Citat:
En hel del boomers. "i MiN tId sÅ...".
Arbetsmarknaden över hela västvärlden är fuckad av AI, automatiseringar och annat. Ni hade inga själv scanning kassor, datorer som gör allt, inga otroligt smarta robotar/automatiseringar. Ni levde i en annan tid då det fanns jobb möjligheter, det var inte pga att ni var smarta - idioter fanns förr och idioter kommer det alltid finnas.
Nästan alla mina klasskamrater var osäkra när vi gick ut men vi alla försökte hålla hoppet uppe och göra det bästa av saken.
Arbetsmarknaden över hela västvärlden är fuckad av AI, automatiseringar och annat. Ni hade inga själv scanning kassor, datorer som gör allt, inga otroligt smarta robotar/automatiseringar. Ni levde i en annan tid då det fanns jobb möjligheter, det var inte pga att ni var smarta - idioter fanns förr och idioter kommer det alltid finnas.
Nästan alla mina klasskamrater var osäkra när vi gick ut men vi alla försökte hålla hoppet uppe och göra det bästa av saken.
Du "Grabben". Det du anser är boomer är allt över 25 eller? Du verkar inte ens veta vad Boomer syftar på från första början? Boomers är förfan snart alla döda.
På mIN tID! Dvs ganska nyligen INNAN AI ,självskanningskassor och automatiseringen hade knappt börjat utanför bilindustrin så fanns det inte heller några jobb att tala om. Inte på arbetsförnedringen i alla fall. Trots det fick den stora majoriteten jobb i min årskull och närliggande. Är inte det lite jävla konstigt med ditt resonemang?
Att det är mindre jobb än på 80 och tidiga 90talet är helt sant ,de som var arbetsföra då hade det betydligt lättare ur nästan alla avseenden. Men sluta skyll på att dagens ungdom inte får jobb pga AI, automatisering och självskanningskassor det är rent humbug.
Det vi ser idag är en ungdom som tror de kan bli precis vad de vill utan att jobba för det eller att de har helt orimliga förhoppningar på världen. Ett skolsystem som lärt upp en massa ungdommar till låtsasjobb som inga företag vill ha.
Vänder man på det hela är det ganska enkelt idag: Kan du något och inte är en komplett idiot socialt så får du jobb. Kan du inget är du fucked for life, det finns väldigt lite gräddfil för folk som är lite dåliga och arbetsskygga, dessa fångas inte upp längre av samhället och kommunerna om du inte är gravt CP skadad.
Som exempel så har vi på min arbetsplats praktikanter ,APU och allt vad fan det heter varje år från en närliggande skola. Samtliga som har varit någorlunda bra och trevliga har fått jobb hos oss eftersom de kan något som är av värde ;elektriker i detta fallet men kunde lika gärna varit VVS ,snickare, IT eller utvecklare.
Summan av kardemumman : Det finns en jävla massa jobb om du kan något (av värde) inte är arbetsskygg och inte är ett jävla cp.