2026-06-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyruss
En hel del boomers. "i MiN tId sÅ...".
Arbetsmarknaden över hela västvärlden är fuckad av AI, automatiseringar och annat. Ni hade inga själv scanning kassor, datorer som gör allt, inga otroligt smarta robotar/automatiseringar. Ni levde i en annan tid då det fanns jobb möjligheter, det var inte pga att ni var smarta - idioter fanns förr och idioter kommer det alltid finnas.

Nästan alla mina klasskamrater var osäkra när vi gick ut men vi alla försökte hålla hoppet uppe och göra det bästa av saken.

Du "Grabben". Det du anser är boomer är allt över 25 eller? Du verkar inte ens veta vad Boomer syftar på från första början? Boomers är förfan snart alla döda.

På mIN tID! Dvs ganska nyligen INNAN AI ,självskanningskassor och automatiseringen hade knappt börjat utanför bilindustrin så fanns det inte heller några jobb att tala om. Inte på arbetsförnedringen i alla fall. Trots det fick den stora majoriteten jobb i min årskull och närliggande. Är inte det lite jävla konstigt med ditt resonemang?

Att det är mindre jobb än på 80 och tidiga 90talet är helt sant ,de som var arbetsföra då hade det betydligt lättare ur nästan alla avseenden. Men sluta skyll på att dagens ungdom inte får jobb pga AI, automatisering och självskanningskassor det är rent humbug.

Det vi ser idag är en ungdom som tror de kan bli precis vad de vill utan att jobba för det eller att de har helt orimliga förhoppningar på världen. Ett skolsystem som lärt upp en massa ungdommar till låtsasjobb som inga företag vill ha.

Vänder man på det hela är det ganska enkelt idag: Kan du något och inte är en komplett idiot socialt så får du jobb. Kan du inget är du fucked for life, det finns väldigt lite gräddfil för folk som är lite dåliga och arbetsskygga, dessa fångas inte upp längre av samhället och kommunerna om du inte är gravt CP skadad.

Som exempel så har vi på min arbetsplats praktikanter ,APU och allt vad fan det heter varje år från en närliggande skola. Samtliga som har varit någorlunda bra och trevliga har fått jobb hos oss eftersom de kan något som är av värde ;elektriker i detta fallet men kunde lika gärna varit VVS ,snickare, IT eller utvecklare.

Summan av kardemumman : Det finns en jävla massa jobb om du kan något (av värde) inte är arbetsskygg och inte är ett jävla cp.
Citera
2026-06-02, 18:49
Medlem
Hahaha fy fan va bittra ni är

Det var inte jättelängesen jag tog studenten och minns det som en av de bästa stunderna i mitt liv. Det är ett stort steg och åren därefter har mycket att erbjuda i form av lärdomar och erfarenheter. Det är värt att se fram emot!
Citera
2026-06-02, 19:22
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Är du full eller? När kommer läkaren ikapp ekonomiskt är vad jag pratar och om det är en hon, kan hon få barn då ens eller är hon 35-40 år gammal?

Varför pratar du om det? Du eller någon annan tjomme sa att så blir det när man väljer flum program som natur eller samhällsvetenskap programmen i gymnasiet.

Min fråga var då hur kan samhällsvetenskap och naturlinjen vara flum när dom producerar viktiga yrken?
Citera
2026-06-02, 19:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Snark... Det har alltid varit så att en grupp av vissa gamla människor gnäller på "dagens ungdom" som totalt odugliga.. Men det har blivit folk av dom till slut också.

Det är annat nu. Har svårt att se hur det ska bli folk av dagens mobilberoende gamnackade tiktok-generation som är den mest lättkränkta och sundercurlade generationen någonsin.
Citera
2026-06-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.

Ja, man kan ju faktiskt "studera" även till s.k. nagelterapeut på gymnasiet, det är kanske inte så svårt att få jobb och fixa lösnaglar på tjejer med denna "gedigna" utbildning.

Varför anser du att samhälls- och naturkunskap är flumämnen? Menar du att läsämnen inte hör hemma längre inom denna numera degraderade skolform?

Vad tror du att lärare, läkare, optiker, ekonomer m. fl. har pluggat?

När jag gick på gymnasiet var det betygen som avgjorde om man kom in. Man pluggade i skolan och var inte ute på praktik på byggen, betongarbeten, skogsavverkning skönhetssalonger, damfriseringar eller produktion.

Om du tror att unga personer. som gått en praktisk linje får jobb slängda åt sig och inte ens behöver kontakta arbetsförmedlingen, har du fel. Man får knappast ett vettigt jobb inom ett hantverksyrke utan praktik först. Och även praktikplatserna är det stor konkurrens om.

Studerar man ett ämne, såsom dem du kallar flumämnen, så kan jag bekräfta att man har ett mycket mer välbetalt yrke inom 5 år än någon som avstått från "flummet" och jobbar på t.ex. bygge eller lägger rör.

Så läsämnena behövs!
Citera
2026-06-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Så är det fortfarande om man inte beter sig korkat.

En av grannpojkarna tog studenten i fredags. Igår började han på sitt nya jobb (fast tillsvidareanställning) som han skrivit på för tidigare under våren. Läser man meningslöst flum som samhällsvetenskap eller naturvetenskap är det klart att man inte får något jobb, men läser man något praktiskt och faktiskt har kunskaper som gör att man kan arbeta produktivt har man inga som helst problem med att få ett jobb. Man behöver inte ens gå till arbetsförmedlingen för att få jobberbjudanden slängda på sig.

Du är totalt obildad, det märks på ditt inlägg. När du kallar "samhällsvetenskap" för lite flum, kan jag kanske hålla med dig, men när du kallar förebyggande naturvetenskap för "flum", då visar du bara hur flummig och korkad du är...
Citera
2026-06-02, 20:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Dagens ungdomar är värdelösa och söndercurlade hjon, de flesta av dem... Undrar vidare hur mången palestinska flaggor som kommer synas i folkhaven - usch, vad jag hatar åsynen av dessa!

Festa och ha kul - om en vecka kickar verkligheten in och den blir inte vacker!
Citera
2026-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poltergeister
Du "Grabben". Det du anser är boomer är allt över 25 eller? Du verkar inte ens veta vad Boomer syftar på från första början? Boomers är förfan snart alla döda.

På mIN tID! Dvs ganska nyligen INNAN AI ,självskanningskassor och automatiseringen hade knappt börjat utanför bilindustrin så fanns det inte heller några jobb att tala om. Inte på arbetsförnedringen i alla fall. Trots det fick den stora majoriteten jobb i min årskull och närliggande. Är inte det lite jävla konstigt med ditt resonemang?

Att det är mindre jobb än på 80 och tidiga 90talet är helt sant ,de som var arbetsföra då hade det betydligt lättare ur nästan alla avseenden. Men sluta skyll på att dagens ungdom inte får jobb pga AI, automatisering och självskanningskassor det är rent humbug.

Det vi ser idag är en ungdom som tror de kan bli precis vad de vill utan att jobba för det eller att de har helt orimliga förhoppningar på världen. Ett skolsystem som lärt upp en massa ungdommar till låtsasjobb som inga företag vill ha.

Vänder man på det hela är det ganska enkelt idag: Kan du något och inte är en komplett idiot socialt så får du jobb. Kan du inget är du fucked for life, det finns väldigt lite gräddfil för folk som är lite dåliga och arbetsskygga, dessa fångas inte upp längre av samhället och kommunerna om du inte är gravt CP skadad.

Som exempel så har vi på min arbetsplats praktikanter ,APU och allt vad fan det heter varje år från en närliggande skola. Samtliga som har varit någorlunda bra och trevliga har fått jobb hos oss eftersom de kan något som är av värde ;elektriker i detta fallet men kunde lika gärna varit VVS ,snickare, IT eller utvecklare.

Summan av kardemumman : Det finns en jävla massa jobb om du kan något (av värde) inte är arbetsskygg och inte är ett jävla cp.
Holy paragrafer där du inte säger något. Min poäng är att det har blivit värre och det är en sämre arbetsmarknad, du kan skriva och runka till att du lyckades få ett jobb för 10 år sen men det är inte där vi är idag. Vi hade också helt orimiliga förhoppningar på världen men man anpassar sig, det är en del av att växa upp.

Jag tillhör nog din generation med finanskrisen 2008 bakom ryggen men det är inte samma värld, facebook, instagram var bara nya. Man levde och hade socialt liv på ett annat sätt en vad många ungdomar har idag - världen är inte densamma speciellt efter pandemin. Om du inte ser det så är det helt otroligt att någon som du har ett vettigt jobb.

Jag anser folk vara boomers när dom säger att dom gick ut gymnasiet i 80 och 90 talet. Follk sa exakt samma sak om din generation ungdomar, folk har sagt det om tidigare generationers ugndomar. Vad är det du inte fattar?
Citera
2026-06-02, 21:01
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Denna och nästa vecka tar väldigt många studenten. Vi kommer se dessa hoppa runt och dumma sig på studentflak över hela landet. Scenen kommer gå att likna vid den när Pinnochio åkte iväg till det där nöjesfältet, där de söp sig fulla och förvandlades till dumma åsnor. Ni som sett filmen vet vad jag menar.

Träffat en hel del 18-19 åringar och många är skadat gods redan nu. Fullt med psykisk ohälsa, mobilberoende tindergeneration, kan ingenting... Klarar inte av att pumpa ett däck på en cykel.
Dessutom massvis med muslimer och hucklen bland dessa numera...
Råder hög bostadsbrist i landets större städer, dåligt med arbeten, ai gör inträde på arbetsmarknaden.

Finns det något att se fram emot för dessa?
Kommer samhället har nytta av de???
Jah tyckte redan då att folk var korkade som firade, verkligen firade studenten. Visst var det kul, men det var för att det var ett kommande sommarlov och en vecka med studenfester. Samma som året innan. Det är inte som att folk har blivit fotbollsproffs och att tiotals miljoner väntar på dem. Antingen så är det att studera vidare med svårare studier än i gymnasiet, eller så är det början på ett monotont arbetsliv.

Den sociala biten blir för de flesta aldrig lika bra igen, möjligtvis på universitetet men då lever man som en fattig råtta. På gymnasiet så har många förutom det sociala föräldrarnas bil, hus, mat inhandlad och klar varje dag. Vad är det att fira att gå vidare från det?
Senast redigerad av Pedri 2026-06-02 kl. 21:05.
Citera
2026-06-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Det stavas kontakter .. Faktiskt aldrig gått på stan ens på 90-talet och folk kom fram och bara erbjöd en jobb .

Vart händer detta någonstans ?

Känner flera ungdomar som gått praktiska linjer. Har de skött sig under den arbetsplatsförlaggda praktiken har det oftast ett relativt välbetalt jobb direkt efter studenten.

Det är värre för de som gått teoretiska program.
Citera
2026-06-02, 21:18
Medlem
CyberIngmars avatar
Låt ungdomarna vara glada. De firar inte bara en examen eller en tradition, utan också övergången till vuxenlivet.

Och framtiden är knappast problemfri. Bostadsmarknaden är tuff om man inte har föräldrar som kan hjälpa till med en kontantinsats eller ett borgensåtagande. Jobb finns, men inte nödvändigtvis de jobb som många utbildar sig för eller hoppas på.

På tal om AI finns det dessutom en del ludditiska tongångar i tråden. Jag misstänker att industrialiseringen slog hårdare mot fler yrken än vad AI hittills gjort. Visst försvinner vissa arbetsuppgifter och yrkesroller, precis som kassapersonal blivit färre genom självscanning och automatisering. Samtidigt uppstår nya behov, nya tjänster och nya branscher.

Teknikutveckling har historiskt sett sällan inneburit att arbete försvinner. Däremot har den ofta inneburit att arbete förändras.
Citera
2026-06-02, 21:21
Medlem
Är ju bara att resa dit där det finns jobb.
Så har man ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in