoon gag liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in