2026-06-02, 19:47
  #1
Avstängd
Lacerdas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/drunkningsolycka-i-sodertalje

Citat:
Räddningsinsatsen var stor när larm om drunkning inkom från sjön Måsnaren i Södertälje vid lunchtid på måndagen.

Det var vittnen på badplatsen som hade upptäckt en person i vattnet, och därefter ringt räddningstjänst.

– Vi har dykt med ytbärgare och dykare och funnit en person, som togs upp ur vattnet och nu har färdats till sjukhus, sade vakthavande befäl Kenneth Karlsson på räddningstjänsten.

Under tisdagseftermiddagen kunde polisen berätta mer om den omkomna.

– Det är en flicka i övre tonåren som har omkommit. Vi misstänker inget brott, säger Susanna Rinaldo på polisen.
Platsen heter Eklundsnäsbadet, om jag inte minns fel så är det ett tillhåll där hundratals blattar ofta samlas, där de även eldar upp sopor och beter sig sedvanligt. Undrar om den avlidna var simkunnig?
Citera
2026-06-02, 19:53
  #2
Medlem
israelisinnocents avatar
Tragiskt, vilket djup brukar de drunkna på? Axeldjupt?
Folk kan åka elscooter men inte simma ordentligt

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/satsning-for-att-oka-simkunnigheten/

Undersökningar visar att omkring 53 000 barn i åldern 10–16 år inte bedöms vara simkunniga och att cirka två miljoner svenskar uppger att de inte kan eller är osäkra om de kan simma 200 meter
Citera
2026-06-02, 20:09
  #3
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tragiskt, vilket djup brukar de drunkna på? Axeldjupt?
Folk kan åka elscooter men inte simma ordentligt

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/satsning-for-att-oka-simkunnigheten/

Undersökningar visar att omkring 53 000 barn i åldern 10–16 år inte bedöms vara simkunniga och att cirka två miljoner svenskar uppger att de inte kan eller är osäkra om de kan simma 200 meter
Ärligt talat så när nog dessa två miljoner "svenskar".
Vet ingen svensk som inte kan simma.
Citera
2026-06-02, 20:33
  #4
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Ärligt talat så när nog dessa två miljoner "svenskar".
Vet ingen svensk som inte kan simma.
Det är standard att folk överskattar sin egen förmåga gällande det mesta - naturligtvis så även att simma. Ett simborgarmärke för 35 år sedan säger inte så mycket om om det snabbt blir stressigt.

Gällande flickans simkunnighet vet vi inget, men det verkar som att hon har varit ensam när hon gick i/hamnade i vattnet i alla fall.

Jag gissar på suicid baserat på att polisen väljer att inte utreda brott.
Citera
2026-06-02, 20:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Ärligt talat så när nog dessa två miljoner "svenskar".
Vet ingen svensk som inte kan simma.
Tror också på invandrare
Citera
2026-06-02, 20:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/drunkningsolycka-i-sodertalje


Platsen heter Eklundsnäsbadet, om jag inte minns fel så är det ett tillhåll där hundratals blattar ofta samlas, där de även eldar upp sopor och beter sig sedvanligt. Undrar om den avlidna var simkunnig?
Det stämmer bra den infon du har gett.
Citera
2026-06-02, 20:37
  #7
Medlem
JustTrollings avatar
Det är inte bara en fråga om att inte kunna simma. Det är fortfarande kallt i vattnet. Även om man kan simma kanske det är olämpligt att bada i det här vädret, om man saknar vana av att bada kallt.
Citera
2026-06-02, 21:02
  #8
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det är inte bara en fråga om att inte kunna simma. Det är fortfarande kallt i vattnet. Även om man kan simma kanske det är olämpligt att bada i det här vädret, om man saknar vana av att bada kallt.
Tänkte precis detsamma. Idag var det inte mer än +15.C i luften och rätt ruggigt faktiskt. Kan inte ens ha varit 2 siffrigt i vattnet. Kan mycket väl vara någon sådan "kallvattenchock" hon drunknat av.
Citera
2026-06-02, 21:04
  #9
Avstängd
hoppar hon i vattnet utan att kunna simma ensam får hon ju skylla sig själv !



mvh
Citera
2026-06-02, 22:10
  #10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Känns inte särskilt "blattiskt" att simma runt om man inte kan simma. Jag tippar på alkoholpåverkad blivande student...
Citera
2026-06-02, 22:30
  #11
Medlem
Att det är kallt köper jag inte. Då blir man ju inte så länge i vattnet.

Hur såg det ut på platsen, strand, klippor, kaj, brygga, långgrunt osv?
Citera
2026-06-02, 22:37
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Ärligt talat så när nog dessa två miljoner "svenskar".
Vet ingen svensk som inte kan simma.

Jag kan knappt simma
Min taktik är därför att hålla mig under vattenytan med snorkel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in