2026-06-02, 10:17
  #1
Medlem
Citat:
Under 15 år har kvinnan från Helsingborg fått ca 100 000 kronor i månaden för personlig assistans. Men tidigare i våras upptäckte kommunen att något inte stod rätt till.

– Hennes assistenter hade andra jobb och övervakningsbilder visade att hon kunde röra sig obehindrat, säger Annika Andersson, omsorgsdirektör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kvinna-i-helsingborg-latsades-vara-rorelsehindrad-lurade-till-sig-15-miljoner-kronor


Helt otroligt. Måste ju vara någon form utav rekord i den här så bedrägerliga branschen?

I 15 år har hon fått 100 000/månad för assistans.

Helt galet!

Någon som vet mer? Vem är kvinnan?
Citera
2026-06-02, 10:20
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kvinna-i-helsingborg-latsades-vara-rorelsehindrad-lurade-till-sig-15-miljoner-kronor


Helt otroligt. Måste ju vara någon form utav rekord i den här så bedrägerliga branschen?

I 15 år har hon fått 100 000/månad för assistans.

Helt galet!

Någon som vet mer? Vem är kvinnan?

Som vi alltid skanderade till varandra när någon råkat paja nått, när vi var barn:

BETALA, BETALA, BETALA!


Huckle i farten? Bor det mycket somalier i Helsingborg?
__________________
Senast redigerad av Pundedu 2026-06-02 kl. 10:22.
Citera
2026-06-02, 10:25
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag gissar på att kvinnan inte är svensk.
Varför kan inte dessa handläggare fundera ett varv till om läkaren som säger att dessa problem finns ofta talar samma språk som förövaren och då och då även är släkt med personen.

Be om utlåtandet men kräv också att det alltid ska finas ett utlåtande från en läkare som handläggarna har avtal med och som då är helt oberoende.

Man bör även göra bakgrundskontroller på människorna och deras släktingar som ska jobba som skötare.

Vi hör om dessa saker titt som tätt och i 9 av 10 fall så handlar det om utlänningar och vi fortsätter att bli lurade om och om igen.
Citera
2026-06-02, 10:26
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kvinnan hade läkarintyg. Så en annan fråga är: vem FAN är läkaren?

Nästa fråga är kommer hon kunna betala tillbaka pengarna?
Citera
2026-06-02, 10:29
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kvinnan hade läkarintyg. Så en annan fråga är: vem FAN är läkaren?

Nästa fråga är kommer hon kunna betala tillbaka pengarna?
Läkaren borde granskas och eventuellt åtalas för medhjälp.
Citera
2026-06-02, 10:35
  #6
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kvinna-i-helsingborg-latsades-vara-rorelsehindrad-lurade-till-sig-15-miljoner-kronor


Helt otroligt. Måste ju vara någon form utav rekord i den här så bedrägerliga branschen?

I 15 år har hon fått 100 000/månad för assistans.

Helt galet!

Någon som vet mer? Vem är kvinnan?
Kommunen ska ha gjort hembesök och tydligen valt att tro på påhittad omfattande rörelseinskräkningar och hälsoproblem.
Man blir nyfiken på om det var Försäkringskassans läkare som godkände detta omfattande bedrägeri?
Citera
2026-06-02, 10:37
  #7
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kvinnan hade läkarintyg. Så en annan fråga är: vem FAN är läkaren?

Nästa fråga är kommer hon kunna betala tillbaka pengarna?

Borde vara 2 oberoende läkare utsedda av fk som gör bedömningen.

Sedan lär tanten återvända till mö när domen har fallit.

Sverige borde göra avdrag på evt bidrsg till de länder vars medborgare stjäler av statskassan.



.
Citera
2026-06-02, 10:45
  #8
Medlem
Kan detta vara rekord?

Inte läst om någon annan som har lurat till sig assistans i hela 15 år...
Citera
2026-06-02, 10:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Läkaren borde granskas och eventuellt åtalas för medhjälp.
Håller med dej 😡 invandrar läkare skriver intyg mot betalning till sina landsmän😡 satans smuts
Citera
2026-06-02, 10:58
  #10
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyret777
Håller med dej 😡 invandrar läkare skriver intyg mot betalning till sina landsmän😡 satans smuts

Man kanske skall kolla att läkaren verkligen är en riktig läkare också.

Det har ju förekommit att utländska män lyckats bli registrerade som läkare i Sverige utan att faktiskt ha läst till läkare utomlands.

Jävla dårhus man tvingas leva i.
Citera
2026-06-02, 11:51
  #11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Läkaren borde granskas och eventuellt åtalas för medhjälp.
Naturligtvis ska läkaren ses som medskyldig och även förlora sin legitimation. Detta kan inte få fortgå. Är läkaren bördig från annat land ska hen också utvisas!
Citera
2026-06-02, 14:48
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kvinna-i-helsingborg-latsades-vara-rorelsehindrad-lurade-till-sig-15-miljoner-kronor


Helt otroligt. Måste ju vara någon form utav rekord i den här så bedrägerliga branschen?

I 15 år har hon fått 100 000/månad för assistans.

Helt galet!

Någon som vet mer? Vem är kvinnan?

Ja dom får faktiskt så mycket. Å i normala fall är det ju löner t assistenterna. Men verkar lätt att luras
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in