2026-06-02, 21:11
  #1
Avstängd
online_alwayss avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/person-och-lastbil-i-krock-i-lidkoping


Citat:
Olyckan inträffade strax efter 15-tiden på tisdagen. Föraren av personbilen, en man i 30-årsåldern omkom i olyckan. Föraren av lastbilen, en man i 45-årsåldern, fördes till sjukhus med ambulans för kontroll. Polisen har tagit fordonen i beslag för teknisk undersökning.

En förundersökning gällande grov vårdslöshet i trafik har inletts.

Lågoddsare att mannen i 30-års åldern körde på fel sida.
Många onödiga och livsfarliga omkörningar här ofta mellan fartkamerorna.

Vila i frid.
Citera
2026-06-02, 21:26
  #2
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/person-och-lastbil-i-krock-i-lidkoping




Lågoddsare att mannen i 30-års åldern körde på fel sida.
Många onödiga och livsfarliga omkörningar här ofta mellan fartkamerorna.

Vila i frid.

Såg någon bild där det ser ut att ha skett i en kurva, kanske omkörning som gick åt helvete.
Citera
2026-06-02, 21:37
  #3
Medlem
På den platsen där olyckan inträffade är en plats där många gör dumma omkörningar. Det är en av få platser på 44 mellan Lidköping-Grästorp där du har både skymd sikt i form av 2 st kurvor tätt inpå varandra(dessutom precis efter en flygraka) och en väg som ansluter, i detta fall från Mellby. Och ändå väljer så många att göra omkörningar trots att man inte har en aning om ifall det kommer ett fordon 200 meter bort. Jag är yrkeschaufför och ser detta dagligen på denna sträcka.

Inget är väl fastslaget ännu men högst troligtvis en omkörning som gått åt helvete.
__________________
Senast redigerad av KrypskyttenSDP 2026-06-02 kl. 21:48.
Citera
2026-06-02, 21:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
På den platsen där olyckan inträffade är en plats där många gör dumma omkörningar. Det är en av få platser på 44 mellan Lidköping-Grästorp där du har både skymd sikt i form av 2 st kurvor tätt inpå varandra(dessutom precis efter en flygraka) och en väg som ansluter, i detta fall från Mellby. Och ändå väljer så många att göra omkörningar trots att man inte har en aning om ifall det kommer ett fordon 200 meter bort. Jag är yrkeschaufför och ser detta dagligen på denna sträcka.

Inget är väl fastslaget ännu men högst troligtvis en omkörning som gått åt helvete.

Min tanke också. Är lite konstigt att det inte är heldragen linje och omkörningsförbud i riktning mot Trollhättan
Citera
2026-06-02, 21:54
  #5
Medlem
Nån som vet vem den avlidne är?
Vila i frid <3
Citera
2026-06-03, 00:17
  #6
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
På den platsen där olyckan inträffade är en plats där många gör dumma omkörningar. Det är en av få platser på 44 mellan Lidköping-Grästorp där du har både skymd sikt i form av 2 st kurvor tätt inpå varandra(dessutom precis efter en flygraka) och en väg som ansluter, i detta fall från Mellby. Och ändå väljer så många att göra omkörningar trots att man inte har en aning om ifall det kommer ett fordon 200 meter bort. Jag är yrkeschaufför och ser detta dagligen på denna sträcka.

Inget är väl fastslaget ännu men högst troligtvis en omkörning som gått åt helvete.

Känner till det väl. Och som du skriver, is i magen om man måste om, tills flygrakorna. Det här är så in i helvete onödigt och dumt Kör alltid extra försiktigt här och har full uppmärksamhet och är på helspänn för vad jag kan möta.
Citera
2026-06-03, 00:18
  #7
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Såg någon bild där det ser ut att ha skett i en kurva, kanske omkörning som gick åt helvete.

Förmodligen
Citera
2026-06-03, 00:19
  #8
Avstängd
online_alwayss avatar
Behövs fler fartkameror här. Det enda som får ner hastigheten och döden från idioterna. Hemsk sträcka att köra idag.
__________________
Senast redigerad av online_always 2026-06-03 kl. 00:22.
Citera
2026-06-03, 01:12
  #9
Medlem
Fan så många har dött senaste veckan.
Jag kör taxi och man vill ju nästan lägga handskarna på hyllan när man läser om folk som dör i trafiken varje dag.

På rak arm kommer jag på dessa:
Jököping förra veckan, ludvika för nån dag sedan, gränna för nån dag sedan,smedjebacken också.
Brukar det vara såhär illa?
Citera
2026-06-03, 06:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fan så många har dött senaste veckan.
Jag kör taxi och man vill ju nästan lägga handskarna på hyllan när man läser om folk som dör i trafiken varje dag.

På rak arm kommer jag på dessa:
Jököping förra veckan, ludvika för nån dag sedan, gränna för nån dag sedan,smedjebacken också.
Brukar det vara såhär illa?

Fundera över hur många av de aktuella händelserna som kan vara hänsynslösa självmord.

Lastbilsförare är särskilt utsatta eftersom det verkar trenda att inte se förarna av dessa fordon som en verklig människa, utan man nöjer sig med att se lastbilen som en klinisk stålvägg att avsluta sitt egna patetiska liv mot.

Jag ser åtskilliga chaufförer som har svårt att leva ett vettigt liv efter att ha utsetts som ofrivillig bödel av någon som inte förmår få ihop sin egen skit.

Hänsynslöst, egoistiskt, ondskefullt att blanda in oskyldiga i sitt egna och självvalda hädanfärd.
Citera
2026-06-03, 07:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Behövs fler fartkameror här. Det enda som får ner hastigheten och döden från idioterna. Hemsk sträcka att köra idag.

Varför denna blinda tilltro till fartkameror?

Den som orsakar en dödsolycka är inte sällan immun mot den ståndaktige plåtpolisen.
Bilmålvakt, skenregistrering, stora solglasögon, keps, svåravläst nummerskylt, solskydd utanpå eller innanför vindrutan - listan kan göras hur lång som helst.

För att inte tala om knarkare, fyllon och självspillingar - dom som inte bryr sig om något. Vad skall fartkameran göra för nytta där?

Fartkameror har en förmåga att ta ner hastigheten precis där den står.
När fartkameran står uppställd längs en vägstump som är lämplig att köra om på så hamnar istället omkörningarna på ett ställe som inte är lämpligt.
Skall vi ha kameror överallt?

...och kom inte dragandes med "sträckmätning". De immuna tar sig förbi det också.

Vad som behövs är i första hand en bättre förståelse bland fordonsförarna för sin egna roll i trafikspelet. Vi har en våldsam övertro till elektronik och "system". I slutändan är det ändå människor som orsakar död och förstörelse i trafiken.

I andra hand behövs en verklig och fungerande trafikövervakning som kan koppla grepp på ALLA trafikanter - även de som tror sig vara immuna, tillsammans med knarkarna, fyllona och föralldel även den rent kriminella delen av transportbranschen - som PostNords upplägg, tex...

I tredje hand krävs att decennier av eftersatt vägunderhåll och bortschabblade infrastrukturinvesteringar byggs ikapp.
Folk dör längs samma vägar, samma sträckor, samma platser gång på gång på gång!

Det är en jävla skandal att vi har hot spots där folk kör ihjäl sig på löpande band.

Dyrt? Tja, det kostar att bygga och driva ett samhälle. Varje enskild olycka kostar miljoner i samhällsresurser och framförallt i stillestånd, uteblivna arbetade timmar och förseningar.


"Fler fartkameror" är en jäkligt navelskådande åtgärd - närmast Borlängiansk.
Höj blicken!
Citera
2026-06-03, 11:00
  #12
Medlem
Det finns inga fartkameror på denna väg dock. Men åkte förbi i går eftermiddag och gjorde följande observeringar.
Svårt att veta åt vilket håll fordonen hade vid tillfället, då sikten från Lidköping och är 5/10.
Vid 15 så ligger solen heller inte på.
Men om bilen kom från Trollhättan och gjorde en omkörning av ett skrymmande fordon precis där så förstår jag bättre. Vägen var helt täckt av grus så inga spår syntes. Det enda kunde ana var att bilen låg på höger sida av vägen mot Trollhättan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in