2026-06-03, 13:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Worcestershire sauce.

Är det inte uttalet det brukar falla på där?
Citera
2026-06-03, 17:40
Medlem
Trots att jag vet, får jag lik förbannat alltid dubbelkolla eftersom det ser så skumt ut, fyra vokaler i rad: QUEUE.
Citera
2026-06-16, 18:55
Medlem
Nu kom jag på ett bättre exempel: "maintenance". Verbet "maintain" har jag inga problem med, men att "ai" förvandlas just till "e" i substantivet är lite skumt. Ett liknande fall är att "pronounce" blir "pronunciation" som substantiv (inte "pronounciation", vilket man kanske skulle kunna tro).
Citera
2026-06-16, 19:00
Medlem
Jag löser engelska korsord och där går det inte att göra fel med stavningen trots att jag ibland tror att jag har rätt.
Citera
Idag, 09:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Engelskan har en helt efterbliven stavning som kräver att man verkligen lär sig exakt hur varje ord stavas. Det saknas nästan helt möjlighet att enkelt kunna veta hur ett ord stavas genom att veta uttalet. (Ja även svenskan och många andra språk har vissa sådana ord och oregelbundenheter i skrivspråket men engelskan är helt oerhörd!).

Jag var otroligt duktig på att stava på engelska och bodde ett antal år i England vilket såklart också gjorde att jag fick upp vanan. Men nu har det försämrats rejält. Har problem med många ord.

Jag skyller på rättstavningsfunktionen i dator och telefon! Den har gjort att jag inte behöver tänka efter och då tappas kunskapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in