Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Litteratur fungerar inte så. Tro mig, jag älskar när det är avskalat trots att jag själv inte skriver mycket sådant, men det är inte samma som att det kan lämnas tomt. Jag tror inte folk som är otrogna, sitter och säger sådana banala repliker till varandra. Du kan skriva om och ha en avskalad text men med innehåll. Något som sveper med oss läsare in i en känsla. Som författare ska du kunna fånga läsare som inte upplevt allt exakt likadant och även om människor varit i samma situation kanske de inte dras med i din text bara för att du identifierade något med dina kollegor till dig själv.
När jag skriver dikter så är det ofta som så att den respons jag får, är helt annorlunda mot vad dikten handlar om. Människor läser in dem själva i det avskalade, ja men inte i vilken utsträckning som helst. Något måste fånga upp en känsla och om mina dåliga dikter som är impulsivt ihopkastade skapar någon reflektion ibland är en novell på en annan nivå.
Jag förstår allt det du säger, du behöver inte förklara dig men du kanske gjorde ett misstag med att du bad om respons om du upplever att novellen är färdig. Kanske borde det ha varit en tråd där du publicerar dina texter utan kritik? Sedan så får man som författare alltid själv välja att helt ignorera kritik för att man känner att man är där man vill med en text och att man är klar med den.
Uppenbart väckte deras relation någon form av hudhunger och ambivalens hos dig, att den inte uttrycks direkt innebär inte att vi som läsare bara ska förstå ditt syfte när du skrev. Din känsla av att du uttrycker dig till fullo med "våra familjer" handlar om just din egen personliga emotionella upplevelse, inte om ditt författarskap.
Vänligen.
Jo, litteratur kan fungera så. Jag vet inte vad du har för utbildning.
Med min bakgrund i litteraturvetenskap är jag medveten om att den inte gör mig till författare. Men jag förstår att det inte finns varken skrivna eller oskrivna regel för hur litteratur ska vara.
Jag var fullt på det klara med att få kritik. Vi är på ett Internetforum. Jag har som du säkert sett argumenterat för mina åsikter på ett sakligt sätt. Alla i tråden medverkande skribenter har inte hållit argumentationen på en saklig nivå.
Jag citerar dig: Som författare ska du kunna fånga läsare som inte upplevt allt exakt likadant.
Absolut, men att ställa målen så högt som att alla läsare ska ”fångas” det är utopi.
Din mening är därvidlag en floskel.
Så bevandrad i litteratur och skrivande som du utger dig för att vara, förvånar det mig att du sågar ett försök till minimalism.
I novellen försöker jag använda det som är typiskt för minimalism; ett enkelt språk, repliker som på ytan är banala, få beskrivningar och adjektiv, rak handling och korta meningar och en vardaglig ibland banal händelse som förekommer i verkliga livet. Läsaren måste själv tolka eftersom mycket sägs mellan raderna.
Minimalism är långt ifrån alltid publikfriande, eftersom den ofta kräver mycket av läsaren i form av tolkningar och förståelse för vad som egentligen sägs och vad som egentligen händer.
Detta citat från ett av dina inlägg i tråden, ger vid handen att du inte har klart för dig vad minimalism som litteraturgenre handlar om. Jag citerar: ”Du har ingenting att drunkna i. Inget symbolspråk, inga utsmyckningar, ingen känsla.” - - - Det finns ingen laddning. En blek fot med nagellack?Ja då får du faktiskt ta och beskriva den mer konstnärligt än att vi alla börjar tro att det är porr.”
Det finns laddning, men den är outtalad. Den finns i det som inte beskrivs, i det som huvudpersonerna inte säger, eller kanske riktigare; den finns i det som personerna egentligen säger, dolt bakom de banala replikerna.
Du pratar om att fånga alla läsare och det låter ju bra. De två texter du la ut, de fångar åtminstone inte mig. Jag har läst dem många gånger förr.
De lämnar väldigt lite åt läsaren. Du serverar allt. Du ger läsaren en komplett story, bara att läsa och sedan ta nästa bok. De gör inget bestående intryck på mig. Och kvalitetslitteratur ger läsaren bestående intryck. Kvalitetslitteratur får läsaren att efter novellens eller romanens slut fundera över handling och personer, att göra jämförelser med egna erfarenheter. Dina två texter får inte mig att fundera, dina texter får mig inte att ställa frågor. Det är möjligt att dina bästa texter gör det.
Här du läst min novell? I ett av dina inlägg tycks du tro att den utspelar sig på en skola. Det gör den inte. Jag citerar: ”Tror du verkligen att lärare som när som helst efter lunchtid kan bli påkomna, masserar varandras fötter eller tar av sig skorna i någon fejkad statusvärld av dålig film?”
Förstår du novellen, får jag ställa ett par frågor till dig, exempel på frågor som du som läsare skulle kunna ställa dig sedan du läst texten (om du inte redan under läsningen förstått).
Förstår du varför jag använder enbart korta meningar när de klär på sig och gör sig iordning för att gå hem?
Hur tolkar du det avslutande banala replikskiftet, det med hur de åker hem; buss resp bil?