2026-06-02, 20:11
  #1
Medlem
En bekant begärde att få ut en polisrapport för ett brott han utsattes för. De lade ner utredningen.
De nekade att lämna ut rapporten och jag undrar om det finns någon möjlighet att överklaga det till någon högre instans.
Jag vill minnas att förr så fanns det (alltid?) en kommentar om hur man kan överklaga statliga beslut.

Är det justitiekanslern som är högre instans?
Citera
2026-06-02, 20:25
  #2
Medlem
hur nekade de? fick han en tjänstemannabedömning? isf kan han begära att polismyndigheten fattar ett skriftligt och överklagbart beslut i frågan om utlämning av aktuella handlingar.
Citera
2026-06-02, 22:30
  #3
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
En bekant begärde att få ut en polisrapport för ett brott han utsattes för. De lade ner utredningen.
De nekade att lämna ut rapporten och jag undrar om det finns någon möjlighet att överklaga det till någon högre instans.
Jag vill minnas att förr så fanns det (alltid?) en kommentar om hur man kan överklaga statliga beslut.

Är det justitiekanslern som är högre instans?
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
hur nekade de? fick han en tjänstemannabedömning? isf kan han begära att polismyndigheten fattar ett skriftligt och överklagbart beslut i frågan om utlämning av aktuella handlingar.
Det är som NZT säger. Beslutet överklagas sen till kammarrätten.

Vet du vad de angav för motivation för att vägra lämna ut handlingen?
Citera
2026-06-03, 18:01
  #4
Medlem
Ja, ett beslut att inte lämna ut en handling ska normalt innehålla en överklagandehänvisning. Om Polismyndigheten har nekat utlämnande kan beslutet vanligtvis överklagas till kammarrätten, inte till Justitiekanslern. Om din bekant bara fått ett muntligt nej bör han begära ett skriftligt avslagsbeslut, eftersom det då ska framgå hur beslutet kan överklagas.
Citera
2026-06-03, 23:04
  #5
Medlem
Jag har nu kollat på beskedet. Det är skriftligt.
Rubriken är typ: Tjänstemannabesked om begäran.. osv".
Det finns ett dinarienummer på dokumentet.

Men hur klagar man till kammarrätten?
Är det någon slags standard dokument som finns hos kammarrätten för sådana här överklaganden?

Det står ingenting på beskedet om hur man överklagar beskedet, vilket det borde finnas, eller hur?
Någon av de inblandade var visst minderårig.
__________________
Senast redigerad av bv202 2026-06-03 kl. 23:06.
Citera
2026-06-04, 01:06
  #6
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag har nu kollat på beskedet. Det är skriftligt.
Rubriken är typ: Tjänstemannabesked om begäran.. osv".
Det finns ett dinarienummer på dokumentet.

Men hur klagar man till kammarrätten?
Är det någon slags standard dokument som finns hos kammarrätten för sådana här överklaganden?

Det står ingenting på beskedet om hur man överklagar beskedet, vilket det borde finnas, eller hur?
Någon av de inblandade var visst minderårig.
Ja, det ska finnas. Skriv tillbaka till dem och be om en överklagandehänvisning om de inte skickat med det.
Citera
2026-06-05, 07:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag har nu kollat på beskedet. Det är skriftligt.
Rubriken är typ: Tjänstemannabesked om begäran.. osv".
Det finns ett dinarienummer på dokumentet.

Men hur klagar man till kammarrätten?
Är det någon slags standard dokument som finns hos kammarrätten för sådana här överklaganden?

Det står ingenting på beskedet om hur man överklagar beskedet, vilket det borde finnas, eller hur?
Någon av de inblandade var visst minderårig.

Om det är ett tjänstemannabesked ska du skriva ett brev till polismyndigheten där du anger diarenummret och att du begär att polismyndigheten fattar ett skriftligt och överklagbart beslut i frågan om utlämningen av aktuella handlingar. tjänstemannabedömningar överklagas normalt sett inte om jag förstått det rätt utan du behöver begära att myndigheten fattar ett beslut i frågan.
Citera
2026-06-05, 14:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, det ska finnas. Skriv tillbaka till dem och be om en överklagandehänvisning om de inte skickat med det.
Ni har rätt det fanns ett information om överklaganderätt, på ett blad till som han inte hade uppmärksammat på att det fanns i brevet.
så jag får se hur han gör nu.
Citera
2026-06-16, 01:35
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Ni har rätt det fanns ett information om överklaganderätt, på ett blad till som han inte hade uppmärksammat på att det fanns i brevet.
så jag får se hur han gör nu.
Hur gick det? Överklagade du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in