2026-06-02, 22:12
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Jag hatar mitt jobb med hela min kropp och lite till. Jag ska nu säga upp mig vilket känns gött. Jag arbetar just nu på ett mindre "familjeföretag" där absolut allt och alla skriker på varandra, det är skitstressigt och fullständig MISÄR. Värst av allt: majoriteten av mina kollegor är danskar.

Jag har därför bestämt mig för att söka jobb inom offentliga sektorn (Edit: statliga jobb dårå). Detta då jag vill ha ett tryggt jobb med det basala på plats såsom KOLLEKTIVAVTAL och att kunna lämna jobbet i rimlig tid istället för att jobba över HELA TIDEN.

Jag har kikat på både skatteverket, arbetsförmedlingen och andra kommunala jobb. Dock verkar alla tjänster jag kikar på ha som KRAV att man ska ha arbetat inom offentliga sektorn sedan tidigare???? Hur kan jag komma runt detta?! Jag vill bara ha ett jäkla jobb där jag slipper DÖ på kuppen.

Behöver jag läsa någon kurs? Vad finns det för ingångstjänster jag kan söka? Just nu kikar jag på "administratör" vad nu det är.

Tacksam för alla tips.
__________________
Senast redigerad av BlueCouch 2026-06-02 kl. 22:16.
Citera
2026-06-02, 22:14
  #2
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
Hej Flashback,

Jag hatar mitt jobb med hela min kropp och lite till. Jag ska nu säga upp mig vilket känns gött. Jag arbetar just nu på ett mindre "familjeföretag" där absolut allt och alla skriker på varandra, det är skitstressigt och fullständig MISÄR. Värst av allt: majoriteten av mina kollegor är danskar.

Jag har därför bestämt mig för att söka jobb inom offentliga sektorn. Detta då jag vill ha ett tryggt jobb med det basala på plats såsom KOLLEKTIVAVTAL och att kunna lämna jobbet i rimlig tid istället för att jobba över HELA TIDEN.

Jag har kikat på både skatteverket, arbetsförmedlingen och andra kommunala jobb. Dock verkar alla tjänster jag kikar på ha som KRAV att man ska ha arbetat inom offentliga sektorn sedan tidigare???? Hur kan jag komma runt detta?! Jag vill bara ha ett jäkla jobb där jag slipper DÖ på kuppen.

Behöver jag läsa någon kurs? Vad finns det för ingångstjänster jag kan söka? Just nu kikar jag på "administratör" vad nu det är.

Tacksam för alla tips.
Du nämner statliga jobb.
Citera
2026-06-02, 22:15
  #3
Medlem
Vad har du för utbildning?
Citera
2026-06-02, 22:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Du nämner statliga jobb.

Haru tips då?
Citera
2026-06-02, 22:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad har du för utbildning?

Fil. kand. i lingvistik plus en jäkla massa kurser inom projektarbete och projektledning.
Citera
2026-06-02, 22:23
  #6
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
Hej Flashback,

Jag hatar mitt jobb med hela min kropp och lite till. Jag ska nu säga upp mig vilket känns gött. Jag arbetar just nu på ett mindre "familjeföretag" där absolut allt och alla skriker på varandra, det är skitstressigt och fullständig MISÄR. Värst av allt: majoriteten av mina kollegor är danskar.

Jag har därför bestämt mig för att söka jobb inom offentliga sektorn (Edit: statliga jobb dårå). Detta då jag vill ha ett tryggt jobb med det basala på plats såsom KOLLEKTIVAVTAL och att kunna lämna jobbet i rimlig tid istället för att jobba över HELA TIDEN.

Jag har kikat på både skatteverket, arbetsförmedlingen och andra kommunala jobb. Dock verkar alla tjänster jag kikar på ha som KRAV att man ska ha arbetat inom offentliga sektorn sedan tidigare???? Hur kan jag komma runt detta?! Jag vill bara ha ett jäkla jobb där jag slipper DÖ på kuppen.

Behöver jag läsa någon kurs? Vad finns det för ingångstjänster jag kan söka? Just nu kikar jag på "administratör" vad nu det är.

Tacksam för alla tips.

Ingen myndighet ska släppa in dig om du inte har någon korrupt släkt eller likn korrupt jävel som redan jobbar i sin tur genom korruption. Annars, kan försöka vårdbiträde eller personlig assistent, på kommunen, där de korrupta inte vill jobba, enda arbetstillfällen för vanligt folk.
Citera
2026-06-02, 22:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
Fil. kand. i lingvistik plus en jäkla massa kurser inom projektarbete och projektledning.
Skolverket kanske? Kommer inte på någon annan offentlig arbetsplats som behöver en lingvistiker tyvärr.
Citera
2026-06-02, 22:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skolverket kanske? Kommer inte på någon annan offentlig arbetsplats som behöver en lingvistiker tyvärr.
fan inte ens tänkt en tanke på dom. får kanske chansa. kan man inte jobba på statliga myndigheter lite oberoende av ens studier dock? eller måste-måste man ha läst något samhälls- eller ekonomi inriktat?
Citera
2026-06-02, 22:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
fan inte ens tänkt en tanke på dom. får kanske chansa. kan man inte jobba på statliga myndigheter lite oberoende av ens studier dock? eller måste-måste man ha läst något samhälls- eller ekonomi inriktat?
Nä det är rätt nischat nuförtiden.
Citera
2026-06-02, 22:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingokg
Ingen myndighet ska släppa in dig om du inte har någon korrupt släkt eller likn korrupt jävel som redan jobbar i sin tur genom korruption. Annars, kan försöka vårdbiträde eller personlig assistent, på kommunen, där de korrupta inte vill jobba, enda arbetstillfällen för vanligt folk.

ärligt talat man ska inte tro Sverige är bättre än något annat land där alltså. du är fan inne på något. känns som kontakter och familj är ALLT idag. jag har inget sånt som kan gynna. men är inte redo att byta ner mig till den pisslönen som vårdbiträde eller liknande.
Citera
2026-06-02, 22:38
  #11
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCouch
fan inte ens tänkt en tanke på dom. får kanske chansa. kan man inte jobba på statliga myndigheter lite oberoende av ens studier dock? eller måste-måste man ha läst något samhälls- eller ekonomi inriktat?

I regel räcker det med en kandidatexamen i vad som helst.

Första bästa jag hittade som du skulle kunna söka:

https://arbetsformedlingen.varbi.com/se/what:job/jobID:936964/type:job/where:4/apply:1

https://arbetsformedlingen.varbi.com/se/what:job/jobID:935133/type:job/where:4/apply:1

”Övriga meriter för tjänsten” är ju inga ska-krav.
Citera
2026-06-02, 22:45
  #12
Medlem
Vet inte var du bor men jag ger dig denna länk.

https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss

Om du ej bor nära kolla ett lärosäte närmare dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in