Citat:
Ursprungligen postat av
online_always
Behövs fler fartkameror här. Det enda som får ner hastigheten och döden från idioterna. Hemsk sträcka att köra idag.
Varför denna blinda tilltro till fartkameror?
Den som orsakar en dödsolycka är inte sällan immun mot den ståndaktige plåtpolisen.
Bilmålvakt, skenregistrering, stora solglasögon, keps, svåravläst nummerskylt, solskydd utanpå eller innanför vindrutan - listan kan göras hur lång som helst.
För att inte tala om knarkare, fyllon och självspillingar - dom som inte bryr sig om något. Vad skall fartkameran göra för nytta där?
Fartkameror har en förmåga att ta ner hastigheten precis där den står.
När fartkameran står uppställd längs en vägstump som är lämplig att köra om på så hamnar istället omkörningarna på ett ställe som
inte är lämpligt.
Skall vi ha kameror överallt?
...och kom inte dragandes med "sträckmätning". De immuna tar sig förbi det också.
Vad som behövs är i första hand en bättre förståelse bland fordonsförarna för sin egna roll i trafikspelet. Vi har en våldsam övertro till elektronik och "system". I slutändan är det ändå människor som orsakar död och förstörelse i trafiken.
I andra hand behövs en verklig och fungerande trafikövervakning som kan koppla grepp på ALLA trafikanter - även de som tror sig vara immuna, tillsammans med knarkarna, fyllona och föralldel även den rent kriminella delen av transportbranschen - som PostNords upplägg, tex...
I tredje hand krävs att decennier av eftersatt vägunderhåll och bortschabblade infrastrukturinvesteringar byggs ikapp.
Folk dör längs samma vägar, samma sträckor,
samma platser gång på gång på gång!
Det är en jävla skandal att vi har hot spots där folk kör ihjäl sig på löpande band.
Dyrt? Tja, det kostar att bygga och driva ett samhälle. Varje enskild olycka kostar miljoner i samhällsresurser och framförallt i stillestånd, uteblivna arbetade timmar och förseningar.
"Fler fartkameror" är en jäkligt navelskådande åtgärd - närmast Borlängiansk.
Höj blicken!